Avatar billede juliemusen Nybegynder
14. juni 2011 - 12:48 Der er 25 kommentarer og
1 løsning

forbindelse til server

Hejsa.

Jeg sidder godt nok og bøvler lidt med min server. Jeg har købt en Synology ds209. Jeg har lige fået internet hos telenor, og har fået koblet serveren  til, som fungerer ganske ubeklageligt.

Jeg vil selvfølgelig gerne oprette forbindelse til serveren fra internettet, og det er her problemerne opstår. Jeg har downloadet manualen, men jeg gør det som der står, men det fungerer ikke rigtigt.

Direkte link til manual:
http://download.synology.com/download/ds/userguide/x11-Series-1742/Syno_UsersGuide_NAServer_dan.pdf

Link til manual:
http://www.synology.com/support/download.php?lang=us&b=2%20bays&m=DS209

For det første står der at man skal sætte sin server til at have statisk ip. Det har jeg logget ind på routeren og tildelt, men når jeg så går i serverens kontrol panel:

Gå til Hovedmenu > Kontrolpanel > Router-konfiguration får at konfigurer portudvidelser osv som der står i manualen, står der at:

For at konfigurere router og lave portudvidelser kræver det statisk IP. Ret din IP til statisk.

Betyder det så at jeg skal rette min router til statisk forbindelse? Hvad betyder statisk og hvis det er det jeg skal, hvor finder jeg så IP adresse, gateway subnet maske osv på routeren?

Endvidere som der står skal man i EZ-Internet og konfigurere fobindelse til at starte med. Sidste trin i det står der at man skal konfigurere ens DDNS, hvor den bla. forslår en NO-ip.com konto. Kan man springe dette trin over, eller skal man oprette det? Hvad er det i grunde?

KH Julie
Avatar billede Andyboy Nybegynder
14. juni 2011 - 13:31 #1
Det er synology boksen du skal sætte til at have en statisk IP. Hvis du ikke har fast ip kan du benytte en -no-ip.com konto i stedet. Prøv at gå ind på myip.dk og tjek din eksterne ip adresse.
Avatar billede juliemusen Nybegynder
14. juni 2011 - 14:16 #2
Hejsa igen.

tak for svaret.

Når jeg går ind på den adresse du skriver, får jeg:

IP Adresse: 77.215.127.8

Hostnavn: 77.215.127.8

Hvad skal jeg bruge dem til?

Mvh Julie
Avatar billede majbom Novice
14. juni 2011 - 14:27 #3
det er den adresse du skal bruge når du skal have fat i din seerver, når du ikke er hjemme..
Avatar billede Andyboy Nybegynder
14. juni 2011 - 16:01 #4
Jeps - Den skal du på et tidspunkt bruge. Det, der er væsentligt her er at du skal undersøge om den ændrer sig. Sør den ikke det har du en ekstern statisk ip og du behøver ikke bruge no-ip.com. I din synology boks (brug f.eks. det medfølgende værktøj) Skal du sætte den op til at køre med en fast ip adresse. Den vil som regel hedde noget i stil med 192.168.1.X.
Avatar billede juliemusen Nybegynder
15. juni 2011 - 13:43 #5
Hejsa.

Mange tak for inputs indtil videre. Der må være et eller andet galt, altså jeg forstår ikke hvorfor almindelig familieserver, kan være så svær at sætte op. Jeg købte den netop, fordi jeg snakkede med nogle folk som sagde, at man bare sluttede den til og så virkede tingene.

På side 5, står der at man kan køre EZ-Internet igennem, og skulle det så ikke være det? eller skal jeg ind og rode med alle mulige ting?

Under guiden til  EZ-Internet står der noget med portudvidelser osv, og at man skal give diskstation en statisk ip for at ændre noget der. Jeg er ikke interesseret i portudvidelser osv, jeg ved ikke engang hvad det er, skal jeg også køre det igennem?

I manualen står der at serveren skal sættes op til statisk ip, dette har jeg gjort:

http://blobs.ge.tt/8zVH685/Nyt%20billede%20%282%29.bmp?sig=-TCTIBneoxOXuoAnQcpEs83BoCNGYw8K0ao

Ser det rigtig ud?

