Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
11. december 2011 - 18:58 Der er 45 kommentarer og
2 løsninger

Hvad er cookies?

Der ligger noget der hedder Cookies i chrome som jeg har været inde og slette, hvad er det? Man kan også blokere dem kan jeg se, hvorfor?
Avatar billede 220661 Ekspert
11. december 2011 - 19:03 #1
Avatar billede fhansen82 Mester
11. december 2011 - 19:27 #2
Cookies opbevarer data, som gør det "nemmere" at færdes på sider du i forvejen har besøgt før. Det kan fx. være hvos du shopper på en side, og din indkøbskurv bliver gemt, så når du går ind på hjemmesiden næste dag, så kan fortsætte dine indkøb.
Avatar billede Blueeyez Mester
11. december 2011 - 19:54 #3
SOm #2 skriver, jeg selv synes dog ikke de er værd at gemme på, hvis man ser på de internet forbindelser der er nu til dags.. samt de kan sløve ens pc.. (Du kan jo lave en skanning med Ccleaner og så se stierne hvor der ender data som kan fjernes.. (Du kan bruge Ccleaner, men du kan os skrive en batch fil til og gøre jobbet hvergang du lukker din pc ned og hvergang du tænder din pc :) (Har jeg selv gjort)
Avatar billede hansepeter2 Nybegynder
11. december 2011 - 20:07 #4
Sløve og sløve, det kan nu ikke være ret meget. Det er blot små tekstfiler.
Avatar billede milter Ekspert
11. december 2011 - 20:46 #5
99,9% (eller ca. 99,9%) af alle cookies er uskadelige :-)

Hvis du f.eks. åbner dmi.dk og der vælger, at dmi.dk fremover altid skal åbne med vejrudsigten for den landsdel, du bor i, sker det med en cookie.

Hvis du færdes meget på pornosider eller skumle downloadsider, vil de lægge cookies på din computer, som kan oversvømme dig med tilbud om villige og barmfagre skønheder og links til sider, som kan indeholde alle mulige former for materiale, som kan inficere din computer.
Avatar billede Blueeyez Mester
11. december 2011 - 20:54 #6
#5 Nu findes der flere sider end følgende, ud over det, så lever vi i en tidsalder hvor de fleste har min. 1 Mbit forbindelse (Bredbånd vel og mærket) hvilket er rigeligt til surf.. Dernæst så er der intet galt i at rydde op, hvis du besøger en side som smider en cookie og du aldrig vil besøge den side igen, så fylder cookien jo bare.. og det kan blive en tung byrde for ens browser og lige såvel ens pc..
Avatar billede milter Ekspert
11. december 2011 - 21:06 #7
#6.

Jamen, vi er nok helt enige :-)

Derfor rydder jeg også regelmæssigt op med ccleaner i mine cookies. Jeg prøver bare at fortælle spørgeren, at cookies kan både være gode og skadelige. Med en harddisk på f.eks 750GB er det begrænset, hvor meget størrelsen på f.eks. 500 cookies betyder.

Det er ikke deres brug af harddiskplads, som betyder noget. Det er, hvor de kommer fra, og hvad de kan medføre :-)
Avatar billede Blueeyez Mester
11. december 2011 - 21:12 #8
#7 Vil nu os lige påpege hvor mange filer der er ;) Noget der virkeligt kan sløve en pc er ikke om den har 100 filer på 1 GB, det er snarer hvis den har 1.000.000 filer på 500 KB ;) (Ved godt jeg overdriver mht 1.000.000 filer, men det er sådan det kan ende hvis man ikke renser ud visse steder på ens harddisk :) )

Men ja, vi er meget enige ;)
Avatar billede chalde Seniormester
11. december 2011 - 21:38 #9
Brug evt. whitelists til cookies.
Avatar billede hansepeter2 Nybegynder
11. december 2011 - 21:45 #10
#5 Cookies kan per definition ikke være skadelige, da de ikke kan indeholde eksekverbar kode.

