Avatar billede frem-ad Professor
22. august 2011 - 17:24 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Byg trådløs netværk med 1½ km. i afstand i luftlinie.

Hallo
Jeg er 100% på det er den rigtige kategori/underkategori.

Jeg har sammen med et par kammerater, en stor opvarmet lade, hvor vi har værksted og hvor vi har veteran kørtøjer til og stå.
Tit så har vi brug for nogle oplysninger fra nettet eks. tegninger nogle tabeller. Hidtil har vi hentet oplysninger derhjemme og så printet dem ud eller haft dem med på en usb. pen.

Mobilt Bredbånd er ikke en mulighed, det er området for "dødt" til. Det er ikke engang alle steder vores mobiler kan få dækning ellers er det højest 1 streg.
Men nu har jeg set det et andet sted noget som evt. er en mulighed.

Lave trådløs netværk, hvor jeg har en sender på taget ved hjemmet og så en "antende" ved laden.

1: Hvad skal jeg bruge til og lave det??
2: Hvordan gør jeg det??
3: Er det til og finde ud af??
4: Tror i det vil fungere??
Avatar billede 220661 Ekspert
22. august 2011 - 17:35 #1
Jeg har set retningsbestemte antenner til internet, men om de kan række 1,5 km ved jeg ikke.
Det sted jeg så det i brug var der ca 300 meter mellem antenne og modtager i den anden ende (mellem lodsstation og lodsbåd)
Avatar billede MikeyCph Nybegynder
22. august 2011 - 17:37 #2
Har du Line of sight? Altså kan de 2 punkter se hinanden i direkte luflinie? Hvis ikke så ved jeg ikke helt om jeg tror det kan lade sig gøre.

Denne her lover op til 4 miles altså næsten 6,5km så 1½km. burde vel nok kunne gå : http://www.gnswireless.com/GNS1405.htm

Til $90 er det da billigt nok til at det er et forsøg værd.
Avatar billede MikeyCph Nybegynder
22. august 2011 - 17:40 #4
Hvis du får det til at virke kunne det forresten være meget sjovt at høre om. Hvis du gad skrive en update herinde til den tid.
Avatar billede frem-ad Professor
22. august 2011 - 18:49 #5
Der jeg har set det er der omkring 2 km i luftlinie, deres antenne bare sådan en lille 6 kantet antenne der er lidt mere elegant.
Jeg kan se sådan en som denne http://www.tektronik.dk/catalog/da/40113-udend-rs-antenne-for-tradl-st-netv-rk-8-dbi-564.html men jeg kan jo ikke se hvor langt den kan række. Men er det den samme antenne type man både bruger til og sende og modtage??
Jeg ville nok også foretrække og handle dansk når det er noget jeg ikke ved en sk.. om, og allerhelst en der har en suport linie, men tingene kan jeg nok også få ved en lokal computer forretning, men jeg ville gerne vide lidt mere inden jeg får pengene op af lommen.

Jeg har også set på dette http://www.eksperten.dk/spm/684075 de henviser til Trendnet det lyder som et udmærket sted.
Avatar billede MikeyCph Nybegynder
22. august 2011 - 19:21 #6
Jeg kan finde en anden antenne der også forstærker med 8dBi (Ligesom frem-ad linker til) og de siger at range er op til 1km. Man skal nok aldrig stole helt med deres "op til" tal så det kan nok godt betale sig at overdimensionere lidt. Den jeg linker til længere oppe forstærker 24dBi og der angiver de en range op til ca. 6,5km. På deres side er der også andre modeller og designs og for eks. dem på 13dBi lover op til ca. 2,5km så dem kunne man også overveje

http://www.gnswireless.com/GNS1403_WiFi_Antenna.htm

Lige en tanke.. Så understøtter de fleste antenner jeg har set "kun"  802.11 b/g men ikke n som ellers nok ville være lidt mere fremtidssikret.

(b = max 11Mbps; g = max 54Mbps; n = max 300Mbps) <- Igen rent teoretiske hastigheder som man sjældent kan nå i virkeligheden.
Avatar billede frem-ad Professor
01. september 2011 - 07:20 #7
Jeg havde håbet på der var kommet nogen svar fra nogen der vidste lidt mere om det, så jeg venter lidt med og investere i det til jeg ved lidt mere og prøver at forhør mig andre steder eks. it afdelling på arbejdet ellers må jeg prøve og snakke med den lokale computer forretning.

Men MikeyCph & 220661 smid svar så deler i pointene.
Avatar billede frem-ad Professor
03. september 2011 - 16:46 #8
MikeyCph & 220661 gad i og smide svar så deler i pointene.
Avatar billede 220661 Ekspert
07. september 2011 - 15:22 #9
ping herfra
Avatar billede frem-ad Professor
12. september 2011 - 17:21 #10
220661 får pointene alene grudet manglende svar fra MikeyCph.
MikeyCph fik intern besked den 7/9 2011 + kommentar herinde.
Avatar billede Sanderdk Nybegynder
25. oktober 2011 - 23:25 #11
Hej,

Du kan bruge 5GHz MIMO udendørs bridge udstyr til at lave et punkt-til-punkt netværk mellem begge lokationer.

Det er ret simpelt med de udstyr der findes i dag og det koster heller ikke alverden.

Se på WiFi-Shop http://www.wifi-shop.dk under Bridge.

Jeg vil anbefale dig 2stk. Nanostation eller Loco.

Håber du kan bruge mit råd.

mvh.
Sander