Avatar billede petert Forsker
16. februar 2011 - 08:35 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Software til måling af netforbindelsen.

Hej alle
Har man software til måling af net forbindelsen eks over 8 dage.
Problemet er et firma med adsl forbindelse. Dette firma er i tvivl om hvilken hastighed de har brug for Fiber/ADSL.
Problemet er at belastningen er forskellig over døgnet.
Kan man sætte noget på eks i 8 dage og derefter se noget statestik, om hvornår der er spidsbelastning osv.

Mvh
Petert
Avatar billede mcb2001 Nybegynder
16. februar 2011 - 09:30 #1
problemet er at du skal have al trafik der kommer helt ud til routeren.

Mit forslag er at du kigger på om den switch der sidder før routeren har mulighed for SNMP eller spejling af data fra én port til en anden, for så vil du kunne bruge f.eks. wireshark til at læse al trafik på en port og så se hvor meget der kommer helt ud til routeren.

Ellers vil du jo også få lokalnetværks trafikken med i din overvågning.
16. februar 2011 - 16:30 #2
http://www.paessler.com/prtg ???

Så får du det grafisk over X minutter/timer/dage ...
Jeg bruger det selv...
Avatar billede petert Forsker
17. februar 2011 - 08:22 #3
Hej og tak for indlægene.
Ang. indlæget fra Karise_Larry, har jeg nogle ydeligere spørgsmål.
Jeg har kikket på Paessler.com. Jeg er i tvivl om hvordan dette sættes op konkret.(jeg tænker på kører det på en speceil maskine med softwaren, tilsluttet ved switsen. Eller kan det kører på en hvilken somhelst maskine i huset)?

Mere om problemet.
Problemet er i en virksomhed med en 100 MB fiber forbindelse ind til et krydsfeldt og pds kabling indternt i firmaet.
Firmaet kører bla. en Axapta løsning via en service udbyder, hvor serveren står i Ålborg og firmaet ligger i Nordsjælland.
Der er ca 10 brugere fast på denne axapta løsning konstant(+30 andre der alle har adgang til internet). Dette genererer lige meget up og download.

Der sker dagligt en masse udfald og utilsigtet hendelser, som ingen hved hvor kommer fra.
For at finde mulige fejlkilder, og for at kunne dokumenterer om fejlen ligger internt eller hos udbyderen ønsker vi en løsning.

Mener du Karise_larry at Paessler kan løse min opgave?
og hvordan kommer jeg igang.?

MVH
Petert
17. februar 2011 - 08:45 #4
Hos mig er den instaleret på min "Server" (W2003 Server), der bla. fungerer som Internet gate/DHCP/Firewall/Fildelning/.. mm. med 2 netkort. Èt til verden og ét til lokalt LAN. Og i softwaren kan jeg selv bestemme hvilket af nævnte netkort jeg vil 'kigge' på ...
Avatar billede petert Forsker
17. februar 2011 - 09:12 #5
Hej Karise_larry
Tak for hurtig og kompetent svar.(sådan er det altid når jeg læser svar og indlæg fra dig)

Jeg vil prøve og få sat dette op så vi kan få noget dokumentation på problemet.

Læg et svar så vi kan lukke

Tak for hjælpen
MVH
Petert
17. februar 2011 - 10:07 #6
... når det virker efter ønske !
10. marts 2011 - 19:12 #7
... og så nu ?
10. marts 2011 - 19:12 #8
Ping...

Dette er så et [svar]...
Avatar billede petert Forsker
11. marts 2011 - 08:11 #9
Tak for hjælpen.Karise_larry
MVH
Petert