Avatar billede whipe Nybegynder
05. oktober 2011 - 09:09 Der er 4 kommentarer

CPU, FSB vs RAM, MHZ

Hej

Jeg er ved at købe ny computer. I den forbindelse er jeg blevet i tvivl om CPU's FSB (front side bus) og hvilke ram jeg kan tillade mig at vælge.

Jeg har tænkt mig at købe følgende:
CPU: Core i5 I5-2400S
Ram: http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4835899

Vil rammene kunne køre 1600Mhz og CPU'en køre den FSB (uden OC) den nu gør, uden at det forstyrrer hinanden?

For mange år siden skulle de to ting passe sammen, og ved ikke om det stadig er tilfældet.

Mvh
Thomas
Avatar billede henriknl Nybegynder
05. oktober 2011 - 10:02 #1
Hej,

Går ud fra du har styr på om mobo (bundkort) og ram er kompatible, så jeg vil ikke spørge hvilket mobo du har tænkt dig at købe.

Vedr. processor - fandt datablad på intels hjemmeside, men vil  mene at det burde passe sammen alligevel (fx siger datablad på den nyere I7 2600K det samme vedr. ram som for din I5 2400S): http://ark.intel.com/products/52208

Umiddelbart ville jeg personligt købe en I5 2500K - for markant bedre ydelse til måske 100kr mere (2,5 ghz opgraderet til 3,3). Det er samme socket som den du havde tænkt dig at købe, så den skulle gerne passe i dit mobo.

Har selv lige bygget. Kan anbefale at købe delene fra komplett.dk frem for 10 forskellige leverandører på edbpriser.
Avatar billede whipe Nybegynder
05. oktober 2011 - 10:45 #2
Rammene passer i mobo'et.

Jeg har også selv set det samme i databladet omkring i7 og i5, men ved stadig ikke om FSB'en og 1600Mhz ram til lege sammen eller om det er lige meget.

Grunden til at jeg gerne vil have en i5 2400S er pga mindre varme udvikling. Vil prøve at have en meget støj svag PC, så prøver noget passiv køling.
Avatar billede henriknl Nybegynder
05. oktober 2011 - 11:41 #3
Jeg kan ikke se andet end det skal passe sammen - især når specs er identiske med den nyere I7.
Avatar billede whipe Nybegynder
05. oktober 2011 - 12:38 #4
Tror jeg prøver at købe nogle 1600Mhz ram og ser hvad der sker.
Ram er billige for tiden :)

Hvis der er nogen der har et definitivt svar til mit spørgsmål, så vil jeg gerne høre det uanset hvad....