Avatar billede cusi987 Nybegynder
03. august 2011 - 12:54 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

power sply spms 265

Hej.

Tak for en god service:)

Jeg har problemer med en strømforsyning. Når jeg sætter strøm til brænder sikringen med det samme. jeg ved med sikkerhed fejlen ligger i 220 volt siden men ved ikke præcis hvad det kan være. Jeg har isoleret forbindelsen lige før dioderne d6 - d11 men det har ikke løst problemet.

Jeg har uploadet en pdf fil med diagram over strøforsyningen.

GratisUpload.dk
http://gupl.dk/63556/

Håber i kan hjælpe.

MVH.
Cusi
03. august 2011 - 14:35 #1
Velkommen til E. ...

Check om evt C1 skulle være kortsluttet ? (Er set før...)

PS: D11 vender da forkert hvis den udgang skal give (minus)12V ???
Avatar billede cusi987 Nybegynder
03. august 2011 - 16:51 #2
tak for det.

Jeg har målt c1 med multimeter den ser ok ud. Jeg tænkte på hvad nu hvis jeg fjerner u1 (Ka5M0365r) og sætter strøm til. Vil jeg komme til at ødelægge noget?.

Eller fjerner optokopleren u2 (pc817).

Ja du har ret med hensyn til D11.

Jeg har også koblet transformetoren fra på 220v siden men heller ikke dette har løst problemet... løber snart tør for sikringer:)

mvh.
03. august 2011 - 17:38 #3
Prøv bare det med U1 !

Men nok ikke U2 - så vil den skrue helt op da der så ikke er FeedBack...
Avatar billede cusi987 Nybegynder
04. august 2011 - 10:57 #4
ok. men ved du hvor man købe dimsen her i Danmark.

mvh.
04. august 2011 - 11:18 #5
Kan forstår at du afmonterede U1 og sikringen 'lyser' så ikke ?

Det behøver ikke nødvendigvis at være DEN der er synderen!
En SwitchMode PSU er pænt svær at fejlfinde på...

For en go' ordens skyld; check alle udgange mht. kortslutning til GND ...

NOPE - kender ikke evt. leverandør...

Hvor kommer denne PSU fra iøvrigt ?
Avatar billede cusi987 Nybegynder
04. august 2011 - 11:35 #6
hej igen

Det er til en digital sat modtager. Jeg tror heller ikke at det er u1 der er problemet. kan en optokobler (u2) kortslutte?

Jeg har isolerer alt efter d6-d11.

Men det kan også være kondensatorene der har det ikke så godt.

Hvad er det lige præcis en optokobler gør i dette diagram. hvis den ikke var der hvad vil der så ske? jeg mener hvis jeg bare fjerner det.

Har fundet et firma der hedder ELFA Elektronik. Det har u2 men ikke u1.

Jeg har på fornemmelsen at det er bare en lille fejl som er meget simpel at fixe:)

Mvh.
04. august 2011 - 11:56 #7
Kort version ->

Over C1 dannes en DC på ~400V !
U1 snurrer med ~15-20Khz til at 'pulse' TR1 (pin1)
U1 får Feedback fra TR1 (pin 3)
Puls/pause frekvens forholdet fra U1 bestemmer hvor meget 'kraft' der leveres igennem TR1.
Via U2 føles på udgangsspændningerne +3.3V +5V - i samarbejde med spændningsreferencen U3 - og et DC feedback leveres til U1 (Pin 4).
På den måde er der balance i kredsløbet...

Så du ka' godt se at hvis der mangler Feedback i 'sløjfen', så enten sker der ingenting eller så løber det løbsk ...

Optokopler + Trafo for galvanisk adskilelse...
Avatar billede cusi987 Nybegynder
04. august 2011 - 12:30 #8
tak for forklaringen.

Jeg køber en ny kondensator C1 og en optokobler u2. Så må vi se om det hjælper.

Jeg vender tilbage når jeg har fundet ud af noget.

mvh.
Avatar billede cusi987 Nybegynder
08. august 2011 - 16:27 #9
Hej igen

D1, D2, D3 og D4 var kortsluttet. Jeg har skiftet dem, nu funker det hele.

Tak for hjælpen. Skriv et svar så for du point:)
08. august 2011 - 17:43 #10
Hvis D1, D2, D3, D4 var omdannet til en jernbaneskinne, så ville en måling af C1 jo også vise kortslutning...

Citat fra #1
...Check om evt C1 skulle være kortsluttet ? (Er set før...)... !
08. august 2011 - 17:43 #11
Ping...
Avatar billede cusi987 Nybegynder
09. august 2011 - 11:31 #12
jeg har checket c1.

Havde selvfølgelig afmonteret det fra printpladen inden jeg gjorde det:)
09. august 2011 - 11:39 #13
OK - jeg troede du havde målt/checket i monteringen ...

Fordi nævnte D1, D2, D3, D4 havde været mit næste forslag...