Avatar billede patriotdanmark Nybegynder
04. februar 2011 - 18:13 Der er 9 kommentarer

sporing af stjålet PC

hej

jeg er lidt nysgerrig, jeg har hørt man kan spore en stjålet bærbar, ved hjælp af netværkskortet.. men jeg kan ikke se hvordan det skulle kunne lade sig gøre, og da slet ikke hvis den er helt ny og aldrig har været på nettet... det var en hæftig debat mellem mig og nogle venner der udløser spørgsmålet..
Kan man spore en Bærbare på netværks kort hvis den har været på nettet før? og kan man hvis det er en helt ny Bærbar der ikke har været pakket ud?? ved det lyder lidt underligt. men vi bliver aldrig enige så vi håber der er en der kan svar klart og tydeligt :-)
04. februar 2011 - 18:28 #1
Nok mere teori end praksis:
Ethvert netkort/IP-enhed har en MAC-adresse.
Hvis den MAC-adresse er tilmeldt et "sporings"register, så kan det - i teorien - registeres hvis den kommer på nettet. Og måske hvorfra ...

Men så skal den selvfølgelig tilmeldes/registeres først i dette system... osv osv osv ...

---

Visse (dyre) firma bærbare har en GPS chip indbygget, og kan spores den vej... men det er en helt anden sag...

---
Avatar billede Vandreren Novice
04. februar 2011 - 18:36 #2
GPS-chippen undtaget, så forudsætter de fleste sporingsteknikker, at tyven ikke ændrer noget ved computeren.

Men der er sikkert firmaer, der tjener gode penge på at sælge tryghedsfølelse. :)
Avatar billede patriotdanmark Nybegynder
04. februar 2011 - 18:45 #3
Men hvis man slutter en stjålet sprit ny bæerbar til nettet ville der i teori et sted den ville poppel på en skærm et sted. Kun på grund af netværks kortet? Det jeg ik tror på er at en ny bærbar er født med en slags finger aftryk.  Som der kan spores direkte til hvor den er sat til netværk.
Avatar billede claes57 Ekspert
04. februar 2011 - 20:49 #4
#3 ip-adresse kan spores, og for de interesserede kan også mac-adressen logges.
Så jo - et logon er nok - og med de data, der bliver logget nu til dags, så kan det spores måneder tilbage, hvis der er penge i det.
mac-adressen ligger hos producenten - så hvis der er vilje til at spore sin pc til producent (du skal have fx en stregkode med bestillingsnummer - varenavn er ikke nok), og derefter via mac til nettet, så er det en let sag - bare et spørgsmål om pris og lidt omhu.
Avatar billede jonah.hex Nybegynder
04. februar 2011 - 21:25 #5
mac kan jo ikke spores bag en router.
så sætter jeg en PC bag min egen fierwall/router så er der ikke nogen der ser den MAC, den eneste mac der bliver set er min routers og det er ISP der ser den
Avatar billede claes57 Ekspert
04. februar 2011 - 21:38 #6
og ISP vil/kan/må ikke levere data videre til politiet?
Det skal de faktisk gøre - ellers var der ingen grund til lovgivning om logning af data.
Og bare rolig - du kan spores. Vidste du, at laser-farveprintere gemmer nogle få gule dotter på hvert udskrevet ark? Disse klatter går tilbage til producent og serienummer, så 'man' altid kan spore en printer brugt til noget dubiøst tilbage til brugeren - skulle du fx lave pengesedler...
Avatar billede claes57 Ekspert
04. februar 2011 - 21:42 #7
Avatar billede jonah.hex Nybegynder
04. februar 2011 - 21:43 #8
jeg vil da skide på printer

Jeg er da klar over at ISP skal udlever info til politiet hvis de ønsker det. Men derfor kan de stadig ikke se de MAC der er bag mit netværksudstyr
Avatar billede Vandreren Novice
09. februar 2011 - 18:01 #9
Det er ikke umuligt at ændre en MAC-adresse. Med det rette program kan MAC-adressen blive "fornyet" ved hver genstart.