Andyboy: jeg forstår ikke rigtig: I din synology boks (brug f.eks. det medfølgende værktøj) Skal du sætte den op til at køre med en fast ip adresse. Den vil som regel hedde noget i stil med 192.168.1.X.

Hvor finder jeg den faste ip adresse, og hvor skal jeg taste den ind? Serveren har åbenbart en ip-adresse der hedder: 10.0.0.30, den skal jeg vel ikke til at ændre?

Hvad skal jeg bruge 77.215.127.8 til?

Kh Julie
Avatar billede majbom Novice
15. juni 2011 - 14:02 #6
din diskstation er nu sat op til fast ip (ifølge billedet)

du skal have lavet en portforward p din router, der sender forespørgsler på de respektive porte videre til din diskstation
Avatar billede juliemusen Nybegynder
15. juni 2011 - 15:33 #7
Hej igen.

Mange tak for svaret igen, trods min lidt negative omtaling af serveren tidligere :-)

Nå, men det lyder da altid af noget at den er sat op nu. Jeg er gået ind på router, og er kommet til følgende efter lidt læsning på nettet:

Jeg er gået i NAT, hvor jeg får dette frem:

http://blobs.ge.tt/8JTsH85/Nyt%20billede%20%285%29.bmp?sig=-TCThUXiYlnk4PapDHrpaBhBiO-ewCXYurM

Trykket på "add new rule"

http://blobs.ge.tt/98qDI85/Nyt%20billede%20%284%29.bmp?sig=-TCThtBxKiMnRNQ9ia0IVOcGRYp_7JfLsO0

I første felt får jeg disse muligheder:

http://blobs.ge.tt/88kEI85/Nyt%20billede%20%283%29.bmp?sig=-TCTh2beqVLCnuwBfzkQR4OjF51FDz88WC4

Hvad og hvor kan jeg finde de oplysninger som skal skrives ind her?

Kh Julie
Avatar billede majbom Novice
15. juni 2011 - 15:40 #8
hvordan skal du i kontakt med serveren, når du er ude?

skal du have fat i ftp-serveren, web-serveren eller noget 3.?
Avatar billede juliemusen Nybegynder
15. juni 2011 - 16:18 #9
Hej igen.

Jeg regner egentligt bare med at jeg kunne skrive en ip adresse ind i browseren, kan man ikke det?

Mvh
Avatar billede majbom Novice
15. juni 2011 - 16:53 #10
jo, så skal du forwarde port 5000 til ip'en på din nas.

så når du skal have fat i den udefra, skriver du ip'en i browseren, efterfulgt af ":5000"

så ryger du ind på webinterfacet på nas'en
Avatar billede juliemusen Nybegynder
15. juni 2011 - 17:52 #11
Hej igen.

Jeg mangler stadigvæk lidt svar på hvad jeg skulle skrive ind i boksen, som jeg havde taget et screnshot af. Jeg ved ikke om du kan se det ud fra billedet, hvad der skal skrives?
Avatar billede Andyboy Nybegynder
15. juni 2011 - 18:15 #12
Det er noget hvor du formentlig skal prøve dig lidt frem. Jeg ville gøre 2 ting.

Klik add new rule
Service: user defined
WAN: internetservice
start: 5000
End: 5000
Trans start: 5000
Trans end: 5000
server ip: 10.0.0.30
protocol: TCP/UDP

og
Klik add new rule
Service: FTP
WAN: internetservice
start: 21
End: 21
Trans start: 21
Trans end: 21
server ip: 10.0.0.30
protocol: TCP/UDP

Herefter kan du prøve at tilgå NAS boksen (Diskstation) på en browser ved at taste: 77.215.127.8:5000 eller 77.215.127.8:21
Avatar billede juliemusen Nybegynder
15. juni 2011 - 20:34 #13
Hejsa :-)

Så er jeg kommet lidt tættere på mål, tusind tak for hjælpen indtil videre :-)

Jeg har brugt den første du skrev, når jeg prøver at gå ind på adressen 77.215.127.8:5000

