Avatar billede chino2990 Nybegynder
05. oktober 2011 - 22:38 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Endnu en HVIS formel

hej igen:)

hvis jeg nu har tre kolonner hvor værdierne i hver kolonne summeres i bunden af hver kolonnerne, og jeg gerne vil erstatte nogle af værdierne med 0 hvis tallet ikke skal summeres med ved evt. at sætte et kryds i cellen ved siden af og nogle af cellerne indeholder AFRUND-formler. så det vil altså sige at når jeg indtaster "x" i en celle så skal værdierne i ander celler blive erstattet med 0...

er det til at forstå;)

med venlig hilsen
christian
Avatar billede vejmand Juniormester
05. oktober 2011 - 22:42 #1
Prøv at lave et eksempel, bare ganske kort.
Hvad har du i hvilke celler, og hvad ønsker du i hvilken celle.
Avatar billede chino2990 Nybegynder
05. oktober 2011 - 22:47 #2
i kolonne A er værdien et kommatal som i kolonne B rundes op. Kolinne B autosummeres så i bunden. det jeg så gerne vil have den til er at erstatte tallet i kolonne B med 0 så den oprindelige værdi ikke medregnes i bunden af kolonne B.

hjalp det ;)
Avatar billede vejmand Juniormester
05. oktober 2011 - 22:56 #3
Igen, prøv at lave et eksempel, bare ganske kort.
Hvad har du i hvilke celler, og hvad ønsker du i hvilken celle.

A1 = 0,5
A2 = 0,7
A3 = 1,8

B1 = 1
B2 = 1
B3 = 2

Autosum i B4, hvad ønsker du her?
Avatar billede chino2990 Nybegynder
05. oktober 2011 - 23:06 #4
kolonne A1= 1,02    kolonne B1            kolonne C1= 2
        A2= 4,3    kolonne B2            kolonne C2= 5
                                          Sum      = 7

hvis jeg så skrive "x" i B1 skal C1 (hvor der rundes op) erstattes med 0
Avatar billede vejmand Juniormester
05. oktober 2011 - 23:11 #5
=HVIS(B1="x";0;RUND.OP(A1;0))

Læg mærke til jeg har brugt lille x
Avatar billede vejmand Juniormester
05. oktober 2011 - 23:12 #6
Formlen skal selvfølgelig stå i C1
Avatar billede chino2990 Nybegynder
05. oktober 2011 - 23:12 #7
vi prøver lige igen

A1= 1,2 B1=    C1= 2

A2= 3,4 B2=    C2= 4

og hvis jeg så skriver "x" i B1 så skal C1 erstattes med 0 og der ved bliver sum af kolonne C 4 og ikke 6