Avatar billede groenaert01 Nybegynder
13. juli 2011 - 20:25 Der er 10 kommentarer

Windows fejlagtigt på to partioner?

Hej,

Jeg har et problem som forhåbentlig er let at løse

Jeg vil gerne reinstallere Windows Vista 32bit, da fx Itunes ikke kan installeres på nogen som helst måde (selv erfarne brugere foreslår en genistallation af Windows!!!). Jeg kan heller ikke installere Messenger pga. kuk i Vista.

Da jeg i sin tid installerede Windows, lavede jeg to partitioner på drevet: Een (lille partition) til styresystemet, og en anden til brug som alm. lagringsmedie. Altså nøjagtig som det normalt anbefales. MEN! jeg kom til at oprette Windows på D-drevet, hvor C så kom til at være mit arbejdsdrev.

Det har ikke voldt problemer før nu, hvor jeg så gerne vil omformatere.

Det forvirrende er at der er en mappe der hedder Windows på HVERT af de to drev/partitioner.

Og det mærkelige er at mappen på det "forkerte" drev (altså C) er afsindigt/uforståeligt stor, nemlig 30 gb (!!??), og indeholder de samme undermapper som Windowsmappen på det "rigtige" drev, PLUS flere undermapper. Min oprindelige Windows mappe er kun på ca. 900 mb (og det skal den vel også være, eller?)

Har Windows egenrådigt bestemt sig for at styresystemet alligevel skal lægges på C-drevet, så det selv har kopieret filer over, eller hvad betyder det her?

Jeg har en masse liggende på mit C-drev (som jo ikke BURDE indeholde en Windows mappe), og jeg har ikke umiddelbart mulighed for at kopiere det et andet sted hen, for ellers formatterede jeg selvfølgelig bare begge drev om uden problemer.

Jeg kan i boot-menuen ikke se hvilket drev Windows booter fra, for vidste jeg det, kunne jeg vel med sindsro formattere det andet drev, ikke sandt?

Det var en ordentlig smøre, men jeg håber jeg har udtrykt mig klart nok til at du/I kan hjælpe med et par fif.

På forhånd tak

P.S. Det fremgår nok ret tydeligt at jeg ikke er så erfaren med det her ;-)
Avatar billede Poko1 Ekspert
13. juli 2011 - 21:16 #1
Hvor stort er dit C: drev? hvis det er stort nok over 30Gb fri plads så instaler windows oven i og sig ja til at beholde det der er på disken så får du en mappe der heder windows old.
den kan nemt fjernes senere bare spørg når du er nået så langt!når du så har over ført de ting du vil gemme så går vi videre.
Avatar billede milter Ekspert
13. juli 2011 - 21:19 #2
Det med 900MB til den oprindelige Vista lyder forkert. Prøv at kigge på linket herunder med Microsofts minimumskrav mht. partitionsstørrelse:

http://windows.microsoft.com/en-us/windows-vista/products/system-requirements
Avatar billede Poko1 Ekspert
13. juli 2011 - 21:28 #3
det er vel selve windows mappen på c drevet du mener og ikke hele windows med user programmer og de andre mapper
Avatar billede Slettet bruger
14. juli 2011 - 07:46 #4
det gøres på denne måde

http://www.techtalkz.com/windows-7/514412-windows-7-installation-guide-tutorial.html

gå ind under avanceret

http://www.techtalkz.com/gallery/files/1/Windows7-2008-11-04-14-54-52.jpg

fjern de 2 partitioner og opret en eller flere igen

husk så at trykke på c drevet når du installerer igen

m.v.h
Avatar billede Poko1 Ekspert
14. juli 2011 - 09:28 #5
treatmenice  Jeg ved godt at der også skal være plads til sådant nogle som dig! men hvis du dog bare ville læse hvad det drejer sig om FØRST?? det er altså Vista og tror du ikke når der spørges om hjælp til at beholde det der ligger på PCén at det så er interessant bare at slette det?
Avatar billede groenaert01 Nybegynder
14. juli 2011 - 10:04 #6
Hej,

Tak for jeres indlæg. I er super hurtige. I må dog undskylde, men jeg er stadig forvirret, så derfor spørger jeg måske om det samme een gang til...

Og Poko1, kan du ikke skære dine forslag ud i pap for fatsvage mig? Det lyder rigtigt nok det du skriver, men læs lige det nedenstående, og prøv at forklare hvordan jeg kommer videre uden at lave ulykker, please :-)

Min primære disk er 160 GB, delt op i to partitioner. Dels den mindre - KUN til Windows - på 10 GB, og så C-drevet på 150 GB, til alle programmerne, musik osv. Dette drev er stort set fyldt op, men jeg kan da gøre plads ved at flytte noget af det til en ekstern HD, hvis det er nødvendigt for at geninstallere. Men det burde efter min mening vel ikke være nødvendigt, når jeg jo netop HAR en separat partition (godt nok kun på 10 GB) til styresystemet??!!