Jeg kommer også ind til hvor jeg kan logge ind osv, men når jeg så fx trykker på photostation, får jeg at siden ikke findes. Ligeledes sker det på alle andre services. Kan det være noget med nogle porte der skal åbnes for eller?
Avatar billede majbom Novice
15. juni 2011 - 20:37 #14
er ret sikker på at du er nødt til at lave en forward på port 80, på samme måde som den på port 5000
Avatar billede Andyboy Nybegynder
16. juni 2011 - 09:16 #15
Ja, det kan sagtens være andre porte. F.eks. port 21 til FTP funktionen og photostation har muligvis en anden port. Jeg vil IKKE anbefale at forwarde port 80, da resten af din internettrafik formenlig vil blive påvirket.
Avatar billede Andyboy Nybegynder
16. juni 2011 - 09:20 #16
Jeg retter lige mig selv - dvs. prøv at teste port 80 - men læg mærke til om dine andre pc'er bliver påvirket. Det er muligt du kun skal vælge enten UDP eller tcp.

http://www.synology.com/support/faq_show.php?q_id=233
Avatar billede Andyboy Nybegynder
16. juni 2011 - 09:24 #17
Avatar billede juliemusen Nybegynder
16. juni 2011 - 23:49 #18
Hejsa.

Tusind tak for hjælpen, og de mange inputs. Jeg har da fået forbindelse til serveren nu :-) Da jeg åbnede for port 80 kunne jeg få forbindelse til photostation via nettet.

Jeg har en htc desire hd hvor der findes forskellige apps til. Der duer min audiostation, men alle andre duer ikke.

Jeg har prøvet med de forskellige ip adresser:

77.215.127.8:443 (som står skrevet i Andyboys link)

File server siger inde på serveren at man skal åbne for porten 7000 (http) og hvis sikkerforbindelse (7001)

Jeg kommer lidt til kort her igen, for hvor skal jeg finde alle de porte som photostation, filestation, download station, Survelience station går igennem?
Jeg læste godt på linket Andeboy, men synes ikke rigtig det virker. Jeg får bare beskeden at der ikke er nogen forbindelse, og at appèn ikke kan finde en server

har i også en ide til hvad jeg kan gøre der?

og igen tusind tak for hjælpen ;-)

Kh Julie
Avatar billede juliemusen Nybegynder
16. juni 2011 - 23:59 #19
Survelience station virker med 77.215.127.8:5000
Avatar billede juliemusen Nybegynder
17. juni 2011 - 00:03 #20
Photo station virker med port 80.

Vi nærmer os :-)
Avatar billede juliemusen Nybegynder
17. juni 2011 - 00:11 #21
Inde ved filestation på min server er der denne boks:

http://blobs.ge.tt/8RhhOB5/Nyt%20billede%20%286%29.bmp?sig=-TCahbUihH_5u-Sly_D0R5WRt6x9yUChZjo

Jeg har prøvet at port forward 7000 på routeren, men det virker. Har i en anden ide?

Iøvrigt det er da efterhånden mange forskellige ip adresser man skal huske, hvis man er på 1 måneds ferie i Thailand, og skal ind og kigge på sin server. Kunne man ikke gemme ip adresserne et smart sted, så man var sikker på man huskede dem?
Avatar billede Andyboy Nybegynder
17. juni 2011 - 19:33 #22
Prøv at bruge en anden port - nogle kan være reserveret. tag f.eks. port 32460.

Du kan jo gemme dem som favorites hvis du eks. har egen bærbar med.
Avatar billede majbom Novice
30. juni 2011 - 10:16 #23
kom du videre?
Avatar billede juliemusen Nybegynder
22. juli 2011 - 21:53 #24
Hejsa.

Mange gange undskyld forsinkelsen. Ja jeg har lige siddet med det igen, og fandt denne side:

http://www.synology.com/us/products/features/web_dav.php

Hvis man åbner for port 5005 virker det.

Endvidere kan ES file i android market anbefales. Denne app kan nemlig flytte mapper osv, hvor DS file kun på nuværende tidspunkt kun flytter filer.

Lad os endelig få lukket spørgsmålet. Ligger i svar?

og mange tak for hjælpen.

Kh Julie
Avatar billede majbom Novice
22. juli 2011 - 23:26 #25
svar fra mig - super du fik det til at spille :)
Avatar billede majbom Novice
05. oktober 2011 - 12:20 #26
fp :)