Avatar billede brasso Forsker
15. august 2011 - 18:06 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Windows kræver genaktivering?

Hej
Kender I denne?
Ved opstart af min brors PC i går fik han denne beksed i en advarselsboks, før maskinen nåede ind i Windows:
"Et problem har forhindret Windows i at kontrollere status for licens til denne computer korrekt, hvis du vil fortsætte skal din kopi af Windows aktiveres hos microsoft. Vil du aktivere Windows nu?"
Hvis man så vælger aktiver via nettet, mislykke aktiveringen, og man bliver så anvist at ringe til en Microsoft medarbejder. Hvis der vælges ‘Påmind mig senere' går Windows tilbage til den første beksed igen. Vi har ikke prøvet at ringe til Microsoft, da PC'n kører med en fuldt lovlig Windows XP, som blev aktiveret for ca. 4 år siden, og der har ikke været problemer siden. Min bror siger at hans Outlook Expres så anderledes ud end den plejer, og der var sket noget med ‘Send hent' funktionen. Der er 2 E-mail konti på maskinen, som normalt tjekkes begge 2, når Outlook starter, men i går aftes, skulle kontiene, tjekkes manuelt en efter en. Så det tyder måske på at der er pillet ved et eller andet.
Har I tidligere hørt om denne mystiske besked? Har I måske en ‘kur'?
Jeg skal lige nævne at en af mine andre bekendte fik samme besked for et par dage siden, da blev der yderligere truet med, at Windows ville blive slettet, hvis ikke den blev genaktiveret inden 3 dage, men hun kunne efterfølgende igen starte maskinen korrekt, og Windows er ikke slette, selv om der nu er gået godt og vel en uge.
  Sidste nyt, jeg har fundet en artikel på Microsoft's hjemmeside som beskriver 2 registreringsnøgler der skal slettes i registry. De er der bare ikke. Nøglerne skulle hedde:
HKEY_USERS\.DEFAULT\Software\Microsoft\Cryptography\Providers og
HKEY_USERA\S-1-5-20\Software\Microsoft\Cryptography\Providers
Avatar billede 220661 Ekspert
15. august 2011 - 18:17 #1
Har i prøvet at starte op i fejlsikret tilsatnd og tjekke pc for fejl?
http://pctricks.dk/chkdsk-pa-vista-215.html
Denne er til Vista men Xp er på samme måde.
Tjekke systemfiler:
http://www.kandu.dk/Tip13074.aspx
Husk at sætte Windows cd i når man tjekker systemfiler
Avatar billede brasso Forsker
15. august 2011 - 21:38 #2
Hej
>/Har i prøvet at starte op i fejlsikret tilsatnd og tjekke pc for fejl?
http://pctricks.dk/ (...)
Denne er til Vista men Xp er på samme måde.
Tjekke systemfiler:
http://www.kandu.dk/ (...)
Husk at sætte Windows cd i når man tjekker systemfiler/<

Vejledningen i første link ændrer ikke noget.
Vejledningen i andet link (sfc /scannow). når kommandoen køres i fejlsikret tilstand åbnes der et Dos vindue, som lukkes igen øjeblikkeligt.
Når jeg kører kommandoen fra en Kommandoprompt (stadig i fejlsikret tilstand), Kommer der følgende fejlbesked:
"Windows Filbeskyttelse kunne ikke starte kontrol af beskyttede systemfiler. Fejlkoden er 0x000006ba [RFC-serveren er ikke til rådighed".
Avatar billede 220661 Ekspert
16. august 2011 - 15:59 #3
systemgendannelse nogle dage tilbage er det en mulighed?
Avatar billede brasso Forsker
16. august 2011 - 16:45 #4
Systemgendannelse er måske en mulighed, men hvordan starter men den fra opstartsskærmen, F8 menuen? Jeg mener ikke den kan køre i fejlsikret tilstand.
Avatar billede 220661 Ekspert
16. august 2011 - 17:00 #5
Heller ikke fejlsokret tilstad med kommandoprompt?
Sidst kendte fungerende konfiguration?
Er den prøvet?
Avatar billede brasso Forsker
16. august 2011 - 21:25 #6
Heller ikke fejlsokret tilstad med kommandoprompt? (er prøvet)
Sidst kendte fungerende konfiguration? (er prøvet)
Ingen af delene kører.
Avatar billede brasso Forsker
11. september 2011 - 21:35 #7
Halløjsa
Vi fandt et gammel ghost image fra 2005, og gendannede maskinen ved hjælp af dette, og opdaterde så maskinen til nyeste version, og har nu lavet et nyt up to date image.
Så nu kørerer det hele.
Avatar billede brasso Forsker
24. september 2011 - 14:43 #8
Du kører en chkdsk som følger, hvis du kører Windows XP!

Sæt din XP cd i drevet og boot op på den, i første skærmbillede "Velkommen til Installation", trykker du på <F10> eller tryk på <R> for at reparere.
Når Windows Genoprettelseskonsollen er startet, får du vist følgende meddelelse:
Microsoft Windows(R) Genoprettelseskonsol

Genoprettelseskonsol indeholder funktioner til systemreparation og -genoprettelse.
Skriv EXIT for at afslutte Genoprettelseskonsol, og genstart computeren.

1: C:\WINDOWS
(Hvis den spørger efter admin.kode og du ikke bruger nogen, så tryk blot på  <Enter>)

Hvilken Windows-installation vil du logge på:  1    <Enter>
Efter : <C:\WINDOWS >  Skriver du:  chkdsk c: /p /r <Enter>
Når den er færdig med at scanne, skriv: Exit <Enter>