Avatar billede fmm2000 Nybegynder
28. marts 2011 - 09:08 Der er 4 kommentarer

Mangler ip til printserver i NAS

Min gamle dlink printserver er netop stået af.

Når jeg satte min hp 3050 laserjet printer op (som ikke har LAN-indgang) via denne printserver i xp, gjorde jeg følgende. Ny printer - lokal printer - opret tcpport - så indtastede jeg ipadressen, som stod på den lille dlinkprintserver.

Da dlinken nu er stået af, har jeg istedet sat usb-stikket fra printeren ind i min seagate Nas 220 som har mulighed for printserver.

I windows 7 kan jeg godt få printeren til at virke som netværksprinter på en bærbar.
Jeg gør følgende. Ny printer - Netværksprinter - og så dukker den op og kan vælges. Meget nemt.

I windows xp kan jeg ikke få det til at virker.
Jeg ved, hvad ip-adressen er på selve NAS´en.
Når jeg f.eks. indtaster den i min browser kommer jeg til siden, hvor man skal indtaste brugenavn og adgangskode for at komme ind i administrationsdelen.
Bruger jeg denne adresse til tcp-porten i xp virker det ikke.

Måske er det en helt anden ip-adresse jeg skal bruge?
Nogen der kan hjælpe med et godt råd.

Bag på NASen står der et hostname og en mac-adresse, men ikke noget om ip.
Avatar billede claes57 Ekspert
28. marts 2011 - 09:23 #1
kan du ikke i win7 få vist ip-adressen på printer
kontrolpanel/netværk
klik på 'vis hele kortet' og der finder du din printer - i egenskaber ses ip-adressen.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
28. marts 2011 - 09:29 #2
Det burde være NAS-IP´en du skal bruge.

Siden det ikke virker, kunne det også tyde på at din firewall eller evt. antivirus software driller lidt. Prøv forsøgsvis at slå den ene eller den anden fra - MIDLERTIDIGT! :-)

Ellers må du ty til manualen for din NAS, for at lure hvordan du printer.

Jeg tror desværre ikke IP adressen optræder på Win7 - den printer jo blot til DNS-navnet, den har fået fra NAS´en.
Avatar billede fmm2000 Nybegynder
28. marts 2011 - 09:55 #3
Jeg kan ikke lige finde det sted under netværk i win7, hvor der står Vis hele kort.
I kontrolpanel på win7 (hvor printeren virker) trykker jeg på Netværk og internet og herefter Vis computere og enheder på netværket. Her kan jeg ikke se nogen printer. Nasen optræder dog både under overskriften Computere, lagerenheder og medieenheder.
Alle steder med den ip-adresse, der giver adgang til at indtaste brugernavn og adgangskode for at komme ind i admindelen af NAS´en.

Stadig i win7
Under Kontrolpanel - Hardware og Lyd - Vis Enheder og printere,
kan jeg se printeren.
Her højreklikker jeg så på printeren - vælger Printeregenskaber -Porte.
Problemet er bare, at alt er gråt. Der er tilsyneladende ikke valgt nogen port og man kan heller ikke vælge nogen.

Win xp.
På xp-maskinen har jeg prøvet at frakoble firewall og antivirus og vælge den ip-adresse som giver adgang til login-siden for NAS´en, men det virker stadig ikke.
Avatar billede fmm2000 Nybegynder
28. marts 2011 - 09:57 #4
Forresten har jeg lige prøvet at installere printeren på en maskien som har win vista.
Her gjorde jeg på samme måde som i win 7.
Altså tilføj printer og så vælge netværksprinter.
Når vista-maskien så søger efter netværksprintere kommer der ikke nogen printer frem som kan vælges.