Avatar billede JacobBN Nybegynder
03. august 2011 - 23:26 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Bærbar skærm registreres ikke ved opstart af HP med Windows 7

Jeg har en HP Pavilion dv9700, hvor garantien selvfølgelig for kun nogle få måneder siden er udløbet.

For ca. 2 uger siden begyndte jeg at have problemer med skærmen - i første omgang i form af, at skærmen ikke altid tændte, når PC'en startede. Efter et døgns tid var fejlen blevet permanent.
Skærmen tænder nu generelt ikke længere, når PC'en tændes, ikke engang i BIOS, inden Windows indlæses - og dog, har jeg alligevel fundet en temmelig sindrig måde at få den til at virke igen...
Jeg kunne konstatere, at Windows stadig blev indlæst på computeren, selvom jeg ikke kunne se noget på skærmen - og da jeg har PC'en sat op til at logge ind med finger-aftryks læseren, kunne jeg også stadig logge ind (uden at kunne se på skærmen, hvad der skete).
Jeg forsøgte derfor efter logon at koble PC'en til TV'et via HDMI - og pludselig havde jeg billede igen - dog kun på TV'et.

Hvis jeg åbner vinduet for Skærmopløsning, og venter imellem 5 og 20 min. efter tilkoblingen til TV'et, kan PC'en pludselig finde ud af, at der er en alm. skærm tilkoblet (skærmen på den bærbare), og jeg kan nu koble TV'et fra igen.
Det virkelig underlige er nu, at jeg faktisk kan genstarte PC'en lige så mange gange, jeg ønsker det, og nu kan jeg pludselig se alt, hvad der sker (som tidligere) under opstarten af PC'en. Hvis jeg vælger at slukke PC'en helt, starter problemerne dog konsekvent forfra.

Jeg skal måske i denne sammenhæng tilføje et par ekstra problemer, som jeg har haft med PC'en i lidt længere tid, og som muligvis kan hænge sammen med dette på en eller anden måde;

For det første har jeg ved siden af Windows 7 en Ubuntu Linux 9.4 installeret. Det er denne Linux installation, som styrer boot-menuen, hvor Windows 7 dog er sat op som standard valg. Jeg får sjældent startet op i Linux, men jeg ved selvfølgelig ikke, om det kan være Linux, som er årsagen, selvom jeg tvivler på det.
Når jeg genstarter kan jeg vælge både Linux og Windows fra menuen. (I første opstart af PC'en kan jeg ikke vælge Linux, da jeg ikke kan se menuen og ikke kan logge ind med finger-aftryks læseren.)

For det andet har jeg i et par måneder ikke kunnet lukke skærmen i på PC'en, da den efterfølgende ikke kan vækkes fra standby igen - og jeg bliver nødt til at genstarte PC'en ved at holde power-knappen inde, indtil den slukker.

Endelig er PC'en på det seneste (en kort periode forud for skærm-problemerne) har haft en tendens til at blive mere varm end ellers, hvilket har resulteret i, at blæseren nu kører på fuld tryk konstant, når PC'en er tændt.
Faktisk er dette problem nu blevet så udpræget, at PC'en ikke engang går i standby, når jeg lukker skærmen i.

En sidste ting, som måske lige skal nævnes er, at selvom jeg har fået skærmen til at virke med den beskrevne fremgangsmåde, så kan jeg ikke længere få Aero under Windows 7 til at virke.

Er der nogen, som har en idé om, hvad der er gået galt med min PC? - Og ikke mindst, hvad jeg kan gøre for at rette op på det?
Er en ny installation af Windows nødvendig? - Og i så fald, hvordan sikrer jeg mig, at jeg har skærmen til rådighed, når jeg påbegynder installationen?

Vh. Jacob
Avatar billede Vaffe Nybegynder
03. august 2011 - 23:57 #1
Det lyder som driverne til grafikkortet er ødelagte.

Har du prøvet at starte op i VGA mode (F8 under opstart),
afinstallere grafikkort driveren, og derefter hente de nyeste og installer den.

Eller prøv at at opdatere chipset driveren til den nyeste..

Hvis ikke dette virker, vil jeg koble til tv'et igen, lave en backup af de data du vil gemme, og derefter installerer Windows på ny!
Avatar billede JacobBN Nybegynder
04. august 2011 - 00:20 #2
Hej Vaffe

Jeg kan netop ikke se noget under opstart, og har dermed heller ikke mulighed for at se, hverken hvornår jeg skal trykke F8, eller at navigere imellem valgmulighederne, hvis jeg endelig skulle have held med at klikke mig ind i Windows opstarts-menu.
Dermed er opstarts-menuen ikke rigtigt en mulighed for mig...

Jeg er egentlig grundlæggende enig med dig i, at det formentlig er et driver-problem - eftersom at jeg jo kan få skærmen til at virke igen igennem den beskrevne og temmelig omstændelige procedure. Men jeg kan ikke umiddelbart se, hvordan jeg kan konstatere det - endsige reparere det.

Jeg har backup af samtlige data på vores NAS server, og desuden har computeren to fysiske harddiske, som jeg har delt op i hhv. system og data. Så gen-installation er ikke noget problem, hvad det angår.
Jeg er blot nervøs for, at jeg heller ikke kan se skærmen, når jeg påbegynder installationen - og at jeg ved at tage dette første skridt (påbegyndelsen) mister muligheden for at kunne vende tilbage og bruge computeren, hvis det skulle vise sig at skærmen stadig ikke virker (under eller efter installationen).

Jeg tjekker dog lige chipset driveren i morgen eller i weekenden og giver svar tilbage, om der findes en opdatering dertil - samt om det evt. gør nogen forskel.

Vh. Jacob
Avatar billede Vaffe Nybegynder
04. august 2011 - 11:55 #3
Hvis du ikke kan se noget overhovedet, heller ikke under opstart af pc'en... Så er det ikke driverne, da den først læser dem ind, under opstarten af Windows.

Så kunne det tyde på at dit grafikkort ikke har det godt, og derfor vil du nok kigge på en rep., hvis du skal have det til at virke igen.

Har du prøvet at koble tv'et / skærm til, og så gå ind i Bios og "reset to factory settings"...
Avatar billede JacobBN Nybegynder
16. oktober 2011 - 14:24 #4
Tak for svaret - selvom det godt nok nu er ved at være et par måneder siden. (Vi har lige købt hus, så tiden flyver afsted - også med andre ting end pc-problemer.)

Jeg har forsøgt at genindlæse fabriks-instillingerne for BIOS, men heller ikke det har hjulpet. I mellemtiden er problemerne med skærmen til gengæld blevet konsekvente, på den måde at der nu generelt ikke længere er forbindelse til skærmen på den bærbare.
Jeg har også forsøgt at gen-installere Windows, både ved at indlæse min oprindelige backup, ved at gendanne systemet til fabriks-indstillingerne (for OS'ets vedkommende) samt installere Windows helt forfra. Ingen af delene har hjulpet det mindste på problemet.

Løsningen er derfor blevet, at jeg nu har koblet ekstern skærm, mus og tastatur til - og bruger den som en stationær PC, i hvert fald indtil vi får købt os en ny.

Igen, tak for din indsats tilbage i august.
Vh. Jacob