Avatar billede jonjakobsen2 Nybegynder
29. juli 2011 - 21:47 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

NAS som printerserver

Hej,

Jeg har en printer (HP Photosmart C5300), som fungerer upåklageligt når den er tilsluttet en computer direkte. Men nu har jeg fået anskaffet mig en Verbatim NAS, som så fungerer som printerserver. Jeg kan godt installere printeren som netværksprinter og printe, men HP software vil ikke kendes ved printeren og jeg kan derfor ikke scanne og alle de andre funktioner som HP software kan.

Jeg tror problemet er at printeren ikke bliver givet en IP adresse og NAS'en bare fungerer som IP front, så HP softwaren ikke kan se printeren. Er der nogen mulighed for at ændre dette? Så printeren får en synlig IP adresse.

Jeg kører iøvrigt vista, og der er ingen info under properties om IP, heller ikke med HP's egen diagnose software eller fra en command prompt.

Jeg har prøvet at gøre NAS'en til DHCP server, uden synlig forskel til da routeren var DHCP server. Så nu er jeg løbet tør for ideer til hvordan min printer igen bliver til en scanner.

mvh Jon
Avatar billede chalde Seniormester
29. juli 2011 - 23:27 #1
De fleste billige NAS har kun mulighed for en meget simpel printsever, dvs. print og ikke de øvrige funktioner en eventuel multifunktionsprinter har.

Da printeren ikke er en netværksprinter vil den aldrig få tildelt en IP adresse hvor meget du end forsøger. Den er tilsluttet NAS'en på samme måde som når du tilslutter den din PC, men NAS'en har kun mulighed for at agere som spooler (mellemlager mellem service der ønsker at printe samt printer), og derfor får du ikke mulighed for at tilgå printerens øvrige funktioner den anden vej.
Avatar billede jonjakobsen2 Nybegynder
30. juli 2011 - 10:49 #2
Så hvad du fortæller mig er at jeg har været nærig og derfor er selv skyld i min ulykke.

Sådan må det jo være så. Så må jeg se hvilken løsning jeg så går efter. Men mange tak for hjælpen, du har sparet mig for flere timers søgning efter en løsning.
Avatar billede chalde Seniormester
30. juli 2011 - 13:02 #3
#2 Det er egentlig de færreste NAS der giver mulighed for 2 vejs kommunikation med multifunktionsprintere. Den eneste producent jeg personligt har kendskab til er Synology.

Du kan overveje at investere i en en USB-Netværkshub. Den giver mulighed for at tilgå USB enheder på netværket som var de koblet direkte til computeren.