Avatar billede totalpc Seniormester
01. april 2011 - 19:07 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

SELECT SUM giver problemer med NULL

Jeg har haft oprettet et tilsvarende spørgsmål i en anden kategori, men blev bedt om at flytte det herover. Jeg afventer lige point i den anden så lukker jeg det.

http://www.eksperten.dk/spm/935702#reply_7759583

Men sagens kerne:

Jeg har en hel del felter jeg gerne vil have summeret. Enkelte indeholder NULL og dermed får jeg intet resultat med en almindelig SUM(felt1+felt2) osv..
Jeg har prøvet diverse
NZ(sum(felt,0)
IFNULL
Coalesche

Men jeg kan ikke få noget at det til at virke. Kan I hjælpe?`

Her er mit sidste forsøg, men led mig endelig i den mest "rigtige" retning.

strsql2 = "Select Nz(SUM(fboldkontrol,0)) + Nz(SUM(mboldkontrol,0)) + Nz(Sum(aboldkontrol,0))  AS Ialt FROM Observationer WHERE [KampID]=" & ID

Jeg har også prøvet alt fra den anden tråd men har ikke fået noget af det til at virke
Avatar billede mortvader Nybegynder
01. april 2011 - 19:43 #1
Måske du skulle ændre felterne til ikke at måtte indeholde NULL, og så sætte standard-værdien til 0.

Det ville jeg gøre.
Avatar billede totalpc Seniormester
01. april 2011 - 19:50 #2
Men så skal jeg bare tjekke for hvert felt når jeg skriver ud, at det skal være blankt i stedet for 0. Men det er måske den bedste metode?
Avatar billede mortvader Nybegynder
01. april 2011 - 20:12 #3
Nej du definerer det i databasen.

Allow nulls = false
default value = 0
Avatar billede totalpc Seniormester
01. april 2011 - 21:11 #4
Nå ja ja, men så er mit problem at når jeg viser felterne i ASP så skal de være blanke. Der må ikke udskrives et 0. Så skal jeg lave kode i ASP til hvert felt hvor jeg siger hvis = 0 then blank. Hvis du kan følge mig. Men jeg har faktisk fået en brugbar løsningen i den anden tråd. Så jeg lukker også her. Vi du have point?
Avatar billede mortvader Nybegynder
01. april 2011 - 21:22 #5
Fint du fandt en løsning. Måske skulle du skrive den her i tråden, så fremtidige søgninger resulterer i positivt svar? :)

Nej tak til points! God weekend!
Avatar billede totalpc Seniormester
30. maj 2011 - 12:03 #6
OK, tak for input. Jeg finder lige tråden og smider den her også.