Avatar billede trivial Nybegynder
28. juli 2001 - 18:15 Der er 28 kommentarer og
3 løsninger

Kvalitets Harddisk?

Hejsa!

Nu er mit hjemmelaved system næsten færdigt:) SOm er følgende: 1333mhz thunderbird 256sdram pc133, Codegen 300watt kabinet, Soundblaster16 pci(Lyd er ikke så vigtigt for mig), 10,2 gb harddisk(handler spm om) Geforce2 mx, 52speed cdrom, Asus A7V133 bundkort, det var næsten det hele:)
Det dette spm handler om er at jeg skal have en ny harddisk, en meget størrrrrre en. Jeg vil Max bruge 2000kr, og den skal minimum være på 40gb, dette er nogle KRAV jeg har, den skal også kunne kører sammen med denne harddisk: http://www.seagate.com/cda/products/discsales/marketing/detail/0,1121,277,00.html. Nogle andre ting er at den skal være meget lydsvag, et andet krav er at den skal kører med 7200rpm. Det skal virkelig være en kvalitets harddisk, og den skal være meget hurtig.

Jeg skal bruge den meget til spil, men også meget rigtig meget, til Lovlige mp3 filer, og Trailere, Lovlige musikvidoer.

Jeg skal også lige hører noget andet:) Jeg læste inde på Edbpriser.dk, at fat32, ikke så godt kan styrer \"store\" Harddiske, det stod at det kunne nedsætte hastigheden på harddisken hvis du havde en stor en, er det rigtigt, hvis dette er rigtig, er der så meget stor foreskel på hastigheden?

I mp meget gerne komme med links til anmeldelser osv,

Det var alt
Mvh Asger
Avatar billede jelzin101 Praktikant
28. juli 2001 - 18:26 #1
ok. hvis jeg skulle anbefale noget blev det nok IBMs 75 gxp serie.
jeg kører nu på 3 år med 2 30 gb. sat op i raid 0. og der har på intet tidspunkt været nogen probs. >>de er 7200 rpm. + 2mb cache.

links :http://www.bixnet.com/wesdigcavwd3.html          http://www.storage.ibm.com/hardsoft/diskdrdl/prod/ds75gxp40gv.htm
Avatar billede retaxes Nybegynder
28. juli 2001 - 18:26 #2
Asger > Jeg er blevet så glad for Maxtor, at jeg kun kan anbefale det mærke, jeg havde en IBM og Maxtor kørende samtidig og jeg må sige at IBM larmede en del mere en Maxtor.

Den stor jeg har er på 40Gb og kostede 1750 kr.
Den lille på 20Gb lå på 1200 kr.
Begge kører med 7500 RPM og har UDMA100

Her er deres site
http://www.maxtor.com/Maxtorhome.htm
Avatar billede retaxes Nybegynder
28. juli 2001 - 18:30 #3
Den hedder Maxtor 5T040H4
Avatar billede trivial Nybegynder
28. juli 2001 - 18:42 #4
Begge 2-> Jeg ahr kigget lidt på denne her: Fujitsu
40,9 GB - UDMA/100 - 7200/2048KB (Fluid!)
  MPG3409AH-E
  1425kr
Er dette noget, i forhold til jeres?
//Asger
Avatar billede makse Nybegynder
28. juli 2001 - 18:46 #5
Trivial > Gør dig selv en tjeneste, og læs http://www.hardwaretidende.dk/hard/stories.php?story=01/04/26/8513257 først.
Avatar billede trivial Nybegynder
28. juli 2001 - 18:47 #6
Begge 2-> Åhhh, nej det jeg frygtede:( det er præcis de 2 mærker jeg har Kigged MEGET på, nu skal jeg til at vælge:( Har i anmeldelser, eller noget, ulemper ved den ene og den anden fordele osv....
Avatar billede retaxes Nybegynder
28. juli 2001 - 18:47 #7
makse> Late ;o)
Avatar billede makse Nybegynder
28. juli 2001 - 18:48 #8
Avatar billede retaxes Nybegynder
28. juli 2001 - 18:51 #9
Asger, det er anmaeldelser vi sidder og skriver ;o)
Avatar billede lassebm Nybegynder
28. juli 2001 - 18:51 #10
Har efter min mening ikke nogen problemer med at vælge. 2 af mine kammerater har incl. mig haft en maxtor harddisk, de er alle, altså 3 stk brændt af mens at IBM harddisken stadig køre.. IBM er blandt de allerbedste på markede, og lad dig endelig ikke snyde af at den er billig, det er de bare..

Ville foreslå du købte den nye 60GXP serie, på 40 GB, men 7200 RPM, 2 MB cache og ATA 100. små 1210 kr hos www.midtdata.dk
Avatar billede trivial Nybegynder
28. juli 2001 - 18:57 #11
Hmmm, det ser ud som om de godt kan lide IBM DeskStar 60GXP den er sikkert supper, mennn
Avatar billede trivial Nybegynder
28. juli 2001 - 18:59 #12
IBM DeskStar 60GXP eller IBM DeskStar 60GXP quiet, hvad syens i? Er der så stor forskel på støjen!IBM DeskStar 60GXP  er jo hurtigere!
Avatar billede makse Nybegynder
28. juli 2001 - 19:03 #13
Alle har jo haft dårlige erfaringer med et stykke hardware, før eller siden.
Og hos andre kører det upåklageligt. Jeg har selv haft en IBM harddisk (Ikke 60GXP) som kun holdt 2 måneder. Den fik jeg så byttet til en ny IBM, og den har nu kørt i ca. 1 år uden problemer.
Jeg har så også en WD, som har kørt i snart 7 år uden et eneste problem. Så alt efter hvem du spørger, får du nok forskelligt svar.

