Avatar billede brasso Forsker
29. juni 2011 - 16:51 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke boot fra installations CD/DVD

Hej
Jeg har en computer, hvor der skal gensinstalleres XP, og en Windows 7 installation fjernes. Maskinen er en HP c7600. Der er monteret en SATA HD, og DVD drevet er et IDE.
Jeg har været i BIOS og sat first boot til DVD drevet, men alligevel kan der ikke vælges boot fra DVD, på boot menuen i starten (F9). Der er kun HD'n og en port de rkan vælges imellem.
Hvordan, får jag maskinen til at boote fra DVD-drevet, så jeg kan installere XP?
Avatar billede milter Ekspert
29. juni 2011 - 16:56 #1
Har du husket at gemme ændringerne i BIOS, sikkert med F10?
29. juni 2011 - 17:05 #2
Psssst: Hvorfor vil du gå tilbage til det >10 år gamle system ?
Er det en PC som er 'født' med WIN7 ?
Er du sikker på at der findes XP driversoftware til den PC ?
Avatar billede Slettet bruger
29. juni 2011 - 17:09 #3
det du umidelbart kunne gøre er at hente gøparted live og fjerne partitionen og oprette en ny
så vil du kunne installere win xp på den

http://gparted.sourceforge.net/livecd.php

det gøres sådan her

http://gparted.sourceforge.net/screenshots.php

men tjek lige ud om der er drivere til xp

m.v.h
Avatar billede Slettet bruger
29. juni 2011 - 17:10 #4
ja ja gparted live skulle der stå
Avatar billede brasso Forsker
29. juni 2011 - 17:24 #5
Citat"Psssst: Hvorfor vil du gå tilbage til det >10 år gamle system ?
Er det en PC som er 'født' med WIN7 ?
Er du sikker på at der findes XP driversoftware til den PC ?" Citat slut
Meget simpel. Det er en P4 på 3,0 gHz, med 4 GB RAM, og den kører mildest talt af røv til med Windows 7. Der er ingen Win 7 drivers til maskinen, så umiddelbart vil jeg mene at den vil køre noget bedre med Windows XP, med de korrekte drivere, der er skrevet til styresystemet.

Jeg har før haft en maskine med en kombination af en SATA HD, og så et IDE (ATA) DVD-drev, det var noget rigtig bøvl at få til at virke, men jeg kan desværre ikke huske, hvad løsningen var.
29. juni 2011 - 17:25 #6
... er det en original XP instalations CD ?
Kan den Boote på et andet system ?
29. juni 2011 - 17:27 #7
...Der er ingen Win 7 drivers til maskinen... => ...den kører mildest talt af røv til med Windows 7... - Så er det naturligt nok *S* ...
Avatar billede brasso Forsker
29. juni 2011 - 17:53 #8
Det er en kopi af en original installations CD. Men det har aldrig før givet prblemer. Jeg har i andre tilfælde forespurgt hos Microsoft, hvordan man gør, når der er et ægthedsbevis på en OEM installeret PC., man har 'glemt' at lave en kopi af recovery-systemet osv. Jeg har haft en del PC'r hvor der er et ægthedsbevis på maskinen til XP, da den er leveret med en XP. Maskinerne har så af forskellige årsager kørt med f.eks. Win 2003 Server eller andet. Ifølge Microsoft kan man så bruge en hvilken som helst installations CD, sélvfølgelig skal version og sprog passe til licensen. Så installerer man først XP med den CD man har, og efterfølgende skifter man så produktkoden, til den der sidder på maskinen, og aktiverer efterfølgende denne, enten via nettet eller via telefon hos Microsoft, og det har jeg aldrig haft problemer med.
Avatar billede brasso Forsker
29. juni 2011 - 17:54 #9
Ups
Jo der kan sagten bootes på min bærbar med CD'n. Problemet er at der slet ikke tilbydes at boote fra CD i bootmenuen.
Avatar billede Slettet bruger
30. juni 2011 - 08:10 #10
du skal jo tjekke i din bios om den står korrekt
det kan jo være drevet der er gået i udu
det kan være skiven der driller med en fedt finger eller andet.
Avatar billede brasso Forsker
30. juni 2011 - 18:19 #11
#10
BIOs mener jeg står korrekt.
Drevet virker, der kan fint afspilles DVD-film på det.
Skiven kan fint boote min bærbar.
Iøvrigt er problemet løst, intil videre, jeg har installeret Vista drivers til det meste hardware, og så kørt oprydning osv. så nu lader vi maskinen køre, og ser, hvordan det så gåt. Hastighed og stabilitet, ser ud til at være blevet noget bedre.
Jeg lægger selv lige et svar, da jeg ikke synes, der er andre der er kommet med en brugbar løsning. :-(