Avatar billede mishrah Nybegynder
16. februar 2011 - 10:21 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til select at toplister via flere tabeller

Hej gutter,

Jeg har brug for at lave et udtræk - Top 5 mest aktive virksomheder (dvs. de virksomheder der har lavet flest entries i loggen).

Min tabelstruktur er således:

Virksomheder
[id]
[navn]

Medarbejdere
[id]
[navn]
[virksomhed_id]

Log
[id]
[dato]
[event]
[medarbejder_id]

En entry i loggen er således bundet op på en medarbejder, som er bundet op på en virksomhed.

Jeg har nu brug for at få en top 5 over mest aktive virksomheder - altså de virksomheder der har lavet flest entries i loggen.

Jeg håber det giver mening, og håber der er nogen der kan hjælpe - det er ved at drive mig til vanvid :)

På forhånd mange tak,
/Martin
Avatar billede arne_v Ekspert
16. februar 2011 - 15:03 #1
proev:

SELECT virksomheder.navn,COUNT(*)AS antal
FROM log,medarbejdere,virksomheder
WHERE log.medarbejder_id=medarbejdere.id AND medarbejdere.virksomhed_id=virksomheder.id
GROUP BY virksomheder.navn
ORDER BY COUNT(*) DESC
Avatar billede mishrah Nybegynder
16. februar 2011 - 17:10 #2
fantastisk! Works like a charm :)

Kort og præcist lige hvad jeg havde brug for!

Smid bare et svar, så du kan få point :)
Avatar billede arne_v Ekspert
16. februar 2011 - 17:16 #3
svar