Avatar billede peachmelba Novice
03. januar 2012 - 15:20 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Sikkert et noob MySql spørgsmål

Hej med jer.

Jeg påtænker at lave en hjemmeside hvor der skal være en slags tipskupon.
Brugeren afgiver en række tips med 1,X eller 2
Data indsamles in en MYSQL database.

Jeg vil gerne lave det således, at jeg efterfølgende kan indtaste de rigtige resultater et sted, hvorefter der bliver givet point til brugerne. Point for rundens tips skal lægges til det samlede antal point, således at der nu kommer en ny samlet score.

Mit problem er, at jeg er totalt nybegynder i databaser. Jeg kan godt få data fra indtastningen lagt ned i databasen, men behandlingen herfra m.h.t. point kan jeg ikke finde ud af.

Mit spm er derfor... Er noget sådant let at lave?
Kan jeg få det strikket sammen med hjælp herfra selvom jeg er totalt nybegynder, eller er det for stor en mundfuld?

Jeg vil ikke gå igang med hjemmesiden, for så at strande i database delen.
Avatar billede atd Nybegynder
03. januar 2012 - 16:00 #1
Hvad arbejder du i?
PHP eller asp.net/C#? eller noget andet
03. januar 2012 - 16:13 #2
Nu er Eksperten jo baseret på hjælp til selvhjælp, så hvis du er totalt nybegynder er vejen frem nok, som ved alle andre fag, først at lære nogle grundlæggende færdigheder og derefter begynde at anvende disse grundlæggende færdigheder til konkrete opgaver.

Nu synes det du beskriver ikke at være så forfærdeligt indviklet.  Det bliver nok ikke selve database funktionerne, indsætte og opdatere data og forespørge databasen, der kommer til at volde de største problemer (når først du har lært at snakke mysql) men derimod logikken i hvordan svarene skal bedømmes og points tildeles o.s.v.  Disse problemer skal ikke løses i databasen, men i applikationen, såsom i den php kode du skriver til at styre det der skal foregå på hjemmesiden.  Med mindre du allerede står stærkt i php ville det måske være en ide at studere php og mysql sammen, for eksempel ved at arbejde dig gennem tutorials så som http://www.freewebmasterhelp.com/tutorials/phpmysql.

Når du så har fået lidt hold på teorien og er begyndt at løse de konkrete opgaver, så er der en langt bedre basis for at stille spørgsmål såsom "Jeg prøver at opnå dette og dette.  Her er min kode.  Jeg forventer at det og det skal ske, men i stedet får jeg ...  ".
Avatar billede atd Nybegynder
03. januar 2012 - 16:21 #3
Er enig! Database delen er ikke det essentielle i din forespørgsel.
Og løsningen kan laves i i flere sprog. Java, javaapplet, Webservices etc.
Avatar billede peachmelba Novice
03. januar 2012 - 16:55 #4
Jeg bruger Joomla til at lave hjemmesider.
Jeg er ikke den store kode karl og bliver det heller aldrig. Det siger mig simpelthen ikke nok til at det hænger fast.

Derfor spørger jeg som jeg gør. Hvis det ikke er til at lave for en nybegynder/jeg kan få hjælp til at få det skåret ud i pap, vil jeg ikke gå igang med hjemmesiden.
Avatar billede peachmelba Novice
03. januar 2012 - 16:56 #5
PS: Jeg kan godt lidt HTML, CSS m.v., men kun til husbehov
03. januar 2012 - 17:44 #6
Du bruger Joomla.  Jamen så må du søge efter bestående extensions der kan det du vil, http://extensions.joomla.org/ eller også må du lære selv at skrive Joomla extensions (kik engang her: http://docs.joomla.org/Developing_a_Model-View-Controller_%28MVC%29_Component_for_Joomla!1.7_-_Part_01 ), men det kræver et GRUNDIGT kendskab til PHP et vist kendskab MYSQL.  Jeg har selv i godt fire måneder arbejdet intensivt med at lære at lave Joomla extensions, og hvis du havde, eller skaffede dig, en lignende baggrund ville det være interessant at være med til at få dine points funktioner på plads.

Som du vil have fundet ud af, kan man lave rimeligt meget med Joomla uden egenlig programmering, så længe man holder sig til standard funktionerne eller allerede eksisterende extensions.  Men derved bliver det, med mindre man er indstillet på en væsenlig indsats.

Jeg opretter dette som svar, idet jeg mener at have besvaret dit spørgsmål udførligt (selv om svaret måske ikke var det du håbede på.)
03. januar 2012 - 17:46 #7
Jeg fik droppet en sætning - jeg ville sige, at enten må du finde bestående extensions eller også lære selv at skrive extensions, men det kræver et GRUNDIGT kendskab til PHP o.s.v.  Her er et link på en begynder tutorial for Joomla extensions:  http://docs.joomla.org/Developing_a_Model-View-Controller_%28MVC%29_Component_for_Joomla!1.7_-_Part_01
Avatar billede peachmelba Novice
04. januar 2012 - 19:28 #8
Har valgt at droppe ideen da det lyder som om, der ligger rigtigt mange timer i det for mig.

Men tak for kommentarerne