Avatar billede everest Nybegynder
20. marts 2011 - 10:01 Der er 7 kommentarer

film, foto og musik på tv.. gerne trådløst

Hej hej.

Nu blev det så min tur til at spørge de kloge om lidt teknik

Jeg har købt et samsung le40c755 tv og kunne godt tænke mig at se film, fotos og høre musik på... evt trådløst.

Hvad og hvordan er det smartest??

Ved at man kan tilslutte enten netværkskabel eller wifi dongle, til tvet, og på den måde "komme på nettet".

Har set lidt omkring en NAS server... Hvad er det præcist, hvordan virker det til tvet og hvad er forskellen på om de er med eller uden harddisk??

Hvilke stumper skal der købes for at man kan vælge den film man vil se på tvet, med fjernbetjeningen, uden at skulle sætte filmen i en dvd??

Jeg er totalt rookie på dette område, så et svar må gerne være på let forståeligt dansk uden de vilde tekniske betegnelser (med mindre der følger en forklaring med  )

Håber i kan hjælpe en uvidende stakkel
Avatar billede claes57 Ekspert
20. marts 2011 - 10:10 #1
hvis du kan finde en minipc med en medievenlig linux (og blueraydrev hvis du mangler en dvdafspiller), så kabel den til tv. Med trådløst (bluetooth pga rækkevidde) tastatur og mus, så kan du styre det fra sofa (?).
Minipc kan så godt køre trådløst til router - men ved streaming af film er kabel klart bedre.
Avatar billede everest Nybegynder
20. marts 2011 - 13:08 #2
Kan man ikke forbinde, evt en server, trådløst med tvet, så man kan finde serveren, på fjernsynet og vælge film, foto eller musik fra fjernbetjeningen??

hvad skal der så til
Avatar billede claes57 Ekspert
20. marts 2011 - 18:14 #3
det kan du godt - jeg giver bare en ide til, hvad du vil om 3 mdr, og ikke gider familiebilleder længere. Så skal du have youtube/facebook og online-aviserne og andet internet gøgl på tv, så det kan du lige så godt tænke ind fra starten.
Avatar billede everest Nybegynder
21. marts 2011 - 20:55 #4
hvad er en NAS server og hvad er forskellen på en med og uden harddisk??

For lige at samle tingene... hvis jeg køber en usb dongle til tvet og slutter en server til routeren.. kan jeg så rippe alle mine dvd film, cder og fotos og ligge dem på serveren og så vælge dem fra tvet??

Kan man sidde på en computer et andet sted og finde film, billeder m.m på serveren der står herhjemme??
Avatar billede claes57 Ekspert
22. marts 2011 - 09:04 #5
er NAS er typisk en linux-maskine uden skærm og tastatur - og den skal have harddisk. Styres fra andre maskiner i nettet via browser.
Da du typisk vil placere 'alle film og billeder' der, så husk backup - dvs tag en NAS med to diske i RAID 1 som den lette vej.

Hvis du skal have adgang til den udefra (en pc på internettet), så skal du hjemme have fast ip-adresse (typisk et lille ekstra månedligt gebyr til din internetudbyder), og din router skal have en port åben, så den tillader udefrakommende adgang til NAS (og kun den). Hvis bare én pc udefra skal kunne se film fra din NAS, så skal du have en høj uploadhastighed på dit abonnement. Ellers er det langt lettere at lave nogle kasser med billeder og film på http://letscrate.com/ og dele det lovlige der.

En NAS uden harddisk er 'noget salgs-vrøvl'. NAS=Network-attached storage (uden storage/disk?). Det er så bare en dims med stik, der samler muligheder for at udstyr kan kobles til tv - hvis du slutter en usb-disk til den vil det køre noget langsommere end en rigtig NAS, og hvis der nu er en, der streamer musik, og en der ser film, så kan usb-diske næppe følge med.
Avatar billede everest Nybegynder
23. marts 2011 - 20:24 #6
tak for det gode svar... hvordan giver man point??
Avatar billede claes57 Ekspert
23. marts 2011 - 20:46 #7
jeg har ikke lavet et svar - så du kan bare lukke ved at acceptere dit eget svar. Det er helt ok med mig.