#8 Du kører vel ikke med FAT32 som filsystem?
Avatar billede Blueeyez Mester
11. december 2011 - 22:00 #11
#10 Hvad indikerer dog at jeg skulle gøre det? :S (Men nej, NTFS)
Avatar billede hansepeter2 Nybegynder
11. december 2011 - 22:02 #12
Det var bare dine mange filer. NTFS er slet ikke så følsom overfor mange filer som FAT32
Avatar billede chalde Seniormester
11. december 2011 - 22:08 #13
#10 Det kommer da an på hvad du definerer som skadelig.
Foruden tracking kan forkert implementering af cookies give anledning til misbrug.
Så selvom en cookie i sig selv ikke nødvendigvis er skadelig, kan implementeringen og (mis)brugen af dem være det.
Avatar billede hansepeter2 Nybegynder
11. december 2011 - 22:15 #14
Det var til indlæg 5:

"... som kan oversvømme dig med tilbud om villige og barmfagre skønheder og links til sider, som kan indeholde alle mulige former for materiale, som kan inficere din computer. "
Avatar billede Blueeyez Mester
11. december 2011 - 22:18 #15
#12 Nej, nok er den ikke nær så følsom som FAT32 (Ved ikke hvad forskellen er mht følsomhed på denne front, men jeg ved det er mange filer på ens C:..)

Vil os tilføje til indlæg: "#7" at jeg ikke vil anbefale at have en 750 GB harddisk som C:, jeg ville som drev 2, men drev C: efter min mening bør max være på 160 GB og selv det er rigtigt meget efter min mening, vi kan så diskutere om hvis man har mange spil at så flyder de over, det er sandt, men man kan jo installere dem på drev 2 i stedet :) (Blot for at fjerne argument for at skulle have mere plads end 160 GB på C: drev)

Grundet er at C: er dit systems harddisk og jo mere du har på det i filer jo mere skal harddisken arbejde i, men det så henvendt til mekaniske og ikke SSD'erne, de kan nok tygge det nemt igennem.. men der er jo så os en stor forskel, for så vidt jeg ved må man ikke diskdefragmentere en SSD... som er nødvendig med en mekanisk engang imellem.. (Afhænger af flere ting)
Avatar billede Slettet bruger
11. december 2011 - 23:20 #16
Nu ligger cookies ikke nødvendigs som enkelte filer på computeren. Med Chrome og Firefox, ser det ud som om de bruger en sqllite database, så de ligger fysisk i én fil, og jeg kan ikke se det skulle sløve computeren bare fordi man har en masse cookies liggende.
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
12. december 2011 - 16:25 #18
Så kommer vi til den farlige. Det er den som benævnes tracking-cookie. Den kan sende oplysninger om din færden ud til andre personer, som så kan udnytte den viden de får. Efterhånden er den slags cookies så avanceret, at det er meget betænkeligt at have den slags liggende på sin computer.

Hmm, det lyder skummelt. Hvordan blokere man adgang til de dårlige cookies?
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
12. december 2011 - 16:27 #19
Det som jeg mener er at jeg gerne vil have de gode cookies liggende og blokere adgangen til de dårlige.
Avatar billede chalde Seniormester
12. december 2011 - 16:34 #20
#18+19 En cookie er ikke aktiv men indeholder data der kan indhentes.
Du kan blokere og black/whiteliste i dine browserindstillinger.
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
12. december 2011 - 16:40 #21
#20 Det bliver for omstændigt. Der må være en funktion som blokere for dårlige cookies.
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
12. december 2011 - 16:51 #22
Der er noget i Chrome som der hedder bloker tredjeparts cookies, er det denne som skal være slået til?
Avatar billede milter Ekspert
12. december 2011 - 17:03 #23
#22.

På spywareinfo.dk giver de den bedste løsning:

"I din browser, går du i Funktioner - Internetindstillinger - Fanebladet Beskyttelse af personlige oplysninger. Herinde skal du sætte skyderen til mellem eller mellemhøj."

