Avatar billede christian777 Nybegynder
26. marts 2011 - 18:25 Der er 4 kommentarer

Hjemmeside med høj traffik - hvilken server skal man vælge?

Hej,

Jeg overvejer på et tidspunkt i fremtiden at åbne en .php CMS hjemmeside som har til mål at nå op på følgende tal:

-Meget traffik, ca. 2-3 millioner besøgende om måneden fra hele verden.
-Der vil nok være 3.000-4.000 sider, ca. 350 slideshows, men ingen videoer.
-Forside med flash animation.
-Forum med flere tusinder besøgende
-Flere tusinder pdf filer forventes downloaded om måneden.
-Bannere vil højst sandsynligt fremstå på de fleste sider.

1) Hvad ville det koste at få hostet et sådanne site? Både med og uden maintenance? Hvad ville i skyde på at det ville kræve mht. CPU, RAM, harddisk og bandwidth?
2) Hvis jeg vælger en server i USA men de fleste kunder kommer til at være i Europe, vil dette gøre siden relativt langsom i Europa?
3) Hvad hvis hjemmesiden på sigt nåede op på 20 millioner besøgende om måneden, hvor meget ville man ca. kunne forvente at betale for hosting?
4) Kender I et bestemt hosting site I kan anbefale, og hvorfor?

Tusind tak for hjælpen!
Avatar billede clb92 Nybegynder
26. marts 2011 - 20:27 #1
2-3 millioner besøgende om måneden??? Ikke for at virke som en lyseslukker, men må man have lov at spørge, hvad det er for en hjemmeside?
Avatar billede mikaelch Novice
27. marts 2011 - 19:27 #2
kræver nok 3000 kr til 100.000 kr om måneden men med det besøgs antal skulle der være rimeligt nok antal besøgene der giver indtægt

dog stor forskel hvor aktive dem er forummet , hvor mange billeder der er på siden, om nogle sider meget online mv.

derved ingen kan svare helt præcist men jeg ville købe den mindste served der findes og udbygge det når det er nødvendigt for det regnes vel ikke med 2-3 millioner besøgene fra dag 1 af
Avatar billede _et Praktikant
27. marts 2011 - 21:42 #3
Et lille indfald:
Kravene til systemet, og dermed prisen er meget afhængige af hvordan den ønskede funktionalitet programmeres - Dette påvirker jo mængden af client, server cpu fordeling og bandwidth!

Jeg vil mene at det er meget svært at give et konkret svar.
Kig evt her:
http://www.rackspace.dk/managed-hosting/hostinglosninger/managed-hosting/linux-hosting/
Avatar billede christian777 Nybegynder
02. april 2011 - 13:00 #4
Tak for svarene!

@mikaelch - Det er meningen at der ikke skal være nogle produkter på hjemmesiden og at der kun skal tjenes penge via Adsense, og hvis jeg finder nogle kunder til at reklamere på egen hånd. Burde AdSense under alle omstændigheder være nok til at at klare mindst hostingomkostningerne? Op til 100,000 kr lyder af rigtigt meget, måske jeg skulle undgå at åbne et forum, eller sige nej til video reklamer? Du har ret i at der helt sikkert vil gå en del tid før den når op på de helt store besøgstal, så måske man skulle starte med virtuel hosting de første måneder?

@et - Har du nogen tips til hvordan det ville være mest fornuftigt at programmere siden?