Avatar billede Slettet bruger
27. maj 2011 - 23:50 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Menu links skal ændre farve ved besøg

Hej folkens.

Jeg sidder og laver en lille hjemmeside til min mors hundekennel.
Jeg arbejder med en simpel menu, med links der skifter farve ved hover. Det hele virker fint, men jeg kunne også godt tænke mig at linket beholder farven jeg har defineret ved hover, når man besøger den pågældende side.

det skal fungere som følgende:

Hvis vi forestiller os vi er på siden "hvalpe" skal link farverne være som følgende:

Forside -> lysegrå
Om os -> lysegrå
Hvalpe -> mørkegrå
Kontakt -> lysegrå
Links -> lysegrå

osv.

Jeg kan få det til at virke, hvis jeg laver en lille billedfil til alle menu links i 2 farver, med et lille javascript jeg fandt, men kan altså ikke finde ud af få det til at fungere med normal tekst.

Nogle som har nogle ideer?
Avatar billede pstidsen Novice
28. maj 2011 - 00:16 #1
Avatar billede CCodam Nybegynder
28. maj 2011 - 01:15 #2
Der er flere muligheder, enten benytter du javascript, som du selv har været lidt igang med, ellers så benytter du php, tjekker hvilken side der er vist, og ved hjælp af en if sætning, sørger for det rigtige menupunkt bliver fremhævet, eller noget helt andet.

Det hele kommer an på hvordan din side er opbygget.

Jeg kan starte med at give dig et eksempel på, hvordan det ville blive gjort i javascript...

Javascript delen vil se nogenlunde sådan her ud (det er ikke testet):

<script language="javascript" type="text/javascript">

  function changeMenuTextColor(menu)
  {

    if (menu=="Forside")
      {document.getElementById('menuForside').style.color = '#ff0000'}
    else
      {document.getElementById('menuForside').style.color = '#0000ff'};

    if (menu=="OmOs")
      {document.getElementById('menuOmOs').style.color = '#ff0000'}
    else
      {document.getElementById('menuOmOs').style.color = '#0000ff'};

    if (menu=="Hvalpe")
      {document.getElementById('menuHvalpe').style.color = '#ff0000'}
    else
      {document.getElementById('MenuHvalpe').style.color = '#0000ff'};

  }

</script>

Selve dine menu links skal skrives ind i et <span> tag på denne måde:

<span id="menuForside" onclick='changeMenuTextColor("Forside");'>Forside</span>
<span id="menuOmOs" onclick='changeMenuTextColor("OmOs");'>Om Os</span>
<span id="menuHvalpe" onclick='changeMenuTextColor("Hvalpe");'>Hvalpe</span>

Avatar billede Slettet bruger
28. maj 2011 - 01:16 #3
det løser ikke helt mit problem. For i dette tilfælde (hvis jeg brugte a:visited) ville alle links blive mørke grå når man havde besøgt dem alle, så vidt jeg er orienteret.
Avatar billede Slettet bruger
28. maj 2011 - 01:17 #4
mange tak, det forsøger jeg mig med :) checker imorgen