Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
22. september 2011 - 22:32 Der er 30 kommentarer og
1 løsning

Splitte HDD op?

Nogle mener at man skal splitte sin harddisk op i flere drev, jeg kan ikke umiddelbart se fordelen ved det, udover det bliver mere kompliceret at holde styr på, er det ikke godt nok bare at installere Windows?
22. september 2011 - 22:51 #1
Det er altid sund latin at eksempelvis

C: Styresystemet + INSTALEREDE SERIØSE PROGRAMMER
D: EGEN DATA, Dokumenter, foto, film, musik, Mail, adresseliste, kalender, Foretrukne, ...

Lige som i en standard bil:
Forrest Motor, gearkassen, teknik, ...
Bagerst: Egen Bagage mm.

---

Om det så er på samme FYSISKE Harddisk eller 2 selvstændige... så er det stadig sund latin...

Også i (selvfølgelig) backup øjemed ...

---

Men hvis på ikke har nogen form for EGNE DATA (?) SÅ er det lige meget...
Avatar billede Slettet bruger
22. september 2011 - 23:06 #2
Nå det er nu ikke ligemeget, for der er jo det evige problem med virus, og de ligger jo oftes på C-drevet, og jo flere data der er på, desto længere tid tager det for programmer som antispyware, antivirus, trojanfindere med mere at komme igennem det hele. Og det bør man jo køre ofte. Desuden tager det længere tid at defragmentere.
Så også af den grund, kan det anbefales at have et C-drev på 40-50GB.
Og så er der jo kun fordele og absolut ingen ulæmper ved flere partitioner.
Avatar billede pstidsen Novice
22. september 2011 - 23:07 #3
Jeg har også tænkt over det hardwareguy15 spørger om og har også et par spørgsmål:

Hvad kalder du "SERIØSE PROGRAMMER"?? Vil de programmer automatisk blive installeret i forbindelse med formatering?

Hvordan splitter man sin HDD op i flere partitioner (er det ikke det det hedder?)?

Er det ligemeget om man ligger det ene eller det andet på henholdsvis C og D?
Avatar billede Blueeyez Mester
22. september 2011 - 23:12 #4
Altså en regel jeg har er at holde systemet så vidt som muligt for sig selv med programmer osv.. og alle data kan man smide på andre drev..

Fordelene er:

Systemet vil køre optimalt
Systemet vil køre stabilt
Systemet er overskueligt

Hvis drev C: skulle fucke op så er ens data på et andet drev som man self passer godt på :)

Hvis man får virus, så vil en skanning tage kort tid, det er begrænset hvor meget skade en virus kan komme til og gøre, medmindre man ikke opdager når man har virus...

Det er lige de fordele jeg kan komme på lige nu og her.. nu ligger det i ryggraden på mig så gør mange af sådanne ting automatisk ^^
Avatar billede Slettet bruger
22. september 2011 - 23:20 #5
Det er kun windows som nødvendigvis skal ligge på C-drevet. Alt andet kan ligge på et hvilken som helst drev.
Man kan få flere partitioner med Disk manager. Man højreklikker på en partition, så får man muligheden Scrink partition. Når man har minsket partitionen, bliver der uallokeret plads, hvorpå man kan lave en ny partition. Men det gælder kun win7, i XP får man brug for et 3.parts prog. for at gøre det. Som f.eks http://download.cnet.com/Easeus-Partition-Master-Professional/3000-2248_4-10888247.html
22. september 2011 - 23:21 #6
...splitter man sin HDD op i flere partitioner ... - gøres typisk under grund instalationen af det givne Styresystem - som nok i dette tilfælde er WIN7 ?

Kan også gøers i DISKHÅNTERINGEN, EFTER styresystem instalation + programmer ...
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
23. september 2011 - 01:15 #7
Jeg har nu splittet HDD op og lavet en partion der hedder Windows (C:) på 40GB. Og det gik fint med installeringen med Windows. Men, når jeg skal installere spil fra Steam kommer den frem allerede ved det første spil og beklager sig over at der ikke er nok plads???
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
23. september 2011 - 05:44 #8
Nu kom jeg vidst til at tilføje de resterende 950GB til C drevet inde i diskhåndtering, så nu er der ca. 980GB på Windows installationen. Det er jeg ikke så god til det her, men øvelse gør mester.
23. september 2011 - 07:42 #9
... prøv igen i DISKHÅNDTERINGEN!!!
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
23. september 2011 - 14:34 #10
Hvad skal jeg gøre inde i Diskhåndtering?
23. september 2011 - 14:38 #11
... hvordan gjorde du i #8 ???
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
23. september 2011 - 15:26 #12
Har jeg glemt.
23. september 2011 - 15:45 #13
... HøjreMusseTast på det drev du vil gøre noget ved - læs der i menuen...
Avatar billede 220661 Ekspert
23. september 2011 - 16:16 #14
Jeg forstår "seriøse programmer" for værende alle sikkerhedsprogrammer+ andre programmer og tjenester der jævnligt kommer opdateringer til.
Hvis man tænker sig at der jævnligt tages et image af c drevet og lææges på et andet drev er det jo ikke en fordel at der ligger nogle ligegyldige programmer og fylder. Sker der ingen ændring i disse programmer vil de jo stadig virke, da regisreringsdatabasen følger med ved oprettelsen af imaget.
Avatar billede 220661 Ekspert
23. september 2011 - 16:20 #15
Og hardwareguy15 du skal tjekke din interne post og melde tilbage på det jeg har skrevet. Du har jo et valg at træffe.
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
23. september 2011 - 18:45 #16
Så det bedste er at lave C drevet til Windows og tage backup?

