Avatar billede Kim_Li Nybegynder
13. juli 2011 - 15:33 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Netværket er periodisk langsomt

Hej.

Jeg har en bøvl med mit LAN. Det er periodisk meget langsomt. Er der noget software der kan bruges til at finde flaskehalsen?

Min router er en Asus RT-N56U som jeg købte efter gode anmeldelser i diverse blade. Jeg ser tit problemet når jeg vil spille musik eller film via min AC Ryan mediaplayer. Billedet hakker. Eller når jeg er på nettet er siderne LÆNGE om at loade. Andre gange er der ingen problemer.

Der er ok dækning og der er kun en enkelt nabo der har et trådløst netværk og det er så svagt at det ikke burde forstyrre.

Hvordan konstaterer jeg hvor problemet ligger så jeg muligvis kan afhjælpe det?

vh

Kim
Avatar billede Blueeyez Mester
13. juli 2011 - 16:29 #1
Hvilket styresystem? Hvilket netkort har du? Hvor mange Mbit modtager din pc fra routeren? Hvor langt er du fra routeren?
Avatar billede Blueeyez Mester
13. juli 2011 - 16:29 #2
mht hvor mange Mbit du kan modtage via netkort så kig i joblisten under netværk
Avatar billede Kim_Li Nybegynder
13. juli 2011 - 17:18 #3
Jeg kører XP med servicepack 3.

I min egen PC er det et Linksys USB WUSB600N og problemet er det samme hvad enten jeg kører 2.4GHz eller 5GHz. I husets andre PC'er er problemet også det samme. Alle er uden undtagelse udstyret med N netkort.

Jeg sidder på 1.salen lige over routeren. Ifølge InSSIDer ligger amplituden på -55dB. Ifølge windows er signalet "udmærket".

Ifølge joblisten modtager jeg med 130Mbits/sek. I perioder kører det med 270 eller 300 Mbits/sek men problemet er der stadigvæk.

Det giver mig jo anledning til at tænke om det er noget andet end rå hastighed der er problemet. Noget med f.eks. at stå og vente på et eller andet som så timer ud og derefter kører systemet videre, men hvad kan det være?

Jeg har en NAS på samme netværk og til routeren er der tilsluttet en USB disk der kører på som Upnp server.
Avatar billede Kim_Li Nybegynder
13. juli 2011 - 17:22 #4
Glemte lige at skrive at hvis jeg laver en hasighedstest fra internettet downloader jeg med 25-30Mbits/sek så hastigheden er der når netværket ellers kører.
Avatar billede noltus Novice
13. juli 2011 - 18:07 #5
Prøv at skifte den kanal routeren bruger,det kan være et nabonetværk der forstyrer
Avatar billede Kim_Li Nybegynder
13. juli 2011 - 18:12 #6
jeg tvivler på at det hjælper idet min ligger på kanal 1 og naboens ligger på kanal 3-4 hvilket gør at de ikke overlapper hinanden. Men for en sikkerheds skyld prøver jeg at flytte min helt op i den anden ende af skalen.
Avatar billede Blueeyez Mester
13. juli 2011 - 22:44 #7
Nu ved jeg ikke hvad opsætning du har på pc eller på router, men jeg har selv en router + samme usb net kort som kører på nøjagtigt det samme min router er dog en WRT610N fra Cisco.

Men hvis problemet er på flere pcere i husstanden hvilket jeg går ud fra? Så er det nok indstillingerne på routeren.

Forbindelsen skal hverken være -N eller -G men mixed = 300 Mbit derud over skal du KUN benytte driveren til usb sticket og ikke den software der følger med til usb sticket og så lade windows håndtere forbindelsen

Du skal os bruge WPA2-personal/

Og sikkerheden i det skal være AES ikke TKIP

SSID skal være synlig fra routeren hele tiden!

