Avatar billede Jakob_Jensen Nybegynder
29. december 2010 - 11:24 Der er 5 kommentarer

Min computer bipper i stedet for at tænde.

Min computer er nærmest gået helt amok. Jeg var på facebook, da den pludselig slukkede. Jeg prøvede at tænde den, men i stedet for at tænde begynder den at blæse samtidig med at den bipper 4 gange. Efter de 4 bip er der en pause på ca 6 sek hvorefter den begynder at bippe igen. Jeg har prøvet bare at lade den stå tændt, men efter ca 1 times bippen slukkede jeg den. Er der nogen der ved hvad man kan gøre ved det?
Avatar billede 2Mida Praktikant
29. december 2010 - 11:53 #1
Lyder som en hardware fejl....

Du skal kende dit chipset / Bios type/navn for at afkode bip-sekvensen

Som exempel:
http://www.computerhope.com/beep.htm
Avatar billede ole_madsen Ekspert
29. december 2010 - 11:53 #2
Din computer er desværre kommet til at fejle noget lidt mere alvorligt.

Biptonerne er det grundlæggende system i PC´en, der forsøger at fortælle dig, hvad der er galt.

Koderne afhænger af, hvem der har lavet systemet (BIOS) - der er en oversigt over nogle af de almindelige her: http://www.computerhope.com/beep.htm

Umiddelbart giver 4 toner ikke noget entydigt svar på, hvad der kan være galt. Men start med at tage strømmen fra, åben kabinettet, fjern alle løse udviddelseskort og RAM modulerne. Støvsug forsigtigt for at fjerne støv, og sæt herefter alt i igen. Dette vil løse problemet, hvis det skyldes støv/snavs, eller dårlige forbindelser i kontaktfladerne ved RAM-moduler og udviddelseskort.

Tænd igen - bipper den fortsat, er der fortsat en fejl i hardwaren, og så er spørgsmålet om den er så ny, at det kan betale sig at få den repareret, eller om du skal ud og kigge efter en ny....
Avatar billede Jakob_Jensen Nybegynder
29. december 2010 - 12:13 #3
Det er måske relevant at sige, at den også gjorde det for ca 14 dage siden, men efter 3 dage kunne den pludelig godt tænde. Denne gang har den været i stykker siden d 23. december.
Avatar billede johnstigers Seniormester
29. december 2010 - 14:09 #4
Hvad har du fundet ud af?
Avatar billede Jakob_Jensen Nybegynder
10. januar 2011 - 08:18 #5
Jeg beklager, at jeg ikke har svaret noget før, men den computer jeg skriver fra er min søsters, og hun kommer kun på besøg en gang imellem. Den 4 jan tændte computeren pludselig som normalt, men dagen efter kunne den ikke tænde igen. Denne gang bipper den kun en i stedet for 4 gange...