Avatar billede joppe300 Nybegynder
20. december 2011 - 12:54 Der er 9 kommentarer

Sort skærm ved bærbar Acer Aspire 5920G

Hej alle eksperter.

Jeg står i en meget underlig siuation.
For ca. 4 måneder siden klappede jeg min computer ned en aften for at gå i seng, (når den klappes ned går den i dvale) Da jeg så kommer ind næste morgen er der sort skærm, men blæseren HDD osv. kører bare ikke skærmen. Det er heller ikke baggrundslyset det er galt med, da jeg ikke kan ane det.

Jeg har lige siden forsøgt at få liv i den, tjekket rammene, tjekket grafikkortet osv.

Egentlig havde jeg opgivet den, men så i går fik jeg et fif om, at det måske var en af de der kontakter til af computeren går i dvale mener det er en ACPI kontakt, som muligvis gjorde at der var sort skærm.

Så pludselig fik jeg liv i den, og den kørte igen - hele dagen. Uden problemer. Så lukkede jeg den ned, og gudhjælpe her i dag vil den ikke igen.

Det skal siges da jeg kom ind i går, var klokken og datoen helt roddet rundt, forkert tid og forkert dato. Ellers kørte den som normalt.

Når jeg slutter den til en ekstern pt. sker der ikke noget..

Nogle der har et svar, eller noget jeg bør prøve. Vil jeg være ovenud lykkelig.

På forhånd mange tak.
Og fortsat god dag.
Avatar billede Poko1 Ekspert
20. december 2011 - 14:35 #1
Har du mulighed for at komme i og rette bios?
og tag så lige og fortæl hvilket operativsystem ?
Avatar billede Poko1 Ekspert
20. december 2011 - 14:37 #2
Jeg prøver igen!
Kan du se og eventuelt komme i Bios?
og fortæl også lige hvilket operativsystem?
Avatar billede joppe300 Nybegynder
20. december 2011 - 16:45 #3
Jeg kan ikke komme ind I bios. Computeren er I sort lige fra starten. Men kan hører at den kommer ind på skrivebordet, og blæser hdd, lys dioder fungere fint. At jeg fik gang I den og den fungerede, fortæller mig at hverken bundkort eller grafikkortet vel er brændt af. Derfor tror jeg at det er en diode eller kontakt som gør at der ikke kommer lys I skærmen. Har desuden win 7 32 bit. Nogle forslag? Jeppe.
Avatar billede Poko1 Ekspert
20. december 2011 - 16:57 #4
Er der muligvis en lille tap der trykkes ned når skærmem lukkes? jeg har været ude for at der sad et lille sandskorn der forhindrede at tappen løftede sig.
Avatar billede joppe300 Nybegynder
20. december 2011 - 17:06 #5
Synes jeg har kigget efter denne tap. Uden held. Men er også ret overbevist om at det er der fejlen ligger. For da jeg genstartede computeren I går og lukkede den med skærmen stående åben. Startede den fint uden sort skærm. Men da jeg så lukkede computeren ned og lukkede skærmen så blev den I en form for standby eller sleep. Så det må vel være noget med at den tror skærmen er lukket ned. Nogle ide til hvor denne tab kan sidde?
Avatar billede Poko1 Ekspert
20. december 2011 - 17:19 #6
Nej slet ikke og kan kun råde dig til et slå hibernate fra hvis du får gang i den igen.prøv at vende den forskelligt og bank forsigtigt på den.
Ps. har du prøvet strømknebet? fjern lader og batteri hold startknappen nede i et minuts tid saml den igen og prøv så!
Avatar billede joppe300 Nybegynder
20. december 2011 - 17:44 #7
Ja det må man nok sige. Bob bob. Nægter at give op.. Ikke når jeg ved at den intet fejler ;)
Ja har prøvet strøm kablet. Er sikker på det er noget med det hibernate.. En eller anden kontakt eller dims sidder i klemme.
Avatar billede joppe300 Nybegynder
20. december 2011 - 19:06 #8
Andre der har nogle ideer til hvordan jeg får den ud af hibernate/sleep? :)
Avatar billede A-Stjerne Nybegynder
15. juni 2012 - 00:14 #9
Jeg tror jeg har din løsning. Omend det er en lidt gammel post.

Det er sandsynligvis ikke noget hibernate, men derimod en defekt lodning i dit grafikkort.

Jeg har selv samme model og med samme fejl. Acer Aspire 5920g med 8600GT mxm kort.

Løsningen er lidt absurt, men det virkede for mig, og som jeg kan læse på nettet også for mange andre.

1. Tag bagpladen af.

2. Fjern de 4 skruer i grafikkortet. Det sidder mellem harddisken og blæseren.

3. Tag kortet ud, det skal evt. have et lille skub.

4. Fjern klistermærker fra kortet og kølepasta fra chippen.

5. Tænd ovnen på 200 grader og lad den blive varm. Varm kortet i 10 min i et ildfast fad beklædt med staniol (reflekter varmen). Kortet lægges på 4 små staniolkugler, så det hæves fra fadet.

Ja det lyder grotesk, men det der sker er, at lodningerne flyde ud og "lapper sig selv". Pas på du ikke giver kortet for meget.

6. Lad kortet køle af

7. Sæt en lille smule kølepasta på chippen, så den ikke brænder af igen. Kun en lille dråbe midt på chippen - det fordeler sig, når kortet skrues fast.

8. Skru' kort og bagbeklædning på plads igen.

Jeg giver naturligvis ikke garanti på at det virker, men jeg havde det ligesom dig og ville ikke opgive en ellers god computer.