Avatar billede ElephantBeer Nybegynder
09. juni 2011 - 14:18 Der er 6 kommentarer

Problemer med æ, ø og å

Jeg har downloadet en side som jeg havde liggende hos wannafind og lagt den over på vores egen server. Jeg bruger SQL Server som database. Nu har jeg det problem at der bliver vist mærkelige tegn på de sider hvor der bliver udtrukket f.eks. æ, ø eller å fra databasen.

Håber nogen kan hjælpe !!
Avatar billede maddog_em Nybegynder
09. juni 2011 - 14:23 #2
Hej

smid denne linje øverst på din side
<% session.LCID = 1030 %>

det virker for mig - den angiver at det er danske tegn
Avatar billede keysersoze Guru
09. juni 2011 - 14:31 #3
LCID styrer kun ting som dato, tid, tal og valuta.
Avatar billede pstidsen Novice
09. juni 2011 - 14:43 #4
Avatar billede keysersoze Guru
09. juni 2011 - 14:55 #5
DOCTYPE gør ingen forskel (bare for at det ikke forvirrer) - det kan det dog gøre at sætte content-type i meta som meget kort skrevet i linket, men som beskrevet i artiklen på første link er det langtfra nok. Er content-type i meta sat til ét, filen er gemt som noget andet, webhotellet sender filen som noget tredje og data er gemt som noget helt fjerde i databasen er det op ad bakke kun at pille ved meta - derfor er det vigtigt at kigge på alle parametre.
Avatar billede pstidsen Novice
09. juni 2011 - 17:13 #6
#5: Ja okay, DOCTYPE har ikke noget med sagen af gøre, men tænkte jeg lige kunne smide det hele, så har man i hvert fald korrekt DTD!