Avatar billede Hasse1988 Nybegynder
31. januar 2011 - 22:11 Der er 12 kommentarer

Hjælp til defekt pc

Hej :)

Håber der er nogen derude der kan hjælpe med et problem. Jeg er ikke selv særlig skarp til hardware og for nyligt nægtede men pc at starte. Jeg tænder og det lyder til at det hele kører, strøm, dvd drev og har haft siden af og set at både blæser på cpu'en og på grafikkortet kører. Skærmen er dog helt sort og hvis jeg slukker og tænder skærmen siger den der ikke er noget signal. Der kommer heller ikke lys i den røde og grønne diode på fronten af computeren. Blev foreslået at jeg sku pille batteriet ud og sætte i igen efter 15 min for at nulstille BIOS men intet resultat. Mit bud er at det er bundkortet der er brændt af, men er der nogen der kan bekræfte den mistanke ud fra beskrivelsen, eller kan man teste det på en måde. Og hvis det er bundkortet kan man så bare købe et nyt bundkort magen til (hvis det stadig forhandles) og sætte i, og slutte alle andre ting til og så få det til at køre, eller er det en sværere proces..?

Der er garanteret nogen derude med en meget større viden end min om dette (hvilket ikke er ret meget), så håber der er en der kan hjælpe lidt på vej..
Avatar billede teknik Juniormester
31. januar 2011 - 22:15 #1
I første omgang, så forsøg:

Afbryd al strøm ved stikkontakten.
Hold tænd knap på både skærm og PC inde 5-10sek. for at aflade systemet helt.
tilslut atter 230V og forsøg tænd.
Avatar billede Hasse1988 Nybegynder
31. januar 2011 - 22:22 #2
hermed afprøvet men uden resultat.. stadig snurrer det hele, men sort skærm og ingen lys i dioderne på fronten..
Avatar billede teknik Juniormester
31. januar 2011 - 22:23 #3
virker det ikke, så forsøg opstart med mest muligt frakoblet
for at udelukke andre fejlkilder

dvs.
midlertidigt at
frakoble af alt eksternt tilsluttet, fx. printer, usb nøgler o.lign
frakobl af alt internt udstyr fra bundkort
fx. cd/diskette/harddisk
Samt afmontere af evt. PCI indstikskort

******

var det også "uden held", så kan du måske låne dig frem til  at teste de tre næste skridt
- skift af grafikkort
- skift af RAM.
- skift af strømforsyning
Avatar billede teknik Juniormester
31. januar 2011 - 22:27 #4
Ups...den med dioderne(hvis de ellers plejer at lyse)
bringer muligheden "skift af strømforsyning" frem forrest i køen.

...undrer mig lidt over den m. fjerne batteriet.
Hvis du har "eksperimenteret" med cpu frekvenser /overclocking,
så var det et ok tip, men et som har en del krøller.

Sig til hvis det er tilfældet, for så skal vi ad en anden gade....
Avatar billede Hasse1988 Nybegynder
31. januar 2011 - 22:34 #5
Okay.. har taget alle usb fra, netkabel og højttalere..
har frakoblet dvd drev og harddisk. Flyttet skærmkablet op til den on-board udgang og pillet grafikkortet ud. Der sidder intet i PCI'erne. Og da der sidder to ram blokke i har jeg først prøvet med den ene og dernæst med den anden.. Men får det samme resultat.. Bliver måske et problem lige at fremskaffe en anden strømforsyning. er det sandsynligt det kan være den? når det hele snurrer tænker jeg. Er der andet jeg kan prøve..?
Avatar billede Hasse1988 Nybegynder
31. januar 2011 - 22:36 #6
Ja okay der kom så svaret på det :) det kunne åbenbart være sandsynligt.. ja der plejer at være en der lyser grønt der indikerer at pc'en er tændt og en der lyser rød når den arbejder.. når jeg tænder så giver den røde et meget kort glimt men ellers er der ingen liv i dem..
Avatar billede Hasse1988 Nybegynder
31. januar 2011 - 22:37 #7
og med hensyn til det andet tip så var det et jeg fik på et andet forum. og nej har ikke eksperimenteret med det du nævner.. ved knap nok hvad det er :)
Avatar billede teknik Juniormester
31. januar 2011 - 23:12 #8
Ok

Det kan sagtens være strømforsyning selv om blæser snurrer.
PSU laver jo både +/-12V, +/-5V og 3,3V DC  og bare en af disse svigter, så kan det "gå i sort".

Det kan også være et "forskubbet" grafikkort, som ikke er helt i bund i rillen, men mon ikke du har været den vej.

Den grønne diode indikerer "power on"...altså at bundkortet får driftsspændinger fra strømforsyningen.

Den røde indikerer når der læses/skrives til drev, fx. harddisk

At den røde lyser kortvarigt betyder kun at den spænding åbenbart er tæt på normal et øjeblik.
At den anden mangler indikerer typisk én af disse tre:
1. Defekt PSU(=strømforsyning)...klart den hyppigste årsag til disse symptomer

2. At en løs enhed bevirker overforbrug/kortslutning =>PSU lukker ned

3. At bundkortet bevirker overforbrug/kortslutning =>PSU lukker ned

Mulighed 2 en anelse mere almindelig end mulighed 3,
men mulighed 1 mindst dobbelt så hyppig som de to andre til sammen.

mvh :-)
Teknik
Avatar billede Hasse1988 Nybegynder
31. januar 2011 - 23:24 #9
så må jeg jo prøve at få skaffet mig en ny strømforsyning :) men der findes garanteret tusind forskellige.. vel ikke alle der passer til alle bundkort? dette er mit bundkort

http://www.ecs.com.tw/ECSWebSite/Product/Product_Detail.aspx?DetailID=812&CategoryID=1&DetailName=Feature&MenuID=16&LanID=0

kan du evt anbefale en strømforsyning der passer til denne type og er så billig som mulig? den strømforsyning der sidder derpå nu hedder så vidt jeg kan se noget i stil med energon EPS-650W eller noget i den dur hvis det har noget at sige.. :)

og mange tak for hjælpen så langt..
Avatar billede dompap Novice
31. januar 2011 - 23:45 #10
Har selv lige (her til aften) siddet med samme problem, men dermed ikke sagt at denne løsning passer til dit problem.

Jeg reset'ede jumperen (sluk pc HELT - også tænd/sluk knappen på strømforsyningen - tag evt. strømkablet helt ud og vent 10-15 sek.) og flyt jumperen for nulstilling af bios - check bundkort manual (til mit bundkort ASUS PQ5 SE2 skal jumperen flyttes og sidde i 5-10 sek. inden den flyttes tilbage til normal-indstillingen). Herefter begyndte det hele at bippe igen hvorefter jeg kunne se, at strømstikket til harddisken med styresystemet på var faldet ud.
OBS- du skal genetablere bios-indstillinger (bootrækkefølge, dato/tid m.v.) bagefter.

M.v.h.
Dompap
Avatar billede Hasse1988 Nybegynder
01. februar 2011 - 00:12 #11
Så var der sgu liv.. Det virkede dompap :D fantastisk..

Mange tak for hjælpen..

Nogen ide om hva der kan have forsaget at det pludselig blev nødvendigt?
Avatar billede dompap Novice
01. februar 2011 - 08:29 #12
Den kan jeg desværre ikke hjælpe dig med.
Det var svigermors pc jeg "legede" med igår, og den har lavet nummeret en gang før, men årsag ?!!?!?
Årsagen er, at det virker nu :O)
/Dompap