Avatar billede jcah Nybegynder
21. april 2011 - 15:01 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til tilretning af jquery menu

Hejsa

Arbejder som designer og er derfor ikke den store web-programmør, men det dog klare det basale selv :)

Jeg har brug for lidt hjælp med tilretning af en Jquery menu jeg har fundet. Ved ikke hvor svært det er, synes ikke selv det er de store rettelser, men det er for svært for mig.

Menuen jeg gerne vil bruge er denne: http://manos.malihu.gr/jquery-floating-menu

Det er den horisontale version.

Det jeg gerne vil have ændret er:
1: At den er konstant slået ud.
2: At det første felt - hvor der står Menu - også bare er et link som de andre.
3: At der bliver dobbelt så stor afstand mellem de enkelte sorte link kasser - så man kan skimte mere af bagrunden mellem dem.

Håber meget det er nogle rettelser der kan lade sig.

På forhånd mange tak for hjælpen.
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
21. april 2011 - 15:29 #1
er der nogle speciel grund til at du vil bruge en menu i Jquery ??, hvad er det ved menuen du godt kan lide ??

personligt ville jeg lave en menu i CSS feks denne: http://www.w3schools.com/css/css_navbar.asp, og evt låse denne fast til toppen af siden, så den ikke scrolller ud af browseren når du scroller ned af siden
Avatar billede jcah Nybegynder
22. april 2011 - 17:20 #2
Hej - tak for din kommentar -

Det jeg kan lide er netop at den følger med ned - hen over indholdet på siden - da jeg vil have noget meget lange sider.
Havde forhørt mig hos en bekend - der fortalte det var jquery jeg skulle have fat i - så det var grunden. Hvis det kan lade sig gøre uden script vil det klart være endnu bedre.

Har kigget på dit link - og det ser umiddelbart meget forståeligt ud - men hvordan låser man den fast? Og er det muligt at låse den fast et stykke nede af siden (fx. 300 px) samt få den til at stå centreret?

Tak for den fine hjælp.
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
22. april 2011 - 21:55 #3
Avatar billede jcah Nybegynder
23. april 2011 - 08:02 #4
ja - præcis i den stil - dog med undtagen af den store røde bar :)
via dit link er faktisk kommet rigtig tæt på mit ønskede resultat - mangler bare at finde ud af hvordan man kan centrere menuen på siden?

igen - tak for hjælpen!
Avatar billede jcah Nybegynder
23. april 2011 - 08:11 #5
evt. se her hvad jeg er nået frem til - hvor jeg altså nu bare mangler at få den centreret på side :)

http://dessein.dk/demo.html
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
23. april 2011 - 13:48 #6
Avatar billede jcah Nybegynder
23. april 2011 - 14:55 #7
hep - så tror jeg efterhånden jeg har lært det jeg skulle - har også læst lidt mere op på css selv - så nu tror jeg nok det skal lykkedes .

god idé med at angive det fra bunden istedet.

giver du et svar - så du kan få point :)
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
23. april 2011 - 18:42 #8
så dan endte den med at blive, uden brug af JS, og du fik lidt CSS ind under huden, hvilke er rigtigt godt som designer
jeg kan se du bruger opacity, vær opmærksom på IE's forhold til opacity
edb.internet.webdesign.html -> Opacity kompatibelt i IE? CSS             6 Mar. 2010, 19:34
http://groups.google.com/group/dk.edb.internet.webdesign.html/browse_thread/thread/6dbb9f4a31a00848/9c72a5e683ca9a4c?lnk=gst&q=Opacity+kompatibelt+i+IE%3F+CSS+#9c72a5e683ca9a4c
Avatar billede jcah Nybegynder
24. april 2011 - 09:33 #9
Er meget tilfreds med resultatet - og ja - fedt at lære lidt om css - skal nok blive nyttigt.

Det med opacity var også en indskydelse jeg fik da jeg læste om CSS - ikke sikkert det kommer med i det endelige design - men læser lige op på dit link alligevel. Tak.