Om det virker efter hensigten, kan kun dine egne erfaringer med søgninger på nettet afgøre. Nogle sider åbner ikke eller virker ikke efter hensigten, hvis blokeringen er for skrap. Til gengæld undgår du de fleste af dem, som kan være skadelige.

Den bedste form for beskyttelse får du ved at holde dig fra sider af typen bigboobs.xxx eller win100000$.xxx  :-)
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
12. december 2011 - 17:07 #24
Den med blokering af tredjepart cookies virker tilsyneladende, nu får jeg beskeden i chrome oppe i højre hjørne at tredjepart cookies er blevet blokeret, men jeg kan sagtens logge ind osv. og skrive og det er det eneste jeg bruger eksperten.dk til.
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
12. december 2011 - 17:09 #25
Jeg prøver lige at test køre chrome nu med blokering af tredjepart cookies slået til og ser om det virker, hvis det virker som det plejer må det være blevet løsningen. Hvordan skjuler man det lille ikon med cookies oppe i højre hjørne?
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
12. december 2011 - 17:25 #26
Det køre fint, med blokering af tredjepart cookies slået til. Hvordan skjuler/fjerner man det lille ikon med kagen/krydset oppe i højre hjørne?
Avatar billede milter Ekspert
12. december 2011 - 17:31 #27
#26.

Jeg bruger ikke Chrome, så det kan jeg desværre ikke hjælpe dig med.

Måske skal du bare vænne dig til :-)
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
12. december 2011 - 17:35 #28
#27 Køre du stadigvæk med internet explorer?

Jeg kan kun anbefale dig at prøve Chrome istedet. Langt bedre oplevelse overall.
Avatar billede milter Ekspert
12. december 2011 - 17:46 #29
#28.

Jo da, og den passer mig helt fin. Jeg kender de fleste af dens gode og dårlige sider, og det er et stort plus for mig  :-)

Og jeg kan ikke huske, hvornår min computer sidst har været i vanskeligheder pga. skidt fra nettet, så jeg er godt tilfreds med den :-)
Avatar billede Blueeyez Mester
12. december 2011 - 18:12 #30
#16 Så er der jo os de cookies som ikke er så gode at få igennem.. og uanset hvad så er det bedre at få renset ud på følgende område (Efter min mening).. det er jo ikke sådan at du bruger 10 sek på at se 1 side.. bruger nærmere mellem 0,1 og 3 sek.. (Medmindre man overbelaster ens internet forbindelse eller serveren er overbelastet af brugere)

#22 Den snupper ikke alle, eller ingen, har testet min chrome, det er derfor jeg mener man skal køre en rensning hvergang man tænder og slukker ens pc, jeg villd og helst at den rensede når jeg lukkede chrome, men det er bedre end ingenting det jeg har nu..

#29 Det handler os om ens sunde fornuft, mange mennsker går ikke op i at indstille deres browser og det er en stor fejl..
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
12. december 2011 - 18:33 #31
#30 Hvordan fjerner man den der kage som kommer frem oppe i højre hjørne? Der er et rødt kryds ved siden af.
Avatar billede Blueeyez Mester
12. december 2011 - 18:47 #32
#31 Det tror jeg ikke du kan, umiddelbart, så er den der jo for at vise at den gør sit job (Blokerer cookies) og jeg vil nu da heller ikke mene at den fylder? :)
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
12. december 2011 - 19:26 #33
Den spørger mig om jeg vil tillade eller blokere cookies. Kan man ikke konfigurere den så den automatisk blokere (så man slipper for at den popper frem hele tiden) ?
Avatar billede Blueeyez Mester
12. december 2011 - 19:35 #34
#33 Send lige skærmbilled så jeg kan se hvordan den popper frem.. for ved mig der gør den det uden at "poppe" frem..
Avatar billede Blueeyez Mester
12. december 2011 - 19:44 #36
#35 Popper følgende helt selv frem eller er det fordi du klikker på den? Hvis det er fordi du klikker på den, så undlad det, jeg kan fint være her på eksperten med følgende uden at få fejl fra eksperten.dk..

