Avatar billede langkiller Nybegynder
26. december 2011 - 00:58 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke boote windows efter installation af ubuntu

Efter jeg lavede en partition med ubuntu 10.04 (opgraderet til 10.10), har jeg ikke kunne boote op i windows.
Har efterhånden prøvet at installerer ubuntu nogle gange så ved ikke hvorfor den ikke kan klare det denne her gang.

Det der sker når jeg vælge min windows partition, er at den går igang med at loade windows, men kommer efter lidt tid med et glimt af en blå baggrund med hvid tekst på (kan ikke nå at læse noget af det) og genstarter derefter. Det samme sker når man prøver i fejlsikret tilstand. Tænkte problemet måske kunne løses inde fra ubuntu?

Den eneste forskel fra tidligere installationer er at jeg sagde ja til at få mine dokumenter, billeder og andre mapper med over på ubuntu, men det burde vel ikke have noget at sige.

Håber nogen kan hjælpe.

// Mads
Avatar billede 220661 Ekspert
26. december 2011 - 09:50 #1
Hvilken Windows cersion?
virkede den i version 10.04?
Avatar billede 220661 Ekspert
26. december 2011 - 09:51 #2
cersion=version
26. december 2011 - 09:55 #3
Du/I skal altid skrive under hvilket "Windows" Styresystem det drejer sig om!
Win98, ME, W2000, XP, Vista, Win7,  ... ?
Avatar billede Slettet bruger
28. december 2011 - 19:08 #4
Prøv at køre Chkdsk /r /f på din Windows partition, det gøres med din installationsskive
Avatar billede langkiller Nybegynder
28. december 2011 - 22:04 #5
Det drejer sig om Windows 7.

og ved ikke om det virkedde i 10.04, da jeg opgraderede til 10.10 med det samme. Går ud fra at det heller ikke virkede i 10.04

@helgec Hvad mener du med at køre Chkdsk /r /f .. er det noget jeg skal skrive i kommandoprompt eller hvordan?
Avatar billede Slettet bruger
28. december 2011 - 22:30 #6
JA
Avatar billede langkiller Nybegynder
30. december 2011 - 00:04 #7
X:\Sources>chkdsk /r /f

Den siger bare:
The type of the file system is NTFS.
Cannot lock current drive.
Windows cannot run disk checking on this volume because it is write protected
Avatar billede Slettet bruger
30. december 2011 - 15:24 #8
Er det fra en Installations -DVD du forsøger at køre chkdsk ??
Avatar billede langkiller Nybegynder
30. december 2011 - 15:56 #9
ja det er det. Det er måske ikke derfra jeg skal gøre det?
Avatar billede langkiller Nybegynder
30. december 2011 - 16:28 #10
prøvede lige at starte windows uden cd'en nu hvor den siger:
BOOTMGR is missing
Press Ctrl+Alt+Del to restart

Nogen idé om hvad det betyder?
Avatar billede Slettet bruger
30. december 2011 - 19:27 #11
Som du beskriver problemet i #10 så mangler startfilerne i Windows -> boot op på din windowsskive og vælg "Reparer Windows" - vælg herefter "reparer startfunktionen"
Avatar billede langkiller Nybegynder
18. januar 2012 - 00:25 #12
Blev nødt til at formatere harddisken og installere windows om igen
lukker spørgsmålet, medmindre en af jer smider et svar?