Avatar billede knudbruun Nybegynder
19. december 2011 - 22:40 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

hp color Laserjet kun 450 sider

Hej
Jeg købte en HP Color Laserjet CP1514n i 2010.
Har kun brugt den til udprint af fotos og det har den gjort ganske pænt ...

Nu er kalibreringen helt tosset.
Jeg har fået et par "bud" på at det nok er fuseren der skal skiftes.
Men den har kun kørt 450 print !!!!

Kan fuseren resettes? Kan der gøres andet?
Jeg har ikke lyst til at skifte fuser til en tusse - hvis selve printeren er en fuser ;0)
Avatar billede knudbruun Nybegynder
19. december 2011 - 22:41 #1
Undskyld - garantien udløb i 2010
Købt i 2008
Avatar billede ole_madsen Ekspert
20. december 2011 - 08:54 #2
Nu er fuseren blot den enhed der varmer toneren fast på papiret. Den i sig selv har ikke nogen kalibreringsmuligheder.

Det har laseren og ladevalserne derimod. Jeg kender ikke den specifikke model, men der bør være en kalibreringsmenu i den, hvor du kan få den til at kalibrere sig selv - ude at det koster andet end et par ark papir og lidt toner.

Fuserenheden kan dog godt være beskadiget, så den presser/rykker toneren på papiret, før det bliver brændt fast. Hvis det er det der er tilfældet, skal den skiftes. På de nyere fusere, skyldes det primært noget der ligner en belægning, der begynder at rynke, så det ser ud som om det er en plasticpose der er viklet om selve valsen, og den giver derfor et lignende aftryk på papiret - men det har ikke noget med kalibrering at gøre.
Avatar billede knudbruun Nybegynder
20. december 2011 - 09:36 #3
Tak Ole
Som du kan se har printeren været reserveret til farve (jeg har en sort/hvid Brother til det meste).
På en alder lidt over 2 år gav den pludselig farveproblemer. Den har forholdsvis nye tonerpatroner og "forsyningstatusside" viser da også en stor rest på tonerne - sort 76%, cyan 90%, magenta 93 og gul 90%. Omtalte statusside viser således også fuld tone på alle fire farver.

Kan det være indbygget forældelse på fuseren, laseren eller ladevalserne (så i går en tv-udsendelse om indbygget produktforældelse ...)
Isåfald kan man lave en reset af tæller?

Jeg har prøvet kalibreringstesten. Der er ikke været tegn på rynker eller anden synlig deformering. Hverken på print eller maskinindhold. Den har heller ikke lavet papirjam.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
20. december 2011 - 10:43 #4
Nej, mig bekendt er der ikke nogen udløbsdato på forbrugsstoffer til laserprintere. Det ville ikke give mening, da der ikke er noget der påvirkes synderligt af tidens tand, andet end når det bruges.

Men når du siger den bruges sjældent, kan det sagtens være det der er årsagen. En printer har det ligesom en bilmotor - den har det ikke godt med koldstarter. Så hvis du tænder printeren, printer 3 sider, og slukker igen, er det næsten noget af det du kan gøre, der slider printeren hurtigst ihjel.

Den er også meget påvirkelig over for varme/kulde - havde engang en printer der stod i en vindueskarm. Den side hvor den fik varme fra radiatoren, lavede den sjove ting på papiret... - det forsvandt da den blev flyttet.

Selve papiret kan også have betydning, hvis du eks. er skiftet til 100g papir, og ikke har fået fortalt printerdriveren det.

Du kan evt. tage udgangspunkt i http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/documentSubCategory?tmp_rule=62457&tmp_task=solveCategory&cc=dk&dlc=da&lang=da&lc=en&product=3834499 og se, om der er flere tips der.

Hjælper det stadig ikke, ville jeg nok overveje enten at tage kontakt til HP´s supportere (kan koste penge), eller vælge at skrotte printeren. Ærgerligt når den ikke er ældre, men det kan næppe betale sig at reparere den eller forsøge at skifte alle forbrugsstoffer.
Avatar billede Novice-1 Forsker
27. december 2011 - 19:12 #5
Hvad mon der ville ske, hvis du geninstallerede printeren -fuldstændig
Læste i øvrigt et sted hvor de forhandler toner, at  på flere printere kan de ikke skrive længere, selvom toneren er ca ½ fyldt
--men  det kommer  jo ikke det her  smør ved
Avatar billede knudbruun Nybegynder
03. januar 2012 - 10:18 #6
Tak for budene. Jeg tror jeg dropper at rode mere med den.

Ole, jeg kan ikke huske hvordan jeg giver point herinde.
Vil du lægge et svar og evt en vejledning for pointgivning.
Tak for hjælpen
Avatar billede ole_madsen Ekspert
03. januar 2012 - 10:55 #7
Takker, men jeg springer over.

Så "nup" du bare points selv.