Hvad så med alle spil og film osv. på D drevet?
Avatar billede 220661 Ekspert
23. september 2011 - 22:53 #17
Du kan jo sagtens have en mappe på det store D drev der hedder Backup hvor du ligger dine image filer. D drever forbliver jo uberørt hvis du pga virus skal indlæse et image tilbage i c drevet.
Alternativt vælger du 3 drev. C som Styresystem (med seriøse programmer) D som Personlige data og andre programmer der ikke opdateres og til sidst et E drev til backup. E drevets størrelse skal have dobbelt størrelse af C drevet så du kan have 2 image filer du kan vælge mellem. Forstået på den måde at når du indlæser et nyt image sletter du det ældste Image på E drevet før du laver et nyt image.
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
24. september 2011 - 12:08 #18
#17 Har jeg forstået det korrekt:

C Drev: OS + Seriøse programmer (anti-virus, o.l)

D Drev: Lager ( spil,film,musik,osv.)

E Drev: Back up (image)
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
24. september 2011 - 12:10 #19
Og hvor skal jeg installere Steam?

Fordi der er ikke plads til det på C-drevet, jeg har for over 300GB spil og der er jo kun 40GB på C drevet.

Medmindre man kan gøre et eller andet smart med at installere Steam på D drevet.
Avatar billede 220661 Ekspert
24. september 2011 - 12:26 #20
Der må i steam være mulighed for at installere det andre steder end C.
Og steam skal selvfølgelig installeres i det store D drev.
#18 Ja.
Man kan jo arrangere som man vil, men jeg havde som minimum valgt 2 drev.
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
24. september 2011 - 12:45 #21
Hvordan kan jeg lave en D og E drev, når jeg klikker ny simpel partion så vil den ikke lade mig gøre det, fordi at både E og D drevet allerede er taget i brug.

CD-rom drevet hedder (D) og så er der noget andet der hedder Flytbar (E)
Avatar billede 220661 Ekspert
24. september 2011 - 13:01 #22
Ved ikke hvordan man gør det i Windows 7 diskhåndteringen.
I gamle blev alle partitioner jeg lavede oprettet med fdisk, og senere  med Xp har jeg brugt et program til at gøre det. Men det er 5 år siden, og jeg kan ikke huske hvilket program det var.
Kender ikke Easeus, men er der nogle der har erfaringer med denne?
http://www.partition-tool.com/personal.htm
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
24. september 2011 - 13:03 #23
Man kan også gøre det på en anden måde:

Man kan ændre DVD-rom drevet til (A) og  Flytbar til (B).

C drevet forbliver C drevet og systemdisk.

På den måde frigiver man D og E drevet og giver dermed mulighed for at lave to nye partioner: D (Lager) og E (Backup).
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
24. september 2011 - 13:06 #24
Jeg har gjort som i #23 og det ser nu således ud:

http://peecee.dk/upload/view/328191/full

Er det rigtigt?
Avatar billede 220661 Ekspert
24. september 2011 - 13:24 #25
Synes det ser rigtigt ud, men andre må jo selvfølgelig også byde ind.
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
24. september 2011 - 14:05 #26
Så Steam installeres på D, og backup installeres på E. Hvordan installere man backup?
Avatar billede 220661 Ekspert
24. september 2011 - 14:27 #27
Det har intet med at splitte disken op af gøre.
Avatar billede pstidsen Novice
24. september 2011 - 14:31 #28
installere backup? Mener du bare at kopiere filer fra et drev til et andet?? Det kan gøres med SyncToy fra Microsoft.
Avatar billede 220661 Ekspert
24. september 2011 - 14:35 #29
Når jeg foreslår backup af C er det et image af hele drevet
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
24. september 2011 - 14:55 #30
Og hvordan installeres dette image?
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
24. september 2011 - 15:28 #31
Hvis jeg formatere c drevet eller gendanner det eller andet vil Steam på D drevet så stadigvæk virke?