Avatar billede tkuhlmann Nybegynder
03. februar 2011 - 17:45 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

hej nul stille mit 775Dual-VSTA bundkort

ja jeg har set i har hjlupet en her inde med noget nulstille at bundkort jeg har prøvet at gøre som i har skrevet med batteri men det med jumper der kan jeg ikke fine hvis det skulle være ved batterit det skulle være på forhånd tak

ps skulle opdater min bios og efter det virker min com ikke den vil ikke instaler xp igen men kun windows 7 men der køre den  ikke ordenligt kan man på en eller anden måden slette den bios opdatering som helt sikkert ikke er den rigtig
Avatar billede thov Forsker
03. februar 2011 - 18:02 #1
Du kan sagtens flashe tilbage til en tidligere BIOS version, men det er næppe problemet.
Det er nok snarere harddiskens bootsektor som XP ikke kan genkende, for Vista/Win7 har en anden opbygning.

Booter du på XP CD'en og vælger at reparere, kommer du til 'Recovery console', hvor du fyrer kommandoen: FIXMBR af.
Avatar billede tkuhlmann Nybegynder
03. februar 2011 - 18:04 #2
jamen lige så snart den begynder at køre xpén kommer der efter lidt tid blå skærm med en fejl kode
Avatar billede tkuhlmann Nybegynder
03. februar 2011 - 18:06 #3
stop: 0x0000007b (0xf78d2524,0xc0000034,0x000000000,
Avatar billede tkuhlmann Nybegynder
03. februar 2011 - 18:07 #4
ud over det efter jeg kar instalert den bios ting står der noget med gul skrift som aldrig har stået der ved opstart
Avatar billede thov Forsker
03. februar 2011 - 18:11 #5
Så prøv lige at starte computeren uden harddisk - kun med XP CD'en.

Får du stadig BSOD (Blue Screen Of Death) kan det være BIOS. Sker der ingenting - bortset fra brokkeri over manglende disk - er det harddisken.
Avatar billede thov Forsker
03. februar 2011 - 18:15 #6
Hovsa... Du har fået nulstillet BIOS indstillingerne, så åbn til BIOS og lav AHCI indstillingen om.
Avatar billede tkuhlmann Nybegynder
03. februar 2011 - 18:18 #7
det jeg gerne ville var bare at komme tilbage til dagen før jeg instalert min bios opdaterning også så bare lade den køre som den gjor indtil jeg før købt et nyt bundkort nogen forslag til at bund kort der er godt og som kan køre med den prosser jeg har nu

køre med det her bund kort
■LGA 775 for Intel® Core™ 2 Duo/ Pentium® XE / Pentium® D / Pentium® 4 / Celeron® D processors
■VIA® PT880 Pro/Ultra Chipset
◦Supports FSB1066/800/533MHz processor, EM64T CPU and H-T Technology
◦Supports Dual Channel DDRII667 (DDRII x 2 DIMMs) and DDR400 (DDR x 2 DIMMs)
◦Untied Overclocking : During Overclocking, FSB enjoys better margin due to fixed AGP/PCIE/ PCI Buses
◦1 x PCI Express Graphics slot (@ x4 mode)
◦1 x AGP 8X slot
◦Hybrid Booster - Safe Overclocking Technology
◦2 ports of SerialATA 1.5Gb/s, support RAID 0, 1, JBOD, 2 ATA133 IDE ports
◦HDMI_SPDIF header, providing SPDIF audio output to HDMI VGA card, allows the system to connect HDMI Digital TV/projector/LCD devices.
◦7.1 channel with High Definition Audio, 10/100 Ethernet LAN
◦Supports all features in Vista™ Premium
◦HD 8CH I/O: 4 ready-to-use USB 2.0 ports, HD 7.1 channel audio jacks

prosser
intel(r) Celeron(r) D cpu 3,06 ghz
Avatar billede tkuhlmann Nybegynder
03. februar 2011 - 18:20 #8
hvordan laver jeg AHCI indstillingen om
Avatar billede tkuhlmann Nybegynder
03. februar 2011 - 18:25 #9
piller jeg hd fra skriver den bare reboot and select proper boot device
Avatar billede thov Forsker
03. februar 2011 - 18:30 #10
Det gør du ved at trykke <F2> (eller den tast BIOS producenten har valgt), lige når du tænder computeren.
Med pil-tasterne leder du dig frem til indstillingen, og sætter AHCI til 'disable'.

Jeg kan ikke komme det nærmere, for jeg har ingen bundkort med AHCI mulighed :-)
Avatar billede thov Forsker
03. februar 2011 - 18:33 #11
Har du XP skiven i drevet, og pillet harddisken fra, får du kun den fejlmeddelelse, fordi du ikke har sat CD-drevet som første 'bootdevice'.

Den indstilling skal du også finde i BIOS (Under BOOT fanen).
Avatar billede tkuhlmann Nybegynder
03. februar 2011 - 18:34 #12
ikke noget i min bios der hedder ahci men acpi er der noget det er det tætteste jeg kommer det
Avatar billede tkuhlmann Nybegynder
03. februar 2011 - 18:44 #13
nu booter den fra xp én så må vi se hvor langt den kommer men den kan da ikke instaler noget uden hd
Avatar billede tkuhlmann Nybegynder
03. februar 2011 - 18:45 #14
Samme fejl uden hd hjælp !!
Avatar billede thov Forsker
03. februar 2011 - 18:54 #15
Det må være 'SATA operation mode' som skal stå til: NON-RAID.
Avatar billede tkuhlmann Nybegynder
03. februar 2011 - 18:55 #16
ok  det er der noget der hedder
Avatar billede tkuhlmann Nybegynder
03. februar 2011 - 18:57 #17
prøver den instaler som før 2 min så ved jeg mere håber det er det
Avatar billede tkuhlmann Nybegynder
03. februar 2011 - 19:01 #18
det virker nu 10000000000 tak

tak for hjælpen og undskyld stave fejlen men staver ikke så godt men super go hjælp er dig tak nemlig

men kunne du anbefale et nyt bundkort
Avatar billede thov Forsker
03. februar 2011 - 19:05 #19
'Nyeste' BIOS er fra 4. marts 2008, så der er ikke noget specielt WIN7 relateret.
http://www.asrock.com/mb/download.asp?Model=775Dual-VSTA&o=BIOS

Du skal også huske bundkortdrivere
http://www.asrock.com/mb/download.asp?Model=775Dual-VSTA&o=XP

Den nederste (SATA-RAID) skal du nok have liggende på en floppydisk, når XP installationen kommer igang.
(Når: "Tast <F6> for at indlæse 3'parts drivere" kommer på skærmen).
Avatar billede thov Forsker
03. februar 2011 - 19:08 #20
"Et nyt bundkort" ?
Det kommer an på kravene.

Det er heller ikke lige mit område - læg hellere et nyt spørgsmål :-)
Avatar billede tkuhlmann Nybegynder
03. februar 2011 - 19:13 #21
ok men tak for hjælp den er i fuld gang med at instaler og det der der stod med gult er også væk tak tak

skal jeg gøre noget for du får de 60 point eller sker det af sig selv
Avatar billede thov Forsker
03. februar 2011 - 19:30 #22
Tag bare point selv (Læg et 'svar' som du accepterer).

Brug dem på bundkort spørgsmålet i stedet for :-)
Avatar billede tkuhlmann Nybegynder
16. april 2013 - 10:29 #23
tak