Avatar billede Slettet bruger
31. marts 2011 - 18:31 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Langsom NAS server

Jeg har lige købt en NAS sever "Verbatim Gigabit NAS external Hard drive 1TB.
Men den er ekstrem langsom. Manuel øverførsel (Copy to) af 3.34GB tager 16 minutter.
Det er et kombineret Modem og router fra yousee
Styresystemet er windows 7 pro.

Jeg har desuden det problem, at jeg kun kan åbne "Guest-share
Admin og Public har access denied og jeg kan ikke lave en Take owner.
Jeg oprettede også en anden konto, men den står for sig selv og er tom. D.vs. der kan ikke oprettes noget i den.
Kan man nulstille harddisken og begynde forfra.
Det er min første NAS, og jeg er helt blank.
Avatar billede Slettet bruger
31. marts 2011 - 21:06 #1
Fandt ud af at nul stille og begynde forfra.
Overførselshastigheden svinger mellem 2.59MB og 3.2MB/sek
Men denne gang gik overførslen i stå, med besked om, at undersøge om jeg var på nettet:(
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
31. marts 2011 - 22:42 #2
Hvis du kører din gigabit nas gennem en router med 100 mbit, så vil hastigheden ikke komme meget op.

Har du prøvet at forbinde direkte mellem computer og NAS for at teste?
Avatar billede Slettet bruger
31. marts 2011 - 22:57 #3
Det var da pudsigt. Jeg havde lige gået på for at lukke spørgsmålet, men fint nok. Alle informationer velkommen.
Nej jeg vidste ikke man kunne forbinde direkte, det er jo et netværkskabel.
Men grunden til at jeg ville lukke var, at jeg udskiftede netværkskablet som fulgte med til et andet, og så kørte overførslen med 9-10 mb/sek.
Er det ikke acceptabelt?

Jeg har lige testet min yousee hastighed til:
download 24.4mb/sek
opload 03mb/sek
Men de ting hænger måske ikke sammen?
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
31. marts 2011 - 23:04 #4
9-10 mb/s tyder på at du kører på 100 mbit.

Det er i princippet fint nok, men har du en gigabit NAS og et gigabit netværkskort i din pc (og ikke bruger wifi) bruger du dem ikke til noget.

Min Synology DS408 kan snige sig op på 20-35 mb/s ved at jeg har en gigabit switch sat op.

Om det er et problem er op til dig jo, tager du backup kan du bare lade maskinen stå og et Word-dokument kan ikke mærke forskel. Men flytter du tit store filer vil det tage måske ½ så lang tid.
Avatar billede Slettet bruger
31. marts 2011 - 23:05 #5
Nu forstår jeg ikke en brik. Den sidste overførsel røg ned på 584kb/sek. Bare den NAS ikke er syg?
Avatar billede Slettet bruger
31. marts 2011 - 23:08 #6
Ok jeg skal altså købe et gigabit netværkskort. Jeg har kabel.
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
31. marts 2011 - 23:28 #7
Hmm jeg ville nok lige måle lidt mere før jeg kastede mig ud i noget.

Desuden: Hvis du kører det over en almindelig router får du ikke meget ud af det, heller ikke selvom du har gigabit netværkskort.
Avatar billede Slettet bruger
31. marts 2011 - 23:35 #8
Ok så ser jeg tiden lidt an og håber på en mere stabil 9-10mb/sek. Det kan jeg godt leve med. Det er bare backup for ting jeg ikke vil miste.
Tak for svaret, læg venligst et svar.
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
31. marts 2011 - 23:41 #9
God fornøjelse - og driller NAS skal det bare fejlmeldes.