Avatar billede kasbas91 Nybegynder
07. januar 2011 - 17:46 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Hej det er noget ved facebook jeg har undret mig over.. med deres css og javascript filer.. ?

Hej eksperten.dk

Hej det er noget ved facebook jeg har undret mig over..

med deres css og javascript filer.. ?

Hvordan og hvorfor får de css filen til at køre

over et php dokument.

Og hvorfor er det nærmest krypteret. : yY/r/9PCBmJV7q76.css

http://static.ak.fbcdn.net/rsrc.php/yY/r/9PCBmJV7q76.css

Tak
Avatar billede heinzdmx Nybegynder
07. januar 2011 - 21:16 #1
Grunden til at du ser den noget unormalige url er at de bliver URL Rewriting til at lave om på urls.

Du kan se at den egentlige fil er "rsrc.php" men at der i stedet for querystrings er lavet så det virker som en fil med css endelsen.

Grunden til at selve indholdet ser ud til at være volapyk er fordi det bliver minified. Altså gjort så kort som muligt med minimum antal tegn (undgå mellemrum og newline, osv.)
Avatar billede kasbas91 Nybegynder
07. januar 2011 - 21:56 #2
Okay tak for hjælpen, nu forstå jeg det meget bedre, men

ved du hvordan man kan lave så det virker som en fil med css endelse.
Avatar billede heinzdmx Nybegynder
07. januar 2011 - 22:04 #3
På Apache servere (mange af dem der understøtter php) bruger man ".htaccess"
http://httpd.apache.org/docs/1.3/howto/htaccess.html

Der kan man lave alt fra login krav på mappe niveau, url rewriting og alt muligt andet.
Avatar billede kasbas91 Nybegynder
08. januar 2011 - 14:58 #4
Hej jeg kender godt .htaccess, men jeg tænker mere på php delen.

Er der ikke noget i rsrc.php eller hvad, siden den kan køre

css filerne....
Avatar billede heinzdmx Nybegynder
09. januar 2011 - 08:55 #5
Den Skal sende en header der angiver text/css som content type
Avatar billede heinzdmx Nybegynder
10. januar 2011 - 09:17 #6
Her er lidt om hvordan og hvad det kan bruges til:
http://www.digital-web.com/articles/generating_dynamic_css_with_php/
Avatar billede kasbas91 Nybegynder
10. januar 2011 - 13:07 #7
Okay tak læg et svar.
Avatar billede heinzdmx Nybegynder
10. januar 2011 - 13:10 #8
Svar her