Avatar billede lcos Nybegynder
02. juni 2011 - 21:34 Der er 9 kommentarer

Sporing på netværk

Hej alle
Jeg kunne godt tænke mig at vide, er det muligt at man kan spore en bestemt computer, på et bestemt netværk, på en bestemt dato?
Avatar billede chalde Seniormester
02. juni 2011 - 21:39 #1
Det tror jeg du må uddybe nærmere.
- Hvilken type netværk? (dit eget, virksomhed, internet)
- Dato? (tilbage i tiden eller forudbestemt)
Avatar billede lcos Nybegynder
02. juni 2011 - 21:47 #2
Altså jeg er langt fra den store computer ekspert. :)
Men det er et skolenet jeg hentyder til, som er et med kode.
Tilbage i tiden.
Avatar billede chalde Seniormester
02. juni 2011 - 21:51 #3
Så er de formentlig omfattet af logningsbekendtgørelsen. Så ja, det er muligt.

Logningsbekendtgørelsen: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=2445
Avatar billede lcos Nybegynder
02. juni 2011 - 22:24 #4
Forstår det nogenlunde, men gælder det alle hjemmesider?? :S
Avatar billede sifuentes Nybegynder
02. juni 2011 - 23:41 #5
Hvad havde du forestillet dig? Hvad er formålet med en log hvis den ikke skal logge?
Avatar billede lcos Nybegynder
03. juni 2011 - 16:22 #6
Jeg forstår ikke hvad du mener sifuentes.. :S
Avatar billede sifuentes Nybegynder
03. juni 2011 - 21:30 #7
Svaret giver sig selv hvis du sætter dig ind i Internets elementære opbygning (bit, bytes, paritet, pakker, IP-adresse, MAC-adresse, DNS o.s.v.)
Avatar billede lcos Nybegynder
04. juni 2011 - 13:36 #8
så dit svar er ja? og kan man spore disse hjemmesider? altså se hvilke hjemmesider man har benyttet?
Avatar billede m_soender Nybegynder
04. juni 2011 - 19:57 #9
Hvis du skal spore noget på et netværk kommer det lidt an på hvilken rolle du har på netværket. Hvis du skal lave noget seriøs sporing kræver det at du har adgang til routeren. Du skal have fat i routeren og have den til at eksportere netflow data hvis den kan. Så skal du have en netflow collector til at samle dine data op, og noget software som kan analysere dem for dig. Du kan evt. købe en løsning som Solarwinds Orion som boede kan fungere som netflow collector og analysator af din trafik.

Hvis du blot er almindelig bruger på jeres netværk er det ikke helt så nemt at logge trafikken da du så ikke har adgang til routeren således at du kan se al den trafik der passere på jeres internet linje.

Hvis du benytter trådløs netværk er det muligvis du kan opsnappe noget trafik i luften, men så er du helt sikkert på vej ind i en grå zone.