Avatar billede cosmo21 Novice
03. december 2011 - 23:48 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

NTFS eller FAT32

Jeg har en stor ekstern harddisk på 2 TB = 2000 GB

Den står i NTFS format og jeg hr indtil lagt lidt forskelligt på den til opbevaring. Da dette gik lidt langsomt i overførslen tænker jeg , er det smarterer og have den formateret i FAT 32 ville overførsel af filer til den da gå hurtigere, da min computer den er koblet til kører i FAT 32 Windows XP
Avatar billede Blueeyez Mester
03. december 2011 - 23:55 #1
FAT32 er ingen fordel at have i forhold til NTFS.. NTFS er mere sikker samt FAT32 understøtter op til max 4 GB filer (Hvis jeg husker korrekt)

Hvis du vil have skub i overførelsen kan du overveje andet filoverføringsprogram evt: Teracopy (bruger jeg selv, med stor glæde)

Det kan os være din ekstern der er "synderen" og det vil jeg mene det er, oftest overføre eksterne harddiske via usb med mellem 20 - 40 MB/s en intern kan komme op på mellem 50 - 70 MB/s medmindre vi kigger på sata3 og usb 3.0 som self ville give dit system et kæmpe skub :)
Avatar billede cosmo21 Novice
04. december 2011 - 00:17 #2
USB 3.0 kræver man har det siddende det stik i motherboardet ikke , min er ikke født med USB 3 men næste stationær er det vel standard det sidder i motherboardet
Avatar billede hansepeter2 Nybegynder
04. december 2011 - 00:18 #3
At filformatet på din xp-harddisk er et andet end på din eksterne har ingen indflydelse på hastigheden.

Jeg vidste dog ikke, at man stadig brugte fat32 sammen med operativsystemer i 2011 :-)
Avatar billede cosmo21 Novice
04. december 2011 - 00:24 #4
det XP så kun derfor jeg bruger FAT32 :-)

Teracopy  hvad var det helt præcist
Avatar billede Blueeyez Mester
04. december 2011 - 00:25 #5
#4 Et program som bruges i stedet for Widnw's egen filhåndteringsmanager :)
Avatar billede Blueeyez Mester
04. december 2011 - 00:26 #6
#2 Man kan os købe usb 3.0 pci kort :) Men ja, bedre at have det i bundkortet, ellers er det firewire eller esata :)
Avatar billede hansepeter2 Nybegynder
04. december 2011 - 00:32 #7
#4 Netop, det er xp, ikke windows 98 :-)
04. december 2011 - 00:44 #8
Ref #4 -> XP er som standard NTFS !!! Og kan kraftigt anbefales !!!
Avatar billede cosmo21 Novice
04. december 2011 - 00:51 #9
det rigtigt men FAT 32 har jeg kørt med i 3 år nu kører super og uden problemer så ja ved ikke , det vel en smagssag
Avatar billede thov Forsker
04. december 2011 - 05:42 #10
TeraCopy hjælper ikke synderligt på hastigheden (Har kørt med den), og den indbyggede viruschecker er en ren PITA (Pain In The Ass) - læssevis af falske positiver :-(
Avatar billede 220661 Ekspert
04. december 2011 - 08:58 #11
Du kan hvis du formaterer den i fat 32 risikere du ikke kan se hele disken.
Og som udgangspunkt er Xp ntfs som karise er inde på, og at du så samtidigt kun kan håndtere filer der er mindre end 4 gb er et minus.
Hvis du skal bruge fat 32 på den eksterne kan du oprette 2 drev på den og formatere det ene drev som fat 32. Specielt hvis du skal bruge den som harddiskoptager er det mange gange det format der bruges.
Avatar billede 220661 Ekspert
04. december 2011 - 09:00 #12
Jeg må dog lige her komme med en indskydelse som bør tjekkes af.
Man skal lige undersøge om den tuner man tilslutter kan finde ud af hvis der er flere drev på disken.
Avatar billede johnstigers Seniormester
04. december 2011 - 12:29 #13
NTFS vs. FAT32:

FAT32 indeholder ingen sikkerhed. En bruger med adgang til drevet har adgang til alle filer.
NTFS har mulighed for NTFS permissions der giver mulighed for specifik adgang helt ned til filniveau.
(Vil man være sikker, bruger man NTFS)

FAT32 kan læses af de ældre styresystemer Windows 95/98 og Millenium (Me).
(Har man ikke ældre systemer der skal have adgang, skal du vælge NTFS)

FAT32 bruger større clusterstørrelse på filerne end NTFS, på partitioner over 8 Gb.
(NFTS er mere pladsbesparende)

Hvis en harddisk er meget fragmenteret, kræver et NTFS system ikke nær så meget disk adgang for at læse hele filen.
Hvilket vil sige at en NTFS disk ikke nær så let bliver fragmenteret, som FAT32 gør, hvilket også vil sige at læsehovedet på harddisken ikke skal arbejde nær så meget, vil kan forlænge harddiskens levetid.

FAT32 har max filstørrelse på 4Gb, og max harddisk størrelse på  137 Gb.
I tillæg hertil: Jo større en FAT32 disk bliver, jo større bliver klyngestørrelsen (Clustersize) på filen. I dit tilfælde 64 KB på FAT32. Havde du valgt NTFS ville størrelsen have været 4 KB.
Avatar billede cosmo21 Novice
05. december 2011 - 15:13 #14
er blevet langt klogere, jeg takker alle for svarene. Lig svar dem der lyster så er der point
Avatar billede Blueeyez Mester
05. december 2011 - 18:37 #15
Her :)
Avatar billede 220661 Ekspert
05. december 2011 - 18:42 #16
springer over
Avatar billede gatehazker Nybegynder
08. juni 2012 - 00:08 #17
jeg lidt af et problem jeg har en My book world edition på 1 tb men den går i stå når jeg prøver at overføre så der er mere end halv fyldt og jeg bruger ntfs med vista
08. juni 2012 - 06:45 #18
<gatehazker>: Du skal oprette din egen tråd med dit spørgsmål ...