Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
08. november 2011 - 22:21 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Hvor mange diske som systemdisk?

Fortsættelse af denne tråd.

http://www.eksperten.dk/spm/950729#reply_7863784

Jeg har tænkt mig at købe en SSD som systemdisk og så beholde min nuværende almindelige harddisk på 1TB og så bruge den som lagerdisk.

Formålet med dette er:

1. Windows,Updates og Drivers installeres på en seperat disk og på den måde bliver disken "holdt ren" dvs. at den kun kommer til at skulle håndtere systemfiler og altså ikke bliver blandet sammen med alt muligt andet.

2. Alt multimedie, dvs. Spil,Film og Musik bliver lagt ind på en seperat harddisk på 1TB. Så de 2 diske bliver altså adskildt og på den måde ikke blandet sammen, så er det også nemmere at tage backup af filerne på lagerdisken. Senere kan man så købe yderligere diske på 1TB hver og koble dem sammen hvis man altså skulle få bruge for yderligere lagerplads.

Nogle kommentare til dette?

Og så lige spørgsmålet: er det en god idé at købe 2 SSD'er og koble dem sammen i RAID 0/1? Formålet vil selvfølgelig være, at hvis den ene SSD fejler så går Windows ikke ned (medmindre begge SSD'er fejler på samme tid). Nogle der kan bekræfte/afkræfte dette?
Avatar billede jokkejensen Novice
08. november 2011 - 23:44 #1
Jeg afkræfter at du ikke vil miste data i et raid 0, hvis en af diskene fejler. Du skal op i et raid5 med 3 diske som minimum.

Men du taler jo selv om at du kun vil bruge systemdisken til styresystem, og installerede programmer - så det er vel netop dine lager diske du skal køre i sikkert raid, eller jævnligt tage backup af.

Raid 0, 2x SSD ville jeg ligge som systemdisk, og gemme mit data et andet sted.

Om et raid 0 er overkill til systemdisk, vil jeg ikke lige udtale mig om - syntes en enkelt klarer opgaven fint, måske hvis jeg manglede plads ville et raid 0 være en mulighed for at spare lidt penge og hente den ekstra hastighed.
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
09. november 2011 - 00:05 #2
#1 Vigtige filer på systemdisken bliver selvfølgelig gemt på eksterne lagermedier, så det er ikke et problem. Problemet er, at hvis systemdisken går ned, så har jeg ingen computer. Derfor vil jeg gerne finde en sikkerhedsløsning, som f.eks at købe flere diske i raid.
Avatar billede Slettet bruger
09. november 2011 - 07:26 #3
ja det akn du sagtens - jeg har selv haft 2 i raid o og de kører perfekt

http://da.wikipedia.org/wiki/RAID

men hvis det er en stationær er der meget større hastighed ved at købe sådan et kort her som jeg har

http://www.ocztechnology.com/ocz-revodrive-x2-pci-express-ssd.html

du skal bare sikre dig der er flere end 1 stik ligesom til graffikkort på dit bundkort
Read: Up to 730 MB/s
Write: Up to 690 MB/s
Random Write 4KB (Aligned): 100,000 IOPS

se det er hastighed der vil noget
du behøver KUN 1 kort men de er altså også dyre men er meget lette at sætte i og bruge

her er listen med dem det er prøvet på

http://www.ocztechnology.com/displaypage.php?name=revo_ibis_moboguide

en test lavet med atto som man bruger til ssd

http://www.imgplace.com/viewimg213/1584/43attotest.jpg

du behøver jo så ikke et der er større end ca 80 gb eller hvad du vælger men husk at tjekke hastigheden ud på de forskellige kort fordi den ikke er den samme på dem allesammen

m.v.h
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
12. november 2011 - 00:52 #4
Det bliver måske lige for dyrt med 2 af de OCZ kort.
Avatar billede Slettet bruger
12. november 2011 - 07:36 #5
du behøver jo ikke 2

det er netop derfor jeg viser dig hastighederne

de hastigheder der er skrevet er med 1 kort i
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
15. november 2011 - 19:47 #6
Jo men igen, hvis den ene fejler, hvad gør man så?

Så står man uden computer og det er dér problemet ligger.
Avatar billede Slettet bruger
16. november 2011 - 07:46 #7
det kort jeg viser dig skal kun bruge 1 kort IKKE 2

hastigheden er indbygget i 1 kort ok

http://www.ocztechnology.com/ocz-revodrive-x2-pci-express-ssd.html

ellers kan du bruge dem her men det er jo ikkes ærlig hurtigt  i forhold til det jeg viste dig

http://www.hardware-store.dk/ssd-harddisk/ssd/cat_401.html

Kingston SSDNow V, 2.5", SATA 3.0 Gb/s, 128GB, Solid State Disk

Indeholder ingen besværlige dele og er basseret på Flash hukommelses-teknik.
Den tisluttes en SATA-port præcis som en almindelig harddisk.
Skrivehastighet: 80 MB/s.
Læsehastighet: 100 MB/s.
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
19. november 2011 - 20:05 #8
Det som jeg prøver at sige er, at hvis jeg køber det kort fra OCZ og montere, og det så går i stykker, så har jeg ikke nogen harddisk, derfor spørger jeg om en løsning på problemet. Kan man købe 2 og så er man bedre sikret, hvis den ene skulle gå ned?
Avatar billede Slettet bruger
20. november 2011 - 08:30 #9
de har flere andre typer men husk at nærlæse under specifikationer

http://www.ocztechnology.com/products/

hvis du har en  fysiske harddisk der står af så har du ikke nogen nej
hvis dit ocz revo drive står af har du ikke noget kort (harddisk)
jeg har 2 men det er er endnu ikke lykkedes mig i win 7 32 bit at få dem til at køre raid o
skal næste gang der går ged i mit styresytsem prøve med 64 bit

du skal ligesom gøre op med dig selv hvad du vil have hastighed eller sikkerhed så nærlæs om raid o og så videre
hvis du køber 2 af disse kan du lade dem køre raid 0 eller

http://www.hardware-store.dk/ssd/harddisk-ssd/prod_3116.html

http://da.wikipedia.org/wiki/RAID

http://www.thegeekstuff.com/2010/08/raid-levels-tutorial/

jeg har det system kun for at opnå hastighed og det fik jeg
man skal lave en lille ændring i enhedshåndteringen men den kan du få hvis det bliver aktuelt
Avatar billede Slettet bruger
20. november 2011 - 08:32 #10
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
28. november 2011 - 06:31 #11
Dem som vil have point, smid et svar.
Avatar billede Slettet bruger
28. november 2011 - 07:56 #12
hvis du kunne bruge det