Avatar billede bobreef Nybegynder
13. juli 2011 - 01:13 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Ominstallering af xp ved brug af recorydisk

Hej -jeg har et meget simpelt spørgsmål - tror jeg.
Min gamle xp,er fra 2006 blev i april måned ramt af en rusisk trojaner "XP Home Security" som er umulig at fjerne helt. Jeg har nu købt en ny pc med win 7, men vil gerne kunne bruge min xp,er da den faktisk er temmelig "rar" når den fungerer.
Mit problem er at jeg ganske enkelt ikke kan huske hvordan jeg "ominstallerer" xp (selv om jeg gjorde 6 gange i 2007) ved brug af min recoverydisk. Jeg er INGEN pc ørn - så husk venligst at jeg skal have skåret det ud i pap!
Så altså: hvordan er det lige man gør?
PS. når nu maskinen er ramt af en megaled trojaner vil det måske være bedst at slette disken totalt? Kan jeg gøre det med Kill-disk eller skal jeg have en ny harddisk i?
Hvis jeg bruger kill-disk, er fremgangsmåden for om/geninstallation så den samme?
Håber venligst på et svar jeg kan forstå. På forhånd mange tak!
Avatar billede Slettet bruger
13. juli 2011 - 07:55 #1
Avatar billede 220661 Ekspert
13. juli 2011 - 09:43 #2
Må indrømme jeg kun har brugt recovery disk en gang, og det var en disk som fabrikanten leverede. Der var ingen problemer med det. Recovery sættet indeholdt 2 stk cd hvor jeg startede med (ja) nr 1, og fulgte med på skærmen. Du skal dog have cd rom til at starte som 1 ste boot i bios, hvis du ikke har det. På nogle installationsmedier skal du i opstarten vælge om du vil køre med cd rom, og det gøres typisk ved at trykke på tilfældig taste.
Her er en side om det fra Microsoft:
http://support.microsoft.com/kb/307654
Avatar billede bobreef Nybegynder
13. juli 2011 - 23:33 #3
Tak for dit svar. Jeg er selfølgelig stadig ikke helt med.
"du skal dog have cd rom til at starte som 1 boot i bios, hvis du ikke har det" sprgsm.: har hvad? Jeg har en recovery DVD.
Spørgmålet er, hvordan starter jeg op? Jeg skal vel starte op i bios- ikke? vælge cd og så smide recoveryen i drevet?
(jeg advarede på forhånd - jeg ikke nogen pc-ørn - at all(lol))
Avatar billede 220661 Ekspert
14. juli 2011 - 07:44 #4
Det er ikke sikker du skal. Hvis pc reagerer på at du har sat cd i lige i opstarten og den automatisk starter recovery så behøver du ikke gøre andet end følge det der sker på skærmen og vælge det du bliver spurgt om. Starter processen ikke op skal du ind og rette bios til ja, og der skal man alt efter pc vælge en knap for at komme derind. Det plejer som regel at stå i 1 ste opstartbillede hvilken kanp det er.
Avatar billede bobreef Nybegynder
14. juli 2011 - 22:16 #5
Tak for dit svar. Er liget kommet hjem - så jeg prøver i morgen og vender tilbage.

Hej
Avatar billede 220661 Ekspert
15. juli 2011 - 06:55 #6
Husk backup af de ting du vil passe på før du går igang.
Avatar billede bobreef Nybegynder
16. juli 2011 - 21:47 #7
Jeg prøvede som du skrev og IT,S ALIVE!
Det gik jo nemt.
Så 30 point til dig, og en stor tak!
Avatar billede 220661 Ekspert
16. juli 2011 - 21:52 #8
Det var da en lykkelig udgang. Det lægger jeg så et svar på som du kan acceptere