Avatar billede nopper Praktikant
17. maj 2011 - 14:45 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Sammentælle antal tjekbose

Jeg ønsker at følge med i hvor mange medlemmer som er mødt. Jeg har lavet en medlemsliste, som er forsynet med en tjek boks ud for hvert navn.
Når jeg marker et medlem, som ankommet vil jeg gerne have en, som hel tiden talte op, hver gang jeg afkrydser et felt.
Avatar billede nopper Praktikant
17. maj 2011 - 14:48 #1
Når jeg marker et medlem, som ankommet vil jeg gerne have en tæller, som hel tiden tæller op, hver gang jeg afkrydser et felt.

Puha sikken engang sludder jeg fik skrevet først
Avatar billede repox Seniormester
17. maj 2011 - 14:51 #2
Og hvor langt er du selv kommet?
Avatar billede nopper Praktikant
17. maj 2011 - 14:52 #3
Desværre ikke så langt, da jeg ikke kan finde noget, som kan bruges. Jeg tænker lidt på onclick, men synes ikke rigtig je kan finde noget.
Avatar billede repox Seniormester
17. maj 2011 - 14:56 #4
Det vil sige du ikke selv har lavet noget?
Avatar billede nopper Praktikant
17. maj 2011 - 15:02 #5
Jeg er ikke lige med på, hvad du mener, men kartotek er lavet med en mysql database, men jeg mangler en ide til at tælle antal fremmødte medlemmer. Jeg tænkte her tjekbokse så jeg kunne tælle antal option.
option 1
option 2
option 3
option 4
option 5
Avatar billede nopper Praktikant
17. maj 2011 - 15:05 #6
her er lidt:
<form name="form1">
  <input type="checkbox" onClick="checkCheckboxes(0); return true;"> option 1<br>
  <input type="checkbox" onClick="checkCheckboxes(1); return true;"> option 2<br>
  <input type="checkbox" onClick="checkCheckboxes(2); return true;"> option 3<br>
  <input type="checkbox" onClick="checkCheckboxes(3); return true;"> option 4<br>
  <input type="checkbox" onClick="checkCheckboxes(4); return true;"> option 5<br>
</form>
Avatar billede repox Seniormester
17. maj 2011 - 15:08 #7
Du skal nok kigge på noget AJAX, hvis du vil have noget der tæller op som du får krydset af.

Så kan du jo bare bruge en checkbox og - som du selv siger - noget onclick.

Så, det ville muligvis være noget med

<input type="checkbox" name="participant" value="" onclick="java script: confirmParticipation( participantId );"> participant name

Og så ville du via AJAX kunne bekræfte og tælle op i databasen som du ville (pseudo-kode):

function confirmParticipation ( participantId )
{
  ajax.init();
  ajax.url = '/min_taelle_side.php';
  ajax.post = 'participantId=' + participantId;
  ajax.exec();
}
Avatar billede nopper Praktikant
17. maj 2011 - 16:41 #8
Nu er ajax for mig det samme runer, det kender jeg heller ikke noget til.øhm........... hvordan skal min_taelle_side.php se ud??????????.
Avatar billede repox Seniormester
17. maj 2011 - 16:46 #9
Det kommer jo an på din tabelstruktur, den måde du viser dit foreløbige resultat, hvordan du fortæller databasen om personen er mødt op og så videre...
Avatar billede nopper Praktikant
17. maj 2011 - 16:55 #10
Ja, jeg kan godt se problematikken. Jeg arbejder videre med det og vender tilbage på et senere tidspunkt.
Avatar billede coderdk Praktikant
18. maj 2011 - 00:01 #11
Med jquery er det blot:

Checkboxe checket: <span id="taeller">0</span>
<script type="text/javascript">
function taelCheckboxe()
{
  $("#taeller").html( $('input[type=checkbox]').filter(":checked").length );
}
</script>

Og så bare kald taelCheckboxe() i checkboxenes onclick/onchange...
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
18. maj 2011 - 07:33 #12
#11 vi er enige om at en js løsning er det nemmeste, en lille demo http://olsensweb.dk/test/experten/spm/939050/index_js.html

men kravet er at gemme opdateringen i en database, og der er repox ide med AJAX nok at foretrække, komplet eks http://olsensweb.dk/test/experten/spm/939050/939050.zip
Avatar billede nopper Praktikant
18. maj 2011 - 08:06 #13
ronols dit første eksempel er lige det jeg søger. Eksempel 2 kan je g bruge i anden sammenhæng. Smid et svar og tusind tak for hjælpen.
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
18. maj 2011 - 11:12 #14
svar