Avatar billede oerum87 Nybegynder
14. januar 2012 - 13:08 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Stikkontakter virker ikke mere

Jeg har netop monteret en lampe i loftet - der er plads til 2 lamper dvs. 2 blå og 2 brune ledninger.

Havde selvfølgelig glemt at afbryde strømmen, så en sikring røg.

Nu er problemet blot, at flere af mine stikkontakter i samme rum og dem forbundet hertil, ikke virker længere.

Lampen i loftet virker som den skal.

Hvad skal jeg gøre?
Avatar billede 220661 Ekspert
14. januar 2012 - 13:11 #1
Du har på en eller anden måde kommet til at afmontere en ledning i udtaget, så kontakterne enten mangler fase eller nul.
Er du sikker på de sidder ordenligt i samlingen?
Er begge de blå koblet sammen?
Avatar billede 220661 Ekspert
14. januar 2012 - 13:19 #2
PS Normalt i nyere installationer er brun altid fase, blå nul og grøn/gul jord.
Andre farver er typisk tændledninger.
I kabler bruges dog typisk blå, brun,grøn/gul,sort og sort med hvid stribe (så vidt jeg husker)
Avatar billede oerum87 Nybegynder
14. januar 2012 - 13:22 #3
Min viden her er ikke stor.

Jeg har koblet brun og blå til lampen.

Tilbage er 1 brun og 1 blå.
De 2 blå er ikke sat sammen?
Avatar billede oerum87 Nybegynder
14. januar 2012 - 13:22 #4
Min viden her er ikke stor.

Jeg har koblet brun og blå til lampen.

Tilbage er 1 brun og 1 blå.
De 2 blå er ikke sat sammen?
Avatar billede 220661 Ekspert
14. januar 2012 - 13:35 #5
De blå er helt sikker nul og de skal være koblet sammen.
Var de ikke det da du skulle montere lampen?
De to brune de var ikke koblet sammen vel?
De havde begge kronemuffer på ikke?
Avatar billede Jensen DK Novice
14. januar 2012 - 13:44 #6
Der er kun nul i kontakten hvis der er mulighed for at sætte et hanstik i ellers er det kun fase der går igennem, så du må sætte de to brune sammen oppe i lampestedet, for at dine andre kontakter virker.
Avatar billede 220661 Ekspert
14. januar 2012 - 13:49 #7
Når man skriver stikkontakter er det dem der puttes stik i, og ja de skal alle have nul for at virke. Og er tilledningen til disse koblet i lampeudtaget skal nul være koblet sammen.
Fasen skal jo selvfølgelig også være til stede.
Men det kunne jo være en god ide at høre hvordan det var koblet sammen før lampen blev monteret.
Avatar billede 220661 Ekspert
14. januar 2012 - 13:50 #8
Man kan med en polsøger se om fasen mangler i stikkontakten.
Avatar billede oerum87 Nybegynder
14. januar 2012 - 15:02 #9
De 2 brune havde muffer på. Stensikkert.

Om de blå var koblet sammen, kan jeg ærligt ikke huske.

Er det de blå eller brune jeg skal koble sammen?
Avatar billede oerum87 Nybegynder
14. januar 2012 - 15:15 #10
De 2 blå er nu sat sammen.... Og det hele virker :)

220661: Hvordan kan jeg give dig point for dit svar?
Avatar billede Poko1 Ekspert
14. januar 2012 - 15:19 #11
De blå er altid fælles uanset om du så bruger forskellige faser idet cosfi er forskudt så belastningen sker ikke samtidig det var så angående de blå hvis de brune går til 2 forskellige afbrydere skal de selvfølgelig ikke være samlede men kan tændes særskildte
Avatar billede 220661 Ekspert
14. januar 2012 - 15:55 #12
Du accepterer dette svar:
http://www.eksperten.dk/faq#faq-3-1
Godt det kom til at virke.