Avatar billede PLYdavidfr Nybegynder
23. maj 2011 - 19:26 Der er 25 kommentarer og
1 løsning

Floppy som USB boot device ?

Davs.

Jeg har en computer som jeg gerne vil have reformateret, gennem en windows 7 bootable USB pen som jeg har lavet på forhånd, men mit problem er at jeg skal jo vælge USB som 1. boot prioty i BIOS ellers vil den jo ikke starte windows 7 wizarden eller hvad det nu hedder :)

Men det der står i boot prioty i mit BIOS er disse fire muligheder:

1. HDD
2. CD/DVD rom
3. Floppy group
4. Network group

Jeg ved at der burde stå USB for at føre det så enkelt som muligt men det gør der ikke og mit spørgsmål er om det så er muligt at bruge Floppy som en mulighed, men hvor man stadig bruger en USB pen ? altså måske snyde pc'en til at tro det er en Floppy drive istedet for USB ?

Håber i kan forstå mit spørgsmål ellers må i jo spørge hvis ikke i forstår det helt :)
Avatar billede 220661 Ekspert
23. maj 2011 - 19:33 #1
http://www.pendriveapps.com/virtual-floppy-drive/
Kender ikke lige programmet, så jeg ved ikke om man kan snyde pc med dette.
Avatar billede johnstigers Seniormester
23. maj 2011 - 19:35 #2
Hvorfor ikke bare bruge CD/DVD?
Avatar billede glvi93 Nybegynder
23. maj 2011 - 19:36 #3
Istedet for at gå ind i BIOS, så er der en mulighed for at vælge hvilken enhed computeren skal starte fra, det kan man lige når computeren starter, derfra trykker man en af disse(varierer pc til pc), ESC, F1, F12 eller DEL knappen, så kommer en skærm hvoraf man kan vælge enhed computeren skal boote fra. Derfra vælg din Usb.
Avatar billede PLYdavidfr Nybegynder
23. maj 2011 - 19:55 #4
Jeg bruger ikke CD/DVD fordi at jeg ikke har nogen og jeg ville gerne gøre det her uden at skulle betale for noget udstyr til at udføre det (selvom de altså kun koster mellem 40-60 kroner).

Men det der virtuel floppy drive program er jeg ikke helt med på hvordan fungere så jeg ville sætte stor pris på hvis nogle ville fortælle mig hvordan programmet fungere og fortælller mig hvordan jeg skal bruge det.
Avatar billede johnstigers Seniormester
23. maj 2011 - 20:03 #5
Ok :)

Men der er kommet andet forslag også. Hvad med det? (#3)
Avatar billede PLYdavidfr Nybegynder
23. maj 2011 - 20:11 #6
Ja men jeg er ikke helt klar over hvad BIOS er som jeg kan se men det der bliver snakket om 3# er også det jeg mener, altså at jeg skal vælge en boot prioty hvor jeg skal have USB men pc'en tillader mig ikke. Altså USB er ikke en mulighed.
Avatar billede Slettet bruger
23. maj 2011 - 20:43 #7
Hvor gammelt er dit bundkort? Hvis du ikke kan se et USB drev som mulighed, kan det jo skyldes, at muligheden ikke er der.