(jeg har også en anden intern HD (slave), men den er fyldt til randen, så den kan jeg ikke bruge til backup)

Det er først nu, hvor jeg overvejer at geninstallere Windows, at det slår mig at der er en Windows-mappe på HVERT drev.

Mht. Windows-mapperne, så har jeg ikke nærstuderet undermapperne på den kæmpe (og forkerte, efter min mening) Windowsmappe, men som nævnt, indeholder den nøjagtig de samme undermapper som den "rigtige" og oprindelige Windowsmappe, blot med flere og andre (??!!) undermapper, og de identiske mapper er også voldsomt meget større end på originalen, det er da underligt!!??

Er det mon sådan at den Windowsinstallation jeg oprindelig lavede, nu er reduceret til en slags spøgelsesinstallation, som ikke rigtig bruges til noget?? Jeg ved ikke hvor mange GB en fuld Windows-installation skal fylde? (men 30 GB lyder godt nok voldsom!)

Jeg vil gerne vide hvilken af de to partitioner (= hvilken af Windowsinstallationerne) som min PC booter fra, så jeg kan geninstallere.

Det er sgu da mærkeligt at der ligger en Windows-mappe på hvert drev, eller hvad?

Hvorfor kan jeg ikke se i bootmenuen hvilken partition der bootes fra? (F2 ved opstart). jeg kan kun se at der bootes fra Primær disk, jo tak, det ved jeg godt!

Eller er det mig der ikke ved hvad jeg laver?

Jeg kan godt se på et af jeres indlæg at man kan bede Windows om kun at "opgradere" styresystemet (i Windows 7, men kan man også det med Vista?), så programmer og andre vigtige ting bevares ved en nyinstallation, men da jeg ikke ved hvilket af drevene der bootes fra, så tør jeg ikke rigtig gøre dette.

Men okay, suk, jeg må vel muligvis overføre alt relevant til en ekstern HD, og så lave en fuld formatering af drevene/begge partitioner, og starte HELT forfra, for at undgå ulykker.

Det var bare ikke meningen, da jeg i sin tid med vilje lagde Windows på sit eget, separate drev. Det skulle jo dermed være en smal sag at geninstallere KUN styresystemet OG bevare alle andre filer!!?
Avatar billede Slettet bruger
14. juli 2011 - 10:21 #7
poko

"treatmenice  Jeg ved godt at der også skal være plads til sådant nogle som dig! men hvis du dog bare ville læse hvad det drejer sig om FØRST?? det er altså Vista og tror du ikke når der spørges om hjælp til at beholde det der ligger på PCén at det så er interessant bare at slette det"

sådan nogle som dig - det er en sjov vending du bruger om en anden der skriver herinde - hvad vil du opnå med den bemærkning

enhver der skriver herinde kan skrive lige nøjagtig hvad de vil så længe det er under ekspertens regler.

enhver er egen herre over hvad de skriver og du er ikke administrator

nok om det

det er ret svært at gendanne når der først er gået ged i recovery funktioner derfor min henvisning som jeg suverent bare lagde men om han vil bruge den er vel ikke mit problem

der findes et program der hedder hirens der kan genskabe recovery men om den i dit tilfælde kan ved jeg ikke

http://www.hiren.info/pages/bootcd

se under

recovery tools
Avatar billede Poko1 Ekspert
14. juli 2011 - 10:22 #8
Du kan selvfølgelig se hvilken partion du booter fra du kan ikke se det i eksplorer"stifinder" da windows automatisk vælger bogstavet c: som drev bogstav til
I orden (System. Boot. Sidefil. Aktiv.Crashdump. Primær. Partition) men du kan ved at gå i diskhåndteringen se hvilken partion der er den aktive.højreTryk på Computer tryk på Administrer gå ned og tryk på diskhåndtering så får du en side hvor dine diske er vist.
Hvis du har mulighed for at gemme dine vigtige filer et andet sted ville det være det bedste.
Avatar billede Poko1 Ekspert
14. juli 2011 - 10:35 #9
Og (men 30 GB lyder godt nok voldsom!)det har du ret i det var også bare et forslag for at have friplads nok og mindre kan nok også gå an fladskravet til Vista er 16Gb.men mit forslag for at du kunne beholde dine vigtige filer var at instalere oveni hvor du så får en mappe der hedder "Windows old"som kan fjernes når du har hentet de vigtige filer APP Data o.s.v. men hvis du kan gemme et andet sted ville det være det bedste.
Avatar billede Poko1 Ekspert
14. juli 2011 - 10:47 #10
Sådan ser en normal partionering ud.http://gratisupload.dk/vis_billede/62785/