Avatar billede nopper Praktikant
27. februar 2011 - 14:43 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

vsftpd server til 2 domæner

Jeg har en testserver kørende, ubuntu 10.04. Jeg har to domæner tilnyttet serveren både web og mail. Nu vil gerne have en vsftpd server, som skal bruges til begge domæner. Er der nogen der kan hjælpe mig videre med opsætningen?
Avatar billede jakobdo Ekspert
27. februar 2011 - 15:13 #1
Du sætter vel bare ftp serveren op på serveren ip.
Og så laver du en dns pegning for de 2 domæner:

ftp.domæne1.dk -> IP til ftp-server
ftp.domæne2.dk -> IP til ftp-server
Avatar billede nopper Praktikant
27. februar 2011 - 15:20 #2
Ja,det kan vi godt blive enige om, men hvordan fortæller jeg ftp serveren, at ftpbruger_1 skal bruge domæne 1 og ftpbruger_2 skal bruge domæne 2.
Avatar billede jakobdo Ekspert
27. februar 2011 - 15:40 #3
Ahh, sorry... Misforstod spørgsmålet. :o)
Eller...

Det du så skal gøre, er at oprette brugere virtuel og så give dem et homedir, som matcher dine domæner.

Se f.eks. her: http://www.howtoforge.com/vsftpd_mysql_debian_etch
Avatar billede nopper Praktikant
27. februar 2011 - 15:52 #4
Jeg har kikket på den, men er den ikke kun til 1 domæne?
Avatar billede jakobdo Ekspert
27. februar 2011 - 15:57 #5
Nej, for du skal oprette en bruger pr domæne.
Alternativt kan du kigge på proftpd, den ved jeg har direkte integration til mysql, hvor man "bare" opretter brugerne der og angiver deres homedir.
Og så er de låst den vej.
Avatar billede nopper Praktikant
27. februar 2011 - 16:14 #6
Ja, det kan jeg godt se nu. Tak for hjælpen smid et svar og du får pointene.
Avatar billede jakobdo Ekspert
27. februar 2011 - 16:16 #7
Svar!
Avatar billede jakobdo Ekspert
27. februar 2011 - 16:31 #8
Takker for point.