Avatar billede 2rbenn Nybegynder
02. januar 2011 - 15:40 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

WINS-server mangler

Vi har Whaoo fibernet og en D-Link Dir 655 router.

I kælderen, hvor børnene har spillestue er den trådløse dækning dog meget ringe.

Jeg har prøvet at trække et kabel direkte fra bredbåndsmodemet og dele via en switch, og senest har jeg prøvet at sætte en trødløs router på også.

Jeg får netværk, og maskinerne kan se hinanden, men jeg kan ikke få internetforbindelse. Både med og uden routeren mangler der data ud for Wins-server når jeg vælger egenskaber for netværk. IP, subnetmaske, gateway osv er tilstede.

Alle maskinerne kører Win XP.

Hvad gør jeg forkert / skal jeg rette for at få internetforbindelsen til at virke?

På forhånd tak
Avatar billede Techwork Praktikant
02. januar 2011 - 20:50 #1
Du har ikke brug for en WINS server for at komme på internet.
Avatar billede Techwork Praktikant
02. januar 2011 - 20:52 #2
Kan dine PC'er ping din router? Du skal bruge en router for at få flere pc'er på den samme internet opkobling. Bruger du de DNS servere som din Internetudbyder anbefaler?
Avatar billede 2rbenn Nybegynder
03. januar 2011 - 18:22 #3
Ja, jeg har en router, en D-Link Dir 655. Den står i den ene ende af huset, og vi kan gå på både trådløst og med kabel.

I den anden ende af huset giver den bare et meget dårligt signal. Derfor trak jeg et kabel fra en lan-port på modemet til en switch, som ungerne så - efter planen - skulle kunne gå på.

Det interne netværk virker på den måde (pc'erne kan se hinanden), men kan ikke komme på internettet. Heller ikke, hvis jeg sætter kablet direkte i en af maskinerne.

Jeg prøvede også at sætte en anden trådløs router på det kabel - det ville være den aller bedste løsning, hvis jeg kunne få det til at virke, men det gør det bare ikke. Hvad er det jeg gør galt, når jeg ikke kan få maskinerne der kobles via lan på internettet, når de kan se hinanden i netværket?
Avatar billede Techwork Praktikant
03. januar 2011 - 18:32 #4
Du skal trække kablet fra din D-Link's Lanport og ikke fra modemet. Din D-Link skal give ungernes PC'er IP adresser og det kan den ikke når du trækker kablet fra modemet. Et modem er en, en bruger løsning en router er til flere brugere.

Prøv at træk kablet fra din router i stedet for, det burde virke.
Avatar billede 2rbenn Nybegynder
03. januar 2011 - 18:54 #5
Joh, det giver da mening. Det er bare noget besværligt, da både modem (fiberindgangsdelen) og ungernes spillerum befinder sig i kælderen, og D-Link routeren i stueetagen.

Hvad kan de 4 lan-porte på modemmet ellers bruges til, hvis man ikke kan koble direkte til dem?
Men hvis jeg har forstået rigtigt er det fordi kun routeren kan tildele IP'er. Det kan modemmet ikke.

Vil det så virke, hvis jeg kabler fra modemmet til en trådløs router stillet i kælderen lige under, hvor vi mest går på i stueetagen, og et kabel videre fra en lan-port på routeren til ungernes spillerum, hvor jeg så også sætter en trådløs router?
Avatar billede Techwork Praktikant
03. januar 2011 - 19:07 #6
Nej modemet kan ikke dele IP adresser ud.

Flyt din router ned til modemet, så har du styr på jeres spillerum. Det kabel du har trukket op i stueetagen forbinder du så til en lille switch deroppe. Her kan du evt. anbringe et access point så du også får trådløs adgang her. Du skal ikke købe en routere mere, det er meget bedre med et access point. Kun en router per netværk, 2 routere giver dig bare flere problemer. Den router du har vil så dele IP adresser ud til alle også dem der forbinder til dit access point.