Personligt ville jeg vælge IBM 60GXP eller den nye 80GB der kommer fra WD.
Avatar billede trivial Nybegynder
28. juli 2001 - 19:09 #14
Jeg tror det bliver en IBM  DeskStar 60GXP 60GB men jeg venter lidt, foresten har i ikke svaret på dette spm jeg stillede:Jeg skal også lige hører noget andet:) Jeg læste inde på Edbpriser.dk, at fat32, ikke så godt kan styrer \"store\" Harddiske, det stod at det kunne nedsætte hastigheden på harddisken hvis du havde en stor en, er det rigtigt, hvis dette er rigtig, er der så meget stor foreskel på hastigheden?

Avatar billede makse Nybegynder
28. juli 2001 - 19:42 #15
Ja, det er rigtigt nok. Det kommer sig af at Cluster størelsen er mindre, og det giver en større filtabel, som medfører en længere søgetid i denne. Om det betyder noget som helst i det daglige, har jeg ingen erfaringer med.
Avatar billede lassebm Nybegynder
28. juli 2001 - 20:09 #16
makse, ja det kan ikke undgås at der kommer noget defekt hardware på markedet engang i mellem!

jeg har en IBM harddisk, på 30 gb (mener at modellen hedder 75 GXP, men er ikke sikker) og den siger altså ikke ret meget... Det er ikke det der larmer mest i min computer i hvert fald! :o)

Efter hvad jeg har erfaret så er IBM harddiske meget lydløse og i en klasse for sig, men igen som maske siger, du for et forskelligt svar afhængig af hvem du spørger.. Det er lidt ligesom den fedeste bil! :o) (Den nye Porsche 911 Turbo) *G*
Avatar billede trivial Nybegynder
28. juli 2001 - 20:13 #17
zyphon-> Ferraria marnello Spider eller Ferraria modena
Avatar billede makse Nybegynder
28. juli 2001 - 20:15 #18
Morris Mascot. :)
Avatar billede red_eagle Nybegynder
28. juli 2001 - 20:17 #19
Jaguar xk8! :)
Avatar billede red_eagle Nybegynder
28. juli 2001 - 20:18 #20
\"du for et forskelligt svar afhængig af hvem du spørger.. Det er lidt ligesom den fedeste bil\".....det er hermed bevist.
Avatar billede red_eagle Nybegynder
28. juli 2001 - 20:36 #21
trivial>>
Mener du
Ferrari 360 Spider eller F355 Spider?
+Ferrari 360 Modena?
+Ferrari 550 Maranello?

;O)
Avatar billede red_eagle Nybegynder
28. juli 2001 - 20:37 #22
Uhh, eller 348 Spider?
Avatar billede lassebm Nybegynder
28. juli 2001 - 21:35 #23
hehe, viste der kom nogen ferrarier ind i billedet.. Og ja Ferrari 550 er fandeme også en FED BIL! MUMS! :o)

men ok, Jaguar XJ220 er nok også 2. priotitet, men også kun fordi at den er så hammerdyr på DK plader!

Makse>>HEHE, med A-Fælge og hekspoil så er den der!?! *G* :o)
Avatar billede red_eagle Nybegynder
28. juli 2001 - 22:05 #24
xj220 er måske lidt for vild. Så hellere den \"lille\" stilede xk8 :)
men ingen tvivl, om, at en xj220 ville vække opsigt =)
Personligt er jeg (næsten) ligeglad med ferrari, jeg skulle bare drille trivial lidt.

Nå, det var jo ikke det, det her spm. gik ud på vel.
Avatar billede trivial Nybegynder
28. juli 2001 - 22:12 #25
Nogle der har nogle erfaring med fat32 og store harddiske?
Avatar billede lassebm Nybegynder
28. juli 2001 - 22:13 #26
nop! men det er sq meget hyggeligt at diskutere!
BTW, ved sq godt at det er lidt off topic i detteher spørgsmål, men hvor grim kan en bil blive???

http://opasia.dk/biler/artikler/prototype_toyota_rsc_hq_foto.shtml
Avatar billede lassebm Nybegynder
28. juli 2001 - 22:39 #27
hmm.. min 30 gb ibm hd er en stor harddisk og køre fat 32 uden nogen problemer!! Og nej den er ikke langsom overhoved..

Den kan dog til tider være lidt sløv når man skal starte computeren op. Men når det først er gjort så går den sq fint!
Avatar billede red_eagle Nybegynder
28. juli 2001 - 23:04 #28
zyphon>Ok, den er sq klam den bil :)

btw. Jeg kørte ca. et halvt år med fat32 på en 20gb maxtor-disk (40+), hvor jeg ikke har oplevet problemer, og hvor den kørte en helt ok hastighed.
Siden er jeg så gået over til ntfs.
Avatar billede pyroz Nybegynder
29. juli 2001 - 23:18 #29
Hvorfor spørger du om FAT-32\'s hastighed!? HVAD HAVDE DU DA ELLERS TÆNKT DIG AT KØRE FAT-16 !!!?
Avatar billede lassebm Nybegynder
30. juli 2001 - 17:31 #30
NTFS i forhold til fat 32 måske...
Avatar billede retaxes Nybegynder
31. juli 2001 - 19:26 #31
Takker for pointene ;o)