Du kan evt bruge følgende tilføjelse i stedet eller oven i: http://kortlink.dk/a8q3

Det er en forbedring i forhold til den google selv har lavet som hedder: "Keep my opt outs".. (Jeg selv har begge dele slået til, da jeg fint kan leve med det lille ikon som ikke fylder noget særlig og som ikke beder mig om noget medmindre jeg klikker på den hvilket jeg ikke gør)
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
12. december 2011 - 19:48 #37
Ikonet popper frem af sig selv, men meddelsesboksen kommer kun frem hvis man klikker på ikonet. Det ville være rart hvis der var en knap der hed "bloker altid cookies" og så stopper ikonet med at poppe frem permanent, og så skal man ikke tænke mere på det. det er sådan en løsning som jeg kunne tænke mig.
Avatar billede Blueeyez Mester
12. december 2011 - 19:52 #38
#37 Altså det kan vidst godt lade sig gøre, men så blokerer du ALT permanent og så vil du få problemer med login systemer mm hvis jeg ikke husker helt forkert :)

Men jeg ved ikke om du kan nøjes med følgende tilføjelse og så blot tillade cookies i chromes indstillinger...
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
12. december 2011 - 19:58 #39
"Denne side blev forhindret i at konfigurere cookies" det er det som den som standard er sat til at gøre når man vælger "blokering af tredjepart cookies" så det er som det skal være. Jeg har surfet på alle mine favorit sider og det virker fuldt ud.

Jeg fejl formulerede i #37, det er ikke alle cookies som der skal blokeres, men kun alle tredjeparts (dårlige) cookies som skal blokeres, hvilket er det som Chrome nu er sat til at gøre og det virker perfekt.

Det sidste jeg så mangler en måde at skjule/fjerne knappen/ikonet som hele tiden popper frem, for så er den sat til at blokere tredjepart cookies som den skal og så behøver jeg ikke bruge mere tid på det problem.
Avatar billede Blueeyez Mester
12. december 2011 - 20:06 #40
#39 Kender ikke lige nogen løsning til og fjerne ikonet, men igen det er lille og umiddelbart så er den der jo for at vise at der er cookies som er blokerer..
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
12. december 2011 - 22:23 #41
#40 Hvis du finder en løsning til at fjerne ikonet så sig til, nu har vi jo fået løst problemet med blokering af dårlige cookies.
Avatar billede Blueeyez Mester
12. december 2011 - 22:35 #42
#41 Jeg vil opfordre dig til og blokere alle cookies, derfra så kan du jo tillade de cookies som du er nød til fx. eksperten.dk's ligesom #9 Chalde er inde på.. Derefter vil jeg anbefale dig at have følgende tilføjelser:

https://chrome.google.com/webstore/detail/eoibfeagdaaoimfpfalgbmmegagdconp

og

https://chrome.google.com/webstore/detail/hhnjdplhmcnkiecampfdgfjilccfpfoe

Umiddelbart vil jeg ikke mene at de er til gene og den ene er fra google og den anden er godkendt af google, men skulle efter sigende være mere bredt ude..
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
12. december 2011 - 23:39 #43
Det nemmeste ville helt klart være hvis man bare kan nøjes med at krydse af i felter "bloker tredjeparts cookies" og så er det løst.
Avatar billede Blueeyez Mester
12. december 2011 - 23:55 #44
#43 Kan skam godt følge dig, men denne løsning er ikke så slem igen, ja den burde gøres langt mere brugervenlig, men nu skal vi se på at der i det mindste er mulighed for følgende ;)
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
13. december 2011 - 07:24 #45
Smid et svar, så må det være nok i denne omgang.
Avatar billede Blueeyez Mester
13. december 2011 - 09:35 #46
Her ;)
Avatar billede 220661 Ekspert
13. december 2011 - 15:59 #47
svar for #1 hvis du kunne bruge det.