Avatar billede Slettet bruger
19. april 2011 - 14:44 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

c-drevet opdelt i c-drev og ikke allokeret drev

windows 7 - HP 6 GB
fik et råd til evt. at kunne udvide min plads til systemgendannelsespunkter - rådet var flg.
højreklik denne computer
administrator
dischåndtering
højreklik c-drev
formindsk
og og og her formidskede jeg str. af c-drevet til under det halve
dette bevirkede, at jeg fik et nyt drev hvorpå der står "ikke allokeret" - forsøgte om jeg kunne formattere drevet men det kunne jeg ikke. forsøgte på en anden måde men der stod, at såfremt drevet igen skulle tillægges c-drevet ville den del af drevet alligevel ikke blive brugt som et dynamisk drev!
har lavet en systemgendannelse som naturligvis ikke annulerede hvad der var gjort. herudover er jeg gjort opm. på, at div. programmer ikke funker nu!
HVAD GØR JEG ????????????????????
har lavet ialt 5 recoveryer på denne kun et halvt år gl. HP pc og er parat til at kyle den ud!
Avatar billede Blandy Praktikant
19. april 2011 - 14:54 #1
Det er noget skidt at du har lavet den slags ændring på dit system drev. Selvom der står at der er en vis mængde plads ledig på systemdrevet, så kan OS stadig bruge dele af den frie plads til skjulte filer. Så dem har du nok ødelagt ved at ændre i partitionen.
19. april 2011 - 19:05 #2
...udvide min plads til systemgendannelsespunkter ... - lyder som noget 'vrøvl' set fra en "Nørd" (?) synspunkt ... Specielt når du så skriver at du forminsker systemdrevet, hvor netop systemgendannelsespunkter ligger ?
Øhhh - Hvordan har du fået den tanke på den måde ?

---

at div. programmer ikke funker nu... - hvordan det ?
Forventer at dine programmer er instaleret på systemdrevet (C:) ?
Avatar billede Slettet bruger
19. april 2011 - 19:55 #3
til karise larry!

ja det fandt jeg sørme da ud af var noget skidt men var faktisk en it-nørd som anbefalede det men jeg har nok været dum i min formulering af mit sp.mål! men jeg ønskede mere plads til flere systemgendannelsespunkter - derfor! han mente, at mit c-drev var rigeligt stort efter en halvering og at det ville udvide pladsen til disse systemgendannelsespunkter!
nu har jeg da omsider fået formatteret det ikke alkollerede drev til et Z-drev så har nu sammenlagt ligeså meget drev-plads som før fadæsen. men jeg aner ikke hvorvidt det nye drev er en del af c-drevet (og derfor dynamisk ELLER HVA´?????????? s.u. - har døbt drevet Z.)

vil jeg få problemer med det??? skal jeg igennem en recovery no. 6 nu indenfor det halve år min pc har eksisteret? og får det, at jeg nu har 2 hard-disk drev (foruden det externe) nogen betydning/eller giver det problemer??? OG SIDSTE SP.MÅL i denne omgang - vil en recovery rette op på mit C-drev igen til normal størrelse???
Avatar billede Slettet bruger
19. april 2011 - 19:58 #4
kom til at skrive et svar istedetfor en kommentar - var ikke meningen!'

til karise larry: kunne jo være, at nogle af mine downloadede programmer ville placere sig opdelt på begge drev?
19. april 2011 - 20:11 #5
...at mit c-drev var rigeligt stort efter en halvering og at det ville udvide pladsen til disse systemgendannelsespunkter!... - lyder stadig som noget 'vrøvl' *S*

---

Det 'nye' Z: drev er et nyt "selvstændigt" og indeholder sansynligvis ingen filer...

---

...vil en recovery rette op på mit C-drev igen til normal størrelse??? ... Sansynligvis!
Hvis du (stadig) har fornuftig plads tilbage på Systemdrevet (C:) - så la' sagen blive der!!!
Avatar billede Slettet bruger
19. april 2011 - 20:23 #6
til karise larry

vil det give problemer m.h.t. på hvilket drev mine downloadede programmer og div. ligger? har rigeligt plads på det drev (går jeg da udfra)!

jamen så vrøvler jeg - er helt fint med mig!

venter så og ser hvordan det går!
19. april 2011 - 20:48 #7
Når du instalere et program vil det sansynligvis lægge sig på systemetdrevet (C:) - at du nu har systemdrevet (C:) lidt mindre, vil jo ikke på nogen måde slette/flytte instalerede programmer til et andet sted ?
Avatar billede Slettet bruger
19. april 2011 - 21:01 #8
mange tak karise_larry - så lader jeg bare som ingenting - men hvad skal jeg egentlig bruge det nye drev til??? det udvidede jo ikke min gendannelses-punkt-kapacitet!

læg lige dit svar på ovst. som et svar så jeg kan gi´dig points -var lige nøjagtigt det jeg ville vide - om det gjorde noget!
19. april 2011 - 21:29 #9
Systemgendannelsespunkter ligger altid på systemdrevet !!! Og dette kan ikke ændres...

...udvidede jo ikke min gendannelses-punkt-kapacitet... - nææææ for du gjorde jo systemdrevet mindre[/i] (eller har jeg misforstået noget med hvad du har skrevet ?)

---

Det nye drev (Z:) kan evt. bruge til bestemt slags EGNE DATA (kun Video,film / kun Musik,lyd / kun dokumenter / kun foto,billeder / ...)

---

Systemgendannelsespunkter kan jo slettes enkeltvis vha CCleaner - værktøjer - Systemgendannelsespunkter ... for evt. at give plads på det nu [u]mindre
systemdrev *S*

---

Diskoprydning + Defragmentering kan også anbefales efter en sådan omgang...

---

Du kan altid omdøbe Z: til et andet (ledigt) 'drevbogstav' ...
Avatar billede Slettet bruger
19. april 2011 - 23:56 #10
tak til karise larry - er blevet en hel del klogere nu og herudover fået nye ting jeg skal prøve at sætte mig ind i!!!