Avatar billede EM87 Nybegynder
27. september 2011 - 15:31 Der er 15 kommentarer

Hjælp til at redde indhold på harddisk - bundkortet gået.. Odense

Hej,

Min bærbare er gået ned efter bundkortet røg.-- I den forbindelse vil jeg høre om der er nogle i Odense der kan hjælpe med at redde indholdet? evt for et minder beløb :) - Jeg ejer ikke selv teknisk snilde til at udføre en sådan reparation.
På forhånd tak!
Avatar billede Wally73 Mester
27. september 2011 - 15:46 #1
Du kan formentligt selv klare det.
Skriv hvilket mærke og model din smadrede bærbare er og så finder vi et USB-kabinet til dig.
Afmonteringen af din gamle harddiske er ofte utroligt nemt og monteringen i et USB-kabinet er endnu nemmere.
Når den er monteret i USB-kabinettet fungerer den som en normal USB-harddisk.
Avatar billede 220661 Ekspert
27. september 2011 - 16:17 #2
Øh er du sikker på den er futtet af?
Hvordan starter den op?
Har du forsøgt strømtrikket?
Strømtrikket: Fjern alt strøm fra den bærbare, og hold tændknappen nede i 15 sek. Lad den stå en halv time. Tilslut strøm og prøv at starte op igen.
Er den død er ideeen med at købe en boks en god ide. Der er dog et andet alternativ, og det er denne løsning:
http://www.avxperten.dk/pc-tilbehoer/usb-tilbehoer/usb-2.0-til-sataide-adapter.asp
Den passer til alle disktyper, både ata og sata i alle størrelser.
Avatar billede Wally73 Mester
27. september 2011 - 16:25 #3
Den USB-løsning XP Proffesional Sp3 linker til er en god løsning, men mest rettet mod nørder, der redder data meget.
Det er ikke den bedste løsning, hvis man bare er normal bruger, da det er en lettere intimistisk anordning.

Et rigtigt USB-kabinettet gør at harddisken bliver en traditionel USB-harddisk, der er beregnet til dagligdags brug.
Avatar billede Poko1 Ekspert
27. september 2011 - 16:27 #4
Er det Ekspertens skyld at din PC ikke virker?
http://gratisupload.dk/vis_billede/63319/
Avatar billede fromsej Praktikant
27. september 2011 - 17:09 #5
Intelligent indlæg Poko1!
EM87 er oprettet i dag, så den "fejl" med forkert kategori er vel tilgivelig, eller?

EM87 send en mail til fromsej SnabelA spywarefri . dk , så kan vi tale nærmere om det.
Avatar billede Slettet bruger
27. september 2011 - 17:19 #6
Forslaget fra #2 Xp Proffessional Sp3 :)  er da så lige til og slet ikke nørdet, og kan nemt afprøves.

Enig med #5. Der er ingen grund til at være nedladende over for en første gangs bruger.
Avatar billede 220661 Ekspert
27. september 2011 - 17:57 #7
Tror ikke han kan lade være med det desværre. Ærgerligt.
Avatar billede 220661 Ekspert
27. september 2011 - 18:03 #8
#5 Jo den er tilgivelig. Jeg tror vi næsten alle sammen har prøvet det på et tidspunkt. Jeg faldt da i hvertfald også i.
Avatar billede Wally73 Mester
27. september 2011 - 19:00 #9
#6 Det var ikke så meget sværhedsgraden jeg mente var et problem, men mere den fremtidige brug.
Det produkt #2 henviser til er en midlertidig opsætning, mens et USB-kabinet vil være en mere permanent opsætning.
Avatar billede 220661 Ekspert
27. september 2011 - 19:20 #10
Jeg er enig i at det er en mere komplet løsning, som EM87 nok vil få større glæde af som ren bruger.
Men som et arbejdsredskab er den anden løsning bedre.
Avatar billede EM87 Nybegynder
27. september 2011 - 19:25 #11
JEg prøver at sende dig en mail og se.. Du er måske fra Odense? Ja, det er sikkert nemt nok at ordne selv hvis man har prøvet sådan noget før. Men sku mere bange for at smadre den helt hvis jeg leger med det selv..

Ja, er sikker på den er død. Har haft den til tjek hvor diagnosen som sagt var et ødelagt bundkort :) Nok er jeg ikke it-mand, men kan godt tænde og slukket banditten.
Tak for indlæggene folkens!
Avatar billede EM87 Nybegynder
27. september 2011 - 19:48 #12
@ Wally.. Det er en HP Pavillon dv6700 - model # dv6828eo
Avatar billede EM87 Nybegynder
27. september 2011 - 19:51 #13
Ved brug af USB 2.0 til SATA/IDE adapter som I linker til, skal man så ikke til at åbne computeren osv? Spørger nok dumt, men er ikke en haj til it - men fedt man kan spørge folk som jer :) TAK!
Avatar billede 220661 Ekspert
27. september 2011 - 20:03 #14
Jo det skal du, men det skal du under alle omstændigheder lige meget om du vælger boksen eller adapter.
Der sidder nogle lemme nedenunder der er skruet fast. Den største af dem er sikkert til disken. Der er forskellig måde de er sat fast på nogle sidder skuet fast i en ramme. Andre ligger næsten løst når pladen er pillet af. Du skal bruge en meget lille stjerneskruetrækker til det.
Avatar billede Wally73 Mester
28. september 2011 - 00:50 #15
Side 51-52 forklarer hvordan du fjerner harddisken i din bærbare og det er ikke svært! :)

http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/c01295877.pdf

USB-kabinettet til harddisken kan f.eks. købes her.
https://www.elextra.dk/main.aspx?page=article&artno=H33238

Hvis du ønsker at finde et andet USB-kabinet, så skal det være et SATA til USB-kabinet.
Det er heller ikke svært at montere harddisken i kabinetterne. Det hele virker ret så logisk og det kan faktisk ikke gøres galt uden at det kan rettes uden tab. :)