Avatar billede ballum-it Praktikant
06. februar 2011 - 00:02 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

Sitemap.asp med links

Jeg vil gerne have et sitemap til min side. Jeg har set nogle har et sitemap.asp, hvor man kan se links til samtlige sider på hjemmesiden. Men hvordan laver jeg sådan et site?

Hvis nogen har et eksempel jeg kan kigge på, vil det være nemmere for mig at forstå. :)
Avatar billede frozenink Nybegynder
06. februar 2011 - 07:39 #1
Prøv at læse denne Introduktion:
http://hjemmesideskolen.dk/scripts/map.php?id=mapint

den giver en ret god forståelse, og ellers skal du give nogle flere oplysninger omkring din side, hvad er den baseret på ?? Database / CMS / hjemme kodet.
Avatar billede ballum-it Praktikant
06. februar 2011 - 11:06 #2
Siden er hjemmekodet i asp med mySql database. Oprettet med et templates, og derfra lavet de forskellige sider.
Avatar billede ballum-it Praktikant
06. februar 2011 - 11:09 #3
Åh jeg har da vist misforstået det lidt. Jeg kan nemt selv oprette den, men havde en ide om at den selv fandt siderne der skulle på listen og også selv opdaterede når der kom nye sider til.

Men som det ser ud, laver man selv det hele. Er det korrekt forstået?
Avatar billede lars_ Nybegynder
06. februar 2011 - 14:30 #4
Hvis du har det hele liggende i MySQL, så skulle det da ikke være så svært at trække en liste ud over samtlige sider på sitet, og så pæsentere det lidt pænt med html?

Du har vel struktureret databasen ordentligt så du kan se forskel på de forskellige side-typer?
Avatar billede ballum-it Praktikant
06. februar 2011 - 19:15 #5
@Lars: Kan ikke se dit spørgsmål giver mig det endelige svar. Synes jeg bestemt mere frozenink gjorde med linket til en beskrivelse.

Så sorry, den vil jeg ikke acceptere.
Avatar billede frozenink Nybegynder
06. februar 2011 - 20:06 #6
@ Qbruger - Du har jo selv svaret i din # 2 & 3, og lars lidt i # 4.
Du må kode en side som trækker fra din mySql, F.eks "titel" "overskrift" eller hvad du måtte ønske.
Og, ja det er din Sitemap.
Tilrettes som du selv ønsker.
Avatar billede keysersoze Guru
07. februar 2011 - 10:15 #7
Du kan - i teorien - godt lave en side/et sitemap som selv finder nye sider når de kommer til, men det kræver at du sætter fx et cronjob op som med et vist interval gennemløber hele strukturen på din side, altså lidt som søgerobotterne fra søgemaskinerne gør, og gemmer enten i databasen eller i en fysisk fil. Men tro mig, det er en betydelig større opgave end det er at læse oplysningerne direkte fra din database i det øjeblik dit sitemap forespørges og det er også med database-løsningen du får det mest præcise resultat.
Avatar billede ballum-it Praktikant
07. februar 2011 - 11:31 #8
Okay, det er ikke besværet værd, så henter fra databasen istedet for.

Det var også det jeg havde i tankerne fra start. Så det vil jeg gå videre med. Mange tak for svarene. Dem der vil have del i point, må smide et svar :)

PS. henter man altid oplysningerne fra databasen, eller er der også dem der sidder og manuelt skriver samtlige links til siderne ned?
Avatar billede keysersoze Guru
07. februar 2011 - 12:13 #9
Det kommer i høj grad an på hvad formålet med sådan et sitemap er - vil du have alt publiseret indhold med eller alt indtil et vist niveau i din struktur vil det altid komme fra databasen (dog kan det genereres på forskellige tidspunkter, caches osv da det ikke altid er det smarteste konsekvent at trække det fra databasen når sitemappet efterspørges - et sådant er også oftest målrettet søgemaskiner og ikke brugerne (hvor misforstået det så end er)) men vil du lave et designmæssigt flot sitemap med meget specifikt indhold og som ikke nødvendigvis afspejler dit indhold og dets struktur 100% kan det sagtens laves manuelt.

Der findes også stadig masser af sider som ikke har en database bag sig men består af en masse masse HTML-sider og her vil der selvfølgelig ligge manuelt arbejde bag.

bemærk dog, at metoden til at nå frem til et resultat først bør overvejes når resultatet er defineret og dit resultat er ikke kendt for os så vi kan jo kun gætte.
Avatar billede keysersoze Guru
07. februar 2011 - 12:15 #10
Med det forstås, at der er stor forskel på om du vil lave et pænt og overskueligt sitemap til din sides besøgende, om du vil lave et XML sitemap til søgemaskinerne eller noget helt tredje.
Avatar billede ballum-it Praktikant
07. februar 2011 - 12:42 #11
Den er beregnet til søgemaskinerne.
Avatar billede keysersoze Guru
07. februar 2011 - 13:03 #12
i så fald vil database-løsningen være den rigtige - i hvert fald så længe du har 100% styr på hvad dit sitemap kommer til at indeholde i forhold til din egentlige side så der ikke opstår forskelle.

Jeg vil dog til enhver en tid hellere lægge min fokus på at opbygge en pæn og læsbar struktur på mit site end at spilde tid på et sitemap - du vinder så meget mere ved at have opbygget dit site korrekt end ved at oprette et sitemap søgemaskinerne måske og måske ikke læser. Samtidig kan et sitemap skjule flere grundlæggende fejl man ellers kan have begået på ens site.
Avatar billede ballum-it Praktikant
07. februar 2011 - 13:47 #13
Jeg vil tage en overvejelse, om jeg overhovedet skal have et site map. Siden er ellers pæn opbygget, så i princippet skulle det jo ikke være nødvendigt. Men der er mange meninger om hvad man skal og ikke skal, men nu har jeg fået lidt at tænke over, så videre kommer jeg dag

Tak for informationer og hjælp :)