Avatar billede watser Nybegynder
20. oktober 2011 - 17:12 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Genstarter under læsning af windows filer

Hej
Jeg har lige købt et ASUS Maximus IV Gene-Z Republic of Gamers bundkort, Corsair Vengeance RAM og Intel Core i5 2500k. Efter at have koblet tingene sammen, sat strøm til og tændte den var jeg inde i bios for at kigge på nogle af de muligheder der følger med. Jeg ændrede IKKE på noget. Da jeg gik ud af bios for at få pc'en til at starte op, genstartede den under indlæsningen af windows XP filerne (sort baggrund med logo og loading baren forneden).

  Jeg har ikke fundet en løsning på dette problem, men efter at have søgt lidt omkring tror jeg at det kan være en hardware fejl. Er i skrivende stund i gang med at gøre klar til brug af UBCD for at diagnosticere problemet.

  Er der andet man skal kigge efter eller har andre med samme, eller lignende, problem fundet en løsning på dette?

Som sagt så bruger jeg WinXP OS

På forhånd mange tak :)
20. oktober 2011 - 17:18 #1
Velkommen til E. ...

Hmmm... Er det en XP instalation, der er 100% gennemført med nævnte Hardware ? Eller er den fra en evt. tidligere Hardware kombination ?
Avatar billede watser Nybegynder
20. oktober 2011 - 17:28 #2
Det er fra mit tidligere setup. Har godt overvejet om det var nødvendigt at formatere min HDD, at det måske var skyld i det, men var ikke sikker på om det havde en indflydelse på mit bundkort. Grundet problemer med mit dvd-rom drev så går der en dag eller to før jeg kan få winXP cd'en ind i pc'en.

Tak for hurtigt svar
20. oktober 2011 - 17:36 #3
Du har fuldstændig ret; pga. helt andet Chipsæt mm. skal skal du arrangere en 100% geninstalation, for at det vil gå godt/bedst...

Du bør (skal) lige undersøge om der er fremstillet driver software til den gamle XP OS som passer til dit nye bundkort ???

Har du overvejet at købe/skaffe WIN7 istedet ?
Avatar billede watser Nybegynder
20. oktober 2011 - 17:53 #4
Jeg har skam skaffet WIN7 prem (på tilbud! (uuuuh)), men igen er jeg ikke i stand til at gøre noget der kræver et disk drev indtil jeg får et nyt gennem hoveddøren.

Hvis diagnosticeringen af hardware intet viser, går jeg kraftigt ud fra at det er dét der er galt. Er meget mere rolig nu og tak for svaret :)
20. oktober 2011 - 18:06 #5
Good Luck med WIN7 verdenen !!!

www.eksperten.dk/faq#faq-3-4
Avatar billede micma18_ Nybegynder
21. oktober 2011 - 10:38 #6
Problemet opstår sandsynligvis i forbindelse med, at dit nye bundkort er sat op til at benytte AHCI. Og du ikke har forberedt din migrering til ny hardware ordentlig.

Den simple løsning er selvfølgelig at indstille SATA til at køre gammeldags IDE, i stedet for. Så burde den kunne starte op, men ingen garantier...

Det du burde have gjort, var at inden du slukkede din gamle pc. Der skulle du have lavet en sysprep på windows'en, så den starter op i en installations procedure.
Deri, har du blandt anden mulighed for at installerer AHCI drivere vha. F6 i første billede.
Og derefter installerer windows nye enheder, og den vil starte somom at det var en frisk installation (dog med alle dine programmer og data osv. osv.) Drivere den ikke kender, installerer du selvfølgelig på sædvanligvis fra cd til bundkortet.

Windows 7 indeholder i øvrigt en AHCI driver til, i hvert fald Intel chipset... Så den skal du bare syspreppe, så burde den kunne starte af sig selv.
Men det er stadig nødvendigt at syspreppe, hvis den har været startet op i IDE mode!