En virtuel efterligning af et floppy drev, fungerer vel som et floppydrev med et indhold på få MB? Og her drejer det sig om 2-3 GB.
Avatar billede PLYdavidfr Nybegynder
23. maj 2011 - 21:44 #8
Altså nu er det ikke min computer men en vens. Hans pc er en HP Compaq til 3.800 Kr. købt sidste år. Jeg har model nummeret: CQ5355SC
Avatar billede Slettet bruger
23. maj 2011 - 21:57 #9
Nå så er den jo ikke gammel. Måske skyldes det enten, at ikke al USB er sat til i bios, eller simpelhen det, at du har forsøgt at finde en USB stick, uden der var sat nogen i. Prøv, med en USB stick i, at finde den i bios under boot.
24. maj 2011 - 06:39 #10
...bruger ikke CD/DVD fordi at jeg ikke har nogen ... - Hmmm... hvor kommer WIN7 instalationen så fra ???
Avatar billede PLYdavidfr Nybegynder
24. maj 2011 - 08:39 #11
Det var installeret i forvejen... Hvad regner du med? Og der fulgte ikke nogen recovery disc med. Mærkeligt nok.
Avatar billede johnstigers Seniormester
24. maj 2011 - 10:05 #12
Jeg undrer mig lidt over hvordan du vil kunne installere det så?
Det lyder jo som om det bare er en kopi af den eksisterende installation du har på den USB?
Avatar billede johnstigers Seniormester
24. maj 2011 - 10:06 #13
Hvis der ikke følger recovery disc med, så ligger det som recovery på harddisken.
Kig manualen for at se hvordan man gør.
Avatar billede glvi93 Nybegynder
24. maj 2011 - 11:52 #14
#6 mener ikke boot priority, hvis man trykker på en af de andre taster som blev nævnt i #3 kan man vælge hvilken enhed computeren skal boote fra, men ikke boot priority.
Avatar billede PLYdavidfr Nybegynder
24. maj 2011 - 13:16 #15
okay tak for svaret jeg vil afprøve det og så vil jeg vende tilbage senere idag og fortælle om det var det jeg skulle bruge :)
Avatar billede johnstigers Seniormester
24. maj 2011 - 13:18 #16
Er stadig spændt på hvordan du vil kunne klare at installere det, uden installationsfiler...
Avatar billede PLYdavidfr Nybegynder
24. maj 2011 - 13:29 #17
Dem har jeg fra microsft's hjemmeside, hvor jeg downloadede en win 7 90 dages prøve version
Avatar billede johnstigers Seniormester
24. maj 2011 - 14:05 #18
Jeg er rimeligt sikker på at den ikke kan laves til en "fuld" version.
Men ser frem til om det vil virke :)
Avatar billede Slettet bruger
24. maj 2011 - 14:25 #19
Hvis det som der menes i #12 bare er en kopi af den eksisterende windows, som du bikser sammen med noget fra nettet, så er jeg overbevist om, at det aldrig kommer til at fungere.
Jeg har selv lagt win7 pro ind via et USB stick, fra en Iso fil, men
det skal gøres på en særlig måde. Windows selv kan ikke bootes fra en USB stick
Avatar billede johnstigers Seniormester
24. maj 2011 - 14:38 #20
Enig med #19

Hvad med #13 - er det undersøgt?
Avatar billede glvi93 Nybegynder
26. maj 2011 - 13:57 #21
#19 Man tager indholdet fra iso-filen, fx. mounter iso filen med Daemon Tools og lægger indholdet af iso-filen ned på USB'en.
guide til at installerer win7 fra usb http://www.ehow.co.uk/how_8376808_install-win-7-usb-chip.html
man kan også bruge Unetbootin http://unetbootin.sourceforge.net/
Avatar billede Slettet bruger
26. maj 2011 - 14:55 #22
Ok, men det kan gøres nemmere. Jeg tror det var noget fra Microsoft jeg brugte, er ikke sikker, men det program ordnede stort set alt selv, man skulle bare vise, hvor Iso filen lå.
Men så vidt jeg forstår, har spørger ikke nogen Iso, men har kopieret windows over på en USB???
Avatar billede Slettet bruger
27. maj 2011 - 22:38 #23
Vi har ikke hørt noget fra spørger siden d.24. Er det lukketid?
Avatar billede PLYdavidfr Nybegynder
30. maj 2011 - 08:17 #24
Hej igen

Det i to  diskutere eller snakker om med at mounte en iso fil på et USB, er altså også præcis det jeg har gjort... Jeg har ikke bare lagt iso filen direkte over på USB'et gennem denne computer (hvis det var det i tænkte på)

Men ihvertfald har jeg fundet en løsning på problemet og svaret ligger i #13 så john_stigers du må gerne lægge et svar :)

Tak for alle de gode svar fra alle
Avatar billede PLYdavidfr Nybegynder
30. maj 2011 - 08:21 #25
Jeg brugte et program der hed Unetbootin for at få iso filen på det USB der
Avatar billede johnstigers Seniormester
30. maj 2011 - 19:02 #26
Svar :)