Avatar billede bmads Nybegynder
22. oktober 2011 - 00:26 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Installation af Windows - ingen tastatur

Kategorien er svær, men jeg vil installere Windows på en maskine med en blank HD (ny-formateret).
Skærmbilledet med "Tryk en taste hvis du vil starte fra cd" kommer helt normalt.
Problemer er, at på det tidspunkt i processen er tastaturet sat ud af drift.
Der er forbindelse før dette punkt, hvilket betyder, at jeg godt kan komme til set-up skærmbilledet ved tryk på F2 (jeg har også lys i NumLock).
Så snart maskinen kommer til Tryk for start fra cd, forsvinder lyset fra NumLock, og tastaturet virker ikke længere, og dermed er det ikke muligt at starte fra cd.
Endnu et problem: Setup menuen kan ikke se min SATA HD. Den har netop været demonteret ogsat på min anden PC, hvor jeg har formateret den (NTSF).
Avatar billede thov Forsker
22. oktober 2011 - 00:36 #1
Det er fordi du bruger et USB tastatur.
Åbn BIOS setup - det kan du nemlig godt - og aktiver 'Legacy USB', så funker tastaturet hele vejen igennem.

Du kan også få fat i, eller låne, et tastatur med det gamle PS2 stik.
Avatar billede claes57 Ekspert
22. oktober 2011 - 07:31 #2
i starten af installationen står der nok i bunden af skærmen 'tryk på F6 for at installerer 3. parts drivere...' så skal du trykke på F6 og have en diskette/usb med driveren til sata (findes på motherboardproducentens hjemmeside eller en medfølgende cd)
Hvis det er XP så kan kun diskette bruges - vista/7 kan bruge cd/usb også.
Avatar billede Wally73 Mester
22. oktober 2011 - 08:45 #3
Er der ikke noget styresystem på harddisken, så behøves du ikke trykke på en tast for at starte på CD'en.
22. oktober 2011 - 19:59 #4
Ref #3: Vrøvl - det skal man ...
Avatar billede bmads Nybegynder
25. oktober 2011 - 00:05 #5
Hej thov: Tak for tipset. Der er point på vej, så snart hele denne sag er færdig.

claes57: Jeg forsøger at finde frem til MB's SATA driver. Det er en XP installation, så jeg skal også lige finde en disk.
Avatar billede bmads Nybegynder
25. oktober 2011 - 00:08 #6
Men claes57, disken har fungeret i maskinen gennem længere tid, og er blot formateret nu af hensyn til en masse rod og ALT for mange dokumenter.
Virker det så ikke lidt mystisk, at der nu pludselig er behov for en driver
Avatar billede claes57 Ekspert
25. oktober 2011 - 16:40 #7
når du installerer helt forfra, så er alle drivere væk - typisk har du med pc/motherboard fået en cd med drivere til motherboard/lyd/lan - og på denne er der også driver til sata. Typisk kan man boote på driver-cd'en og så starter et lille program, der kan skrive driver til en 3½" diskette (A:\)
Avatar billede bmads Nybegynder
11. november 2011 - 12:57 #8
Hej claes57
Undskyld 10 dages tavshed, men jeg var en tur i Kina.
Løsningen lige nu er en adapter, så SATA disken monteres som IDE HD.
Derefterbliver hele XP installeret forfra.
Du er velkommen med et feedback, så du får dine point - og i øvrigt: Tak for hjælpen.
Avatar billede claes57 Ekspert
11. november 2011 - 13:05 #9
bare luk selv - og velkommen tilbage til dk.
Avatar billede bmads Nybegynder
11. november 2011 - 13:20 #10
Tak og en go' dag!