Du skal os bruge 5 Ghz og ikke 2.4 Ghz

Ud over det skal du sørge for at routeren står som den skal og ikke blot random, det har jeg oplevet med min egen router og du skal have nogle meter fra router til pc det er klart at anbefale, mine maskiner er ca 3 - 4 meter fra min router og der oplever jeg den bedste stabilitet over længere sigt (Mit netværk har aldrig fejlet ud over mine fejl som jeg har lært af)

Så vil jeg os lige høre hvilke sikkerhedssoftware du benytter på din pc?
Er din pc helt opdateret?

Har du hentet den seneste driver fra Cisco til usb nøglen?

Så har jeg ikke lige mere jeg kan komme på nu, men du må skrive i morgen når du prøver følgende og ellers så vil jeg da godt lige tage et kig via fjernskrivebord hvis det er, da den router du har købt ikke er en dårlig router så vidt jeg ved og heller ikke så vidt prisen siger..!
Avatar billede Kim_Li Nybegynder
14. juli 2011 - 13:36 #8
Hej

Jeg har flyttet routerens signal til kanal 13 i stedet for så den nu er længst muligt væk fra naboens. Det har dog ikke gjort nogen forskel.

Alle pc'ere har problemet så det er nok enten selve forbindelsen (ikke sandsynligt) eller router der er problemet.

Forbindelsen er allerede mixed (300Mbit)
Windows kontrollerer usb sticken
wpa er sat til wpa2 personal og aes
ssid er til konstant
den kører både 2.4 og 5 GHz, det er dog kun min pc der kan bruge 5GHz alle andre kører 2.4GHz

Det er muligt at routeren ikke står på den optimale plads. Den er i et hjørne af huset. Lige her og nu er det ikke muligt at flytte den ret langt væk fra hjørnet. Når jeg tjekker rundt i huset er der dog fin dækning næsten overalt.

Sikkerhedssoftware:

AVG free, Zonealarm free og AdAware free

Driver til usb stick er seneste fra Cisco

SÅ jeg begynder at få (endnu) flere grå hår af det her :-)
Avatar billede Kim_Li Nybegynder
14. juli 2011 - 13:44 #9
Jeg sad lige nu og lagde mærke til at når jeg har indtastet en adresse i url-linien (f.eks. dr.dk) i chrome så kommer der en besked nede i venstre hjørne hvor der står noget lignedene dette:

venter på dr.dk og efter et længere eller kortere stykke tid kommer siden så op.

Kan det være noget med DNS'en der er problemet?
Avatar billede Blueeyez Mester
14. juli 2011 - 13:51 #10
Så vil jeg lige have dig til og prøve følgende:

Deaktiver 2.4 Ghz og derefter deaktivere al sikkerhedssoftware på din pc og se om det gør en forskel.
Avatar billede Kim_Li Nybegynder
14. juli 2011 - 19:51 #11
Jeg kan ikke lige deaktivere 2.4GHZ. Det kan jeg sq ikke lige finde ud  :-) Men jeg har haft min egen pc alene på 5Ghz forbindelsen og det ændrede ikke noget.

Jeg har deaktiveret firewall og adaware og der er stadig klumper i netværket.
Har endnu ikke deaktiveret avg'en. Men det skal også prøves.
Avatar billede Blueeyez Mester
15. juli 2011 - 13:12 #12
#11 Så det er ikke dig der har sat routeren op?
Avatar billede Kim_Li Nybegynder
18. juli 2011 - 18:36 #13
jo det er det, men jeg kan ikke finde nogen mulighed for at standse 2.4GHz. Det har heller ikke ændret noget at stoppe avg'en.

men som tidligere nævnt så kører det ok lige nu så jeg må nok bare vente til det klumper og så se om nogen af de ting du har nævnt hjælper til den tid
Avatar billede Blueeyez Mester
18. juli 2011 - 21:11 #14
Bar iorden, men til en begyndelse så vil jeg sige prøv at stille router op forskellige steder.. For hvis der er noget i huset enkelte steder der påvirker den så går det jo ud over din pc da den blot er klienten ;)