Avatar billede Slettet bruger
19. april 2011 - 11:41 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

As3 Multiplayer Spil

Er der nogen af jer der ved, hvad der skal til for at lave et multi-player spil i Flash, hvor man kan spille sammen med andre over nettet?

Har selv spekulerede lidt over om man kan bruge en XML fil, som opdateres løbende, og deler værdierne, som fx X og Y kordinationerne, mellem brugerne.
Men spillet er et action-spil, med tempo, så jeg ved ikke om denne løsning er for ustabil.

Er der nogen, der kan hjælpe?

linnegaard
Avatar billede magic-mouse Novice
19. april 2011 - 12:17 #1
Når du skal lave et multiplayer spil er der 1 ting du skal overveje.

Skal netværks komunikationen styres på et P2P basis? Dette betyder at så længe der er en spiller aktiv i "verdenen" så findes den hvis alle logger ud forsvinder den "verden".

Alternativt kan den styres af en server, serveren holder "verdenen" permernent aktiv, dvs. er der ingen spillere online, så findes den stadig. Dette gør også at hvis alle logger ud så kan man vende tilbage til hvor man var tidligere.

P2P metoden virker godt i mange tilfælde og kendes eks. fra spil som Diablo 1. Denne metode kræver ikke nogen server og er mindre omkostningsfuld, dog har du ingen kontrol med hvad der sker og det vil være muligt at snyde.

Server versionen er modsat P2P og er dyr at have stående, men du har mere kontrol med om der snydes osv. Alternativt kan du lave spiller eget servere, som er kendt fra eks. Counter Strike. På den måde har du ikke udgifter med servere, men igen, mister du kontrol.
Avatar billede Slettet bruger
04. maj 2011 - 10:43 #2
tak for svaret. Send et svar, så jeg kan give point =)
Avatar billede Slettet bruger
04. juli 2011 - 13:42 #3
Skriv venligst et "svar", så du kan få dine point