Avatar billede KHHP Juniormester
26. november 2011 - 23:44 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Ekstern tilgang til virtuelt system

Hej
Jeg er igang med at opsætte en server(Windows 2008 R2), med 2 tilkoblede pc'er, samt en virtuel maskine som kører på serveren. Meningen med den virtuelle maskine er at min ven skal kunne tilgå denne via forbindelse til fjernskrivebord, fra hans egen internetforbindelse.
Kan dette lade sig gøre når min server er bag en router med firewall på både router og server, og hvordan skal det foregå med at tilgå maskinen?
Jeg har hørt noget om at man skal bruge en TS Gateway for at kunne tilgå sin pc eksternt, er der noget om snakken?
Avatar billede inglenook Praktikant
27. november 2011 - 09:44 #1
Hvis han bare skal have adgang til skrivebordet kan du installere den gratis udgave af LogMeIn paa den virtuelle maskine og give ham koderne. www.logmein.com
Avatar billede KHHP Juniormester
27. november 2011 - 10:24 #3
Det kunne godt være en løsning, men jeg skal lige have lavet det sidste opsætning af selve serveren, og installeret den virtuelle maskine før jeg kan teste noget. Sagen er nemlig den at min server kun kører på 512MB RAM pt. og har fået bestilt nogle ekstra RAM, men de er ikke kommet endnu, så derfor kan jeg ikke få XP op at køre før de er der, men jeg vender tilbage så snart det hele kører.
Avatar billede KHHP Juniormester
29. november 2011 - 14:23 #4
NU har jeg fået alt klar, og XP er installeret, men jeg er imidlertid stødt på det meget irriterende problem at XP computeren ikke vil tilslutte sig det domæne jeg har lavet på min server.
Dette skal dog ikke forhindre mig i at få løst det spørgsmål jeg har stillet i denne tråd, da jeg jo stadig kan gøre det med min virtuelle XP installation, udenfor domænet, så jeg opretter bare et nyt spørgsmål til at løse problemet med tilslutningen, med minder at der er nogen der lige kan give mig et hurtigt svar på hvordan jeg fixer problemet.
Der er imidlertid dog sket det at jeg har fået gravet min gamle Windows 2003 server 32-bit frem istedet, da Windows 2008 R2 slugte for meget RAM, det skal siges at jeg ville have alt til at køre på en evaluation copy af 2008 R2, før jeg ville købe en licens, så derfor har min server nu fået Windows 2003, som lige bortset fra den noget længere opstartstid, dog kører fint.
Jeg prøver nu jeres forskellige forslag, og ser om de bringer noget, og om det er lige det jeg søger.
Avatar billede KHHP Juniormester
02. december 2011 - 23:32 #5
Så fik jeg langt om længe alt til at virke, og det endte med at jeg efter lidt yderligere research endte med at forwarde port 3389 i min router, til min virtuelle XP installations IP-adresse, og nu kan min ven oprette forbindelse via [min.eksterne.ip]:3389 og så med det tildelte brugernavn og password.
Alle jeres forslag var brugbare, så I har jo fortjent point, også selvom jeg endte med at bruge en helt tredje løsning, så vil I alle lige smide et svar, så spørgsmålet kan lukkes.
Avatar billede inglenook Praktikant
03. december 2011 - 12:27 #6
Jeg springer over. God weekend :-)
Avatar billede Slettet bruger
10. december 2011 - 00:03 #7
God weekend :-)