Avatar billede Peter_ry Nybegynder
05. august 2011 - 09:04 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Optimering af lille billede for brug til tryk

Jeg har et lille billede, et koloskopibillede som er taget inde i kroppen.
Billedekvaliteten er ikke optimal og jeg søger veje til hvorledes sådan et billede kan optimeres/manipuleres til at kunne bruges på roll-ups og i andet marketing materiale.

Nogle ideer?

Nogle bud på opgaven?

Ser frem til at høre fra jer.
Avatar billede foodear Praktikant
05. august 2011 - 10:43 #1
Nu er billed optimering jo en underlig størrelse, så mit bud må være at du tager kontakt til et trykkeri med et reprokamera og får fremstillet en forstørrelse ad den vej, alternativt skal du selv optimere ved hjælp af et billedbehandlingsprogram (Gimp, PhotoShop etc.) Læs: Stort og tidskrævende arbejde.
Avatar billede foodear Praktikant
05. august 2011 - 10:57 #2
Hvor stort er billedet? px gange px og i hvilken opløsning dpi ?
Avatar billede Peter_ry Nybegynder
05. august 2011 - 11:15 #3
Tak for forslaget om at et trykkeri vil kunne hjælpe. billedet er 33x33 pixels og fylder 33 Kb. Jeg sidder ved mine nye Mac og kan ikke lige finde ud af hvad dpi'en er.

Foodear, kan du hjælpe?
05. august 2011 - 11:22 #4
Mon ikke er det ppi, der hentydes til - dpi er kun relevant i forbindelse med tryk.

PPI er opløsningen i digitale billeder. Med andre ord er det antaller af punkter billedet består af pr. tomme (Pixels Per Inch)
Avatar billede foodear Praktikant
05. august 2011 - 11:25 #5
erikjuul ja selvfølgelig mente jeg ppi og ja jeg vil gerne hjælpe, du kan evt. sende mig billedet til foodear(snabela)gmail.com så kikker jeg lige på det.
Avatar billede foodear Praktikant
05. august 2011 - 11:31 #6
33x33 px er jo ikke meget, lyder mere som en thumbnail/icon er du sikker på størrelsen ?
Avatar billede Peter_ry Nybegynder
05. august 2011 - 13:44 #7
foodear - jeg har sendt dig billedet,

PPI angivelsen kan jeg ikke finde noget sted
Avatar billede foodear Praktikant
05. august 2011 - 14:21 #8
Hej Peter_ry Jeg tager lige et kik på det når jeg kommer hjem til min maskine
Avatar billede foodear Praktikant
06. august 2011 - 08:53 #9
Jeg har redigeret i dit billede så det passer.

Grunden til den lille størrelse var at opløsningen var 3000 dpi (2,17x1,63 cm.)?? lige i overkanten til tryk som normalt ligger i området 291 dpi - 300 dpi, det er nu rettet til 300dpi og en størrelse på 21,67x16,27 cm., jeg har også fremstillet et billede i 72 dpi (90,38x67,8 cm. til brug for web, avistryk, overheads etc.

De er sendt til din mail.

Håber det løste dit problem

/Foodear

Og det var så et svar :-)
Avatar billede foodear Praktikant
06. august 2011 - 09:41 #10
Optimering af billede til brug for tryk.

Jeg fumler også rundt i terminologien så her er lidt viden om dpi, ppi og lpi

http://www.visible.dk/tips/Billedstorrelse-og-oplosning.php
Avatar billede foodear Praktikant
06. august 2011 